27 april 2024, 17:29:48

fluiten

Gestart door zico, 21 januari 2005, 17:39:23

« vorige - volgende »

zico

is er een bepaalde leeftijd waarop valkparkieten beginnen 'melodieus' te fluiten, of verschilt dit van vogel tot vogel?

De mijne krijst alleen maar (als ik de kamer uitloop), en van melodieuze deuntjes is er geen sprake! hij is nu om en bij de 8 maanden oud.

Mvg,
Jan

Paul

Hoi Jan,

Meestal beginnen jonge valkjes met een maand of 3 met dat soort dingen maar het kan behoorlijk verschillen per valkje.
Meestal doen ook alleen de mannetjes dat maar een enkele keer kan een popje dat ook wel eens doen.
Helaas zijn ook niet alle mannetjes zo melodieus soms gaan ze ook niet fluiten en praten.
Maar gewoon door blijven gaan met dingen voorfluiten en woordjes zeggen tegen hem herhalen van dezelfde dingen is het beste om ze iets te leren.

Groetjes, Paul

zico

denk je dat het nog mogelijk is om hem zulke dingen aan te leren? hij probeert wel af en toe 'binnensmonds' te mompelen, en af en toe reageert hij wel als ik fluit ..

ik heb hem gekocht toen hij enkele maanden oud was, hij heeft gedurende die maanden bij soortgenoten in de volière gezeten ..

Paul

Hoi Jan,

Hij moet het zeker nog kunnen leren als hij er aanleg voor heeft hoor.
Probeer te beginnen met dat bouwvakkersfluitje steeds voor te fluiten dat leren ze heel makkelijk.
Ook bij geluid/film links in de kolom kan je geluidjes aan je valkje laten horen daar reageren ze ook vaak op.
Gewoon blijven proberen dan heb je de grootste kans dat hij toch wat na gaat doen.

Groetjes, Paul

Chillie

zico fluit nog steeds niet

ik heb dagelijks alle geluidsfragmenten van op de site enkele malen afgespeeld, en ik heb zelf ook dagelijks veel gefloten, in de hoop dat hij er op zou reageren/meedoen. (vooral het bouwvakkerdeuntje)

De enige reactie die ik gekregen heb is dat hij wel aandachtig luistert, maar daar blijft het bij. Hij doet zelf niet de minste moeite om te fluiten of te proberen.

ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Moet ik me er bij neerleggen dat zico nooit zal fluite of ... ?

alle hulp is welkom

Riny

Hallo Chillie
Spreek anders een bandje in waar je ook op fluit en draai dat iedere dag voor hem af.Dat is ook minder vermoeiend voor jou.
Ik heb dat in het verleden gedaan voor een papegaai en het werkte maar het duurdt een hele tijd.
Heel veel succes en laat je nog eens horen of het werkt?
Groetjes Riny :D :D :D

Chillie

wat bedoel je met elke dag? de momenten dat ik zelf niet thuis ben zodat hij het gedurende lange tijd hoort?

of gewoon 1 a 2 keer per dag zodat hij er aan gewoon wordt?

Riny

Hallo Chillie
Als ik weg moest liet ik dat bandje draaien,anders werd ik er zelf knettergek van.
Bij mij werkte het prima.Of je er bij een valkparkiet ook succes mee hebt weet ik niet ,maar het is het proberen waard.
Veel succes groetjes Riny :D :D :D

Chillie

Zico fluit nog steeds niet ..
ik heb sinds 2 weken een cd'tje met allemaal geluidjes op van fluitende mensen/vogels..

hij doet soms wel eens de moeite om een klein deuntje na te fluiten maar het is niet eens fluiten dat hij doet, het is meer proberen maar niet kunnen ..

zou het helpen om hem in een voliere te zette voor een dagje of om een andere tamme valkparkiet in de kooi naast hem te zetten die WEL fluit?

ik denk hoe langer het duurt voordat hij leert fluiten hoe kleiner de kans is dat hij het ooit zal kunnen...

Riny

Hallo Chillie
Ik denk dat je een beetje ongeduldig bent,en 2 weken een CD is erg kort.
En daarbij komt ook nog dat je valkparkiet er ook nog aanleg voor moet hebben.
Maar ik raad je aan om toch een beetje meer geduld uit te oefenen.Als je te geforceerd bezig bent dat voeld je valkje ook.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Rianne

Begin eerst maar met iets eenvoudigs. Zoals gezegd het bouwvakkers fluitje (wat ze doen als ze een vrouw nafluiten). Ik denk dat als je hem de hele dag verschillende dingen laat horen dat ie het ook niet meer weet. En belonen als hij je nadoet.

Riny

Hoy Muppet
Je moet constant hetzelfde herhalen,tot je er zelf bijna knetter van wordt).
Als hij een ding nadoet een fluitje of een woordje dan pas met het volgende beginnen.
Maar dat is een heel karwei hoor,ze laten zich nl niet dwingen.
Veel succes Riny :D :D :D

PB

Hoi,

Wat ook nog een idee is als je een bepaald deuntje van bijv. een andere vogel die je mooi vindt op bijv. cd op repeat aan zetten als je wil dat ie dat deuntje leert.

Het bekende bouwfluitje willen ze over het algemeen nogal makkelijk leren als je het maar vaak genoeg herhaald!

Onze Taxco heeft ooit een deuntje geleerd de zogenaamde cockatiel song dat ik ergens op een website vond. Dat hebben we hem op een gegeven moment weer gedeeltelijk doen vergeten omdat we er gek van werden  ;D

Nouja succes,
PB