29 april 2024, 12:04:51

Koekjes bakken voor je valkjes.

Gestart door Paul, 22 januari 2005, 04:07:21

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Suzanne en Wendela,

Wat leuk dat jullie ook het recept hebben geprobeerd :)
Ook leuk om ze op de foto te zien en ze zien er goed gelukt uit zo.
Ze ruiken inderdaad prima als ze in de oven staan en hier vonden ze ze ook erg lekker.
Ik had het beslag juist te dik denk ik de mixer liep er bijna in vast  :D
Maar als de valkjes er maar lol in hebben vind ik dat geeft mij ook veel voldoening dan als je ziet dat ze er plezier mee hebben.

Hoi Natasja,

Als je ze kalm wilt krijgen kan je RESCUE REMEDIE van Bach Bloesem door je koekjes doen dat is succes verzekerd :-)
Dat is geen echt medicijn maar gezonde stoffen uit planten.

Groetjes, Paul

SuzanneS

Leuk! Ik ga het vanavond ook maken!

Paul

Hoi Suzanne,

Ik ben benieuwd laat ook even weten wat ze er van vonden hier waren ze er bijna allemaal gek op :)
En het is ook gewoon leuk als je zelf iets lekkers kan maken voor je valkjes en dat je dan ziet dat ze ervan genieten :)

Groetjes, Paul

SuzanneS

Ik zal het jullie laten weten :). Eerst zo even een berg afwas doen en daarna weer vuile vaat maken  ;D.
Ik vind bakken enzo in de oven helemaal geweldig, dussee waar blijft het recept voor de snoepstengels?  :P

Paul

Hoi Suzanne,

Ik vergeet dat steeds maar ik ga dat snel een keer proberen dan komt het hier ook te staan :)
En die muffins ook die ik voor ze ga maken dat is denk ik het makkelijkste recept misschien ga ik die eerst even snel proberen.

Groetjes, Paul

SuzanneS

Gaaf zeg! Hoe weet je dat allemaal?
Ik ben daar helemaal voor in om dingen te proberen (als het goed voor ze is). Mijn valkje eet namelijk helemaal geen groente of fruit, ook niet haar kalksteen daar neemt ze niks van (wel grit) en nouja.. ik zou het zo leuk vinden als ze wat anders eet. De snoepstengel voor valkjes eet ze ook niet, die eet de kakariki waarmee ze samenzit op. Hopelijk slaat dit aan! En anders eet mijn kakariki het wel op :D en gaan we gewoon verder met proberen :).

Paul

Hoi Suzanne,

Je hebt ook gedroogde groente speciaal voor vogels van Vitakraft.
Dat kan je ook door die koekjes of muffins doen bijvoorbeeld maar je kan er ook verse dingen in doen zoals wat peterselie of geraspte appel dan heb je toch kans dat je valkje dat wel gaat eten als het in de vorm van een koekje is.

Groetjes, Paul

SuzanneS

Bedankt voor je antwoord weer Paul. Dan ga ik dat maar eens proberen ja. Eivoer eet ze trouwens wel, dus er zit wel IETS variatie in haar etenspatroon haha ;).

Ik moet wel zeggen dat ik haar nu een maand heb (ze is 1.5 jaar) en dat ik nog aan het proberen ben. Maar ideeen opdoen kan nooit kwaad natuurlijk.

Groetjes! *en de berg afwas wacht nog steeds... uhm*

SuzanneS

En ze zijn aan het afkoelen! Ze zijn gelukt! En lekker makkelijk zeg! 12 Koekjes zijn wel veel maar ik neem er morgen een paar mee voor de vogel bij me ouders (geen valk) en misschien dat ik de buren van me ouders ook wat koekjes aanbiedt, die hebben wel een valk!
Echt super deze site!

Paul

Hoi Suzanne,

Leuk he om dat te maken voor ze ik had er ook schik in toen ik ermee bezig was :)
en het eindresultaat is heel erg leuk.
En er zitten geen dingen als suiker en zout in die slecht voor ze zijn maar voornamelijk nog gezonde dingen ook :)
Dat beetje boter tweifelde ik nog wel wat aan maar het meeste verdampt toch dus zo erg is dat niet.
En het moet natuurlijk niet hun hoofdvoer worden maar voor zo af en toe erbij is dat best goed voor ze lijkt me.
12 koekjes waren hier met 1 keer delen wel op maar met mindere aantallen vogels kan je ook de helft nemen van het beslag bijvoorbeeld maar het kost amper iets een kilo meel 19 cent dus wat dat betreft zijn het de kosten niet en je kan ze wel 14 dagen goed houden ongeveer.
Maar het is helemaal leuk als je er nog andere vogels een plezier mee kan doen :)
Hoe vond jou valkje de koekjes heeft ie er al van gegeten?

Groetjes, Paul

SuzanneS

Ik heb zelfrijzend bakmeel, das toch hetzelfde als de meel die jij bedoelt? Omdat die zelfrijzend bakmeel wat meer kostte (60 cent ofso haha echt heel weinig).

Maar het is goed geslaagd hier! Natuurlijk ging eerst de kakariki erop af met zijn supernieuwsgierige karakter, het valkje is bij mij rustig en kijkt kat uit de boom eerst. Eind van de ochtend had ik het koekje neergelegd en zag de kakariki ervan eten. Het valkje at er ook van! Na het eerste hapje nam ze nog meer hapjes dus volgens mij betekent dat dat ze het lekker vindt. Maarja logisch verse dingen zijn altijd het lekkerst  ;D. Toen ik vanmiddag om kwart over 5 terugkwam kon ik het koekje nergens meer vinden. Ik vraag me af hoeveel me valkje er nog van gegeten heeft, de kakariki zal toch niet het hele koekje opgegeten hebben? Nouja van het weekend nog maar een koekje geven en in de gaten houden :).

Mijn ouders' kakariki heb ik ook blij gemaakt met wat koekjes en het valkje van de buren daar ook. Die wilden gelijk het recept weten :D.

Dus het is super geslaagd!!

Paul

Hoi Suzanne,

In zelfrijzend bakmeel zit bakpoeder dat als vervanging voor gist gebruikt word.
Ik weet niet of dat zo goed voor ze is maar een beetje zal geen kwaad kunnen.
Maar ik heb gewoon bloem gebruikt de koekjes hoeven volgens mij niet echt te rijzen zoals met brood en ze waren hier goed gelukt zoals je op de foto's zag en hoe minder rare stoffen erin zitten des te minder kwaad kan het voor de vogels.
En een kilo bloem kost in de meeste winkels 19 cent dus dat is helemaal goedkoop :)
Het duurste was eigenlijk nog de honing maar met die pot kan je wel 40 keer koekjes maken dus dat is een investering voor de volgende keer  ;D
In elk geval is er bij jou eentje zeker gek op want het was ook snel weg hahaha.

Groetjes, Paul

SuzanneS

hahaha ja nouja het wordt tenminste gegeten, heb het niet voor niks gemaakt gelukkig :D.

Maar goed dat je het 'zegt' van het zelfrijzend bakmeel / bakpoeder. Volgende keer toch maar bloem gebruiken want inderdaad; ik wil geen dingen erin doen die ze kwaad kan doen. Dan zou je jezelf echt voor je kop slaan als er wat gebeurd..

Maarja deze koekjes geef ik gewoon, volgende keer maar bloem gebruiken. Enne honing hoefde ik niet te kopen, die hadden mijn ouders nog, een ongeopende pot :D.


SuzanneS

Nouuuu zeg. De snoepstengel raakte alleen de kakariki aan (soms), maar nu ook me valkje! De snoepstengel was eerst nog vol en is nu bijna op :D. Volgens mij hebben die koekjes de aanzet gegeven, super!

Paul

Hoi Suzanne,

Het lijken wel opvoedkundige koekjes hahaha
In elk geval heeft ie nu de smaak wel te pakken zo te horen en hij zal de koekjes ook wel eten dan denk ik :)
Het is altijd leuk als je werk zo gewaardeerd word door ze he dat is veel leuker dan dat ze er niet naar om kijken.

Groetjes, Paul