Rust... is verwijderen broedblokken dan genoeg?

Gestart door Kipje, 18 maart 2003, 04:14:12

« vorige - volgende »

Kipje

Ik blijf vragen he... maar ja ;)

Hoeveel nestjes achter elkaar is verandwoord voor de gezondheid van je vogels? De mijne wekken de indruk een soort gecombineerde legbatterij en broedmachine te zijn zo met dat nieuwe ei terwijl het jong nog maar 12 oud was. En het is pas maart...

Is het verwijderen van nestkasten afdoende of gaan ze dan lukraak toch aan het leggen? Voor alle duidelijkheid, ze zitten buiten dus verkoten van lichttijd en verlagen van temp. gaat niet werken.
Als ze steeds tijdens het grootbrengen van jongen blijven paren en leggen kan ik het blok niet weghalen...

Mandy

Hallo,

Vragen staat vrij, daar leren we alleen maar van en daar is een forum toch voor. ;)
Het beste is om je koppel maximaal 3 nestjes groot te laten brengen anders put je ze lichamelijk teveel uit waardoor er problemen kunnen ontstaan.
Als de laatste jongen van het 3e nestje in het blok zitten en het eerste eitje van een 4e legsel verschijnt dan kan je vlgs mij deze het beste weggooien. Ik heb dat nog niet hoeven doen, want als het laatste jong van het 3e nestje uitgevlogen was lag er nog geen ei.
En als deze jongen dan uitgevlogen zijn het blok dicht of weg doen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kipje

Zouden ze iet lukraak ergens gaan leggen als ik het blok weghaal?

Mandy

Dat verwacht ik niet, want ze kennen hun blok en als er geen nestgelegenheid is leggen ze meestal geen eieren.
Mensen die thuis alleen een popje hebben maken het wel eens mee dat ondanks dat er geen blok is ze toch gaan leggen.
En mochten ze dan toch op de grond gaan leggen, de eieren gewoon weg halen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl