16 juni 2024, 10:16:01

Nagels knippen, hoe en waarmee?

Gestart door Annemaria, 20 januari 2005, 19:59:04

« vorige - volgende »

Annemaria

Hallo allemaal,

De nagels van mijn lutino zijn te lang. Hij blijft bijna constant met zijn nagels aan de tralies haken. Dat vind hij natuurlijk niet leuk en dan wordt hij een beetje nerveus en trekt met zijn pootje of begint angstig te fladderen. Ook zit hij vaak vast aan mij kleding.

Nu is het voordeel dat ik bij Uschi kan zien waar het bloed loopt in de nagels, dus dat is op zich makkelijk, maar hoe knip je een valk? En vooral, waarmee? Met een knippertje voor katten en konijnen ofzo?

Bedankt!

Annemarie

Kolkkie

Hoi Annemarie,

Er zijn speciale nagelschaartjes/tangetjes op de markt. Daar kan je de nageltjes het beste mee knippen.
Als je het niet durft dan kan je altijd nog naar een dierenarts om ze te laten knippen.

Om te lange nageltjes te voorkomen kan je speciale stokken kopen die de nageltjes afslijpen.

Ook kan je wilgentakken gebruiken die verschillende diktes hebben.
Wel moet je daarmee oppassen dat de takken niet van een wilg komt die op vervuilde grond staat, langs een snelweg ed om te voorkomen dat je valkjes al die gifstoffen binnenkrijgen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Annemaria

Hoi Mariska,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb wel eens van die stokken gehad, ik weet eigenlijk niet waarom ik ze ooit heb weggedaan... Nou ja, het is in ieder geval weer het proberen waard. Ik ga maar gauw een stok of 2 in de kooi ophangen.

Nu is Ushi denk ik helemaal niet blij als ik met hem naar de dierenarts ga, dus ik wil het wel zelf proberen, ik moet me gewoon even vermannen en het zelf kunnen doen :D!

Maar het zal niet makkelijk zijn Ushi te pakken te krijgen. Hij houdt echt ontzettend van knuffelen en wil altijd bij me zitten, maar op de een of andere manier vindt hij handen toch eng en heeft hij het gelijk door wanneer ik hem wil pakken. En dat terwijl hij met de hand is groot gebracht door een kweker :-/.

Heb jij of iemand anders misschien tips over het 'vangen'  van een valkparkiet?

Bedankt!

Annemaria

bobbie

26 januari 2005, 22:35:15 #3 Last Edit: 26 januari 2005, 22:37:27 by bobbie
Hallo Annemarie,

Toevallig heb ik gisteren de nagels van een van mijn valkjes geknipt. Die is supertam net als die van jou.
Ik laat hem op mijn vinger zitten, zijn nagels vallen daar overheen. Terwijl hij zich zit te poetsen kan ik zijn nagels knippen. Net het puntje er af, de rest slijt wel op de takken etc. Het ging bij mijn valk echt om dat scherpe puntje.
Ik heb er een speciaal schaartje voor, met een gaatje erin. Het kan ook met een nagelknijpertje, wat je zelf makkelijker vindt. Het speciale schaartje vind ik makkelijker omdat je meer overzicht hebt hoever je over de nagel heen zit.

Het was zo gebeurd en hij heeft er niets van gemerkt.

Succes, hoe je het ook gaat doen.

Groetjes, Nel :)