4 mei 2025, 21:01:01

Welke vogels bij een valkparkiet

Gestart door ericr, 13 januari 2005, 22:48:22

« vorige - volgende »

ericr

Natuurlijk is het beste maatje voor een valkparkiet een ander valkparkietje. Maar welke vogels gaan nog meer goed samen met een valkparkiet ?

Zelf zou ik nog graag een papegaai aanschaffen maar lees vaak dat die agressief kunnen zijn tegen valkparkieten. Zijn er papegaaiensoorten die wel goed samengaan ?

Lique

Hoi Eric,

Je moet altijd uitkijken, want bij de een gaat het vaak goed, en bij de ander gelijk al helemaal mis.

Heb je de valken in de woonkamer staan, of buiten in een voliere? Want dat maakt ook veel uit.
Valken landen erg graag op een andere kooi, daarom moeten alle kooien bedekt zijn, zodat er niet in de poten gebeten kan worden.
En als ze binnen zitten, altijd erbij blijven, en niet alles tegelijk los...

groetjes Lique

Riny

Hallo Ericr
In mijn buitenvoliere heb ik in het begin grasparkieten en valkparkieten bij elkaar gehad.
Dat ging prima totdat ze gingen broeden,toen gingen de grasparkieten de jonkie's van de valken bijten en heb ik ze uit elkaar gehaald.
Een kennis van mij heeft bij haar valkparkiet een Bourke zitten en dat gaat ook prima.
Groetjes Riny

antoine

hoi,
ik hou prachtrosella's samen bij mijn valkjes en dat gaat zeer goed! ook in het broedseizoen doen ze elkaar niets!
groetjes antoine

Paul

Hoi Antoine,

Hebben je rosella's wel een een nest gehad dan?
Die maken zelfs eigen soortgenoten af als die in de buurt komen soms.
Het is zeker niet aan te raden normaal kan het goed gaan maar als ze broedrijp zijn kan je echt problemen krijgen met rosellas.

Groetjes, Paul

ericr

Bedankt voor de reacties. We zijn er uit en we hebben besloten om toch een ander valkje er bij te kopen. Ieder ander maatje heeft zijn voor en tegens als ik het hier en ook verder op het Internet lees. Wil toch wel een vogeltje waarbij ons huidige valkje zich op zijn gemak bij voelt.

antoine

hoi paul,
ja hoor mijn rosella's hebben al nestjes gehad en ze deden heel normaal!
groetjes antoine

Paul

Hoi antoine,

Dan heb je in dit geval gewoon mazzel dat ze geen problemen maken.
Het gaat heel soms dus ook wel goed blijkt wel maar meestal gaat het fout helaas.
In elk geval ook fijn om te horen dat het soms ook wel goed kan gaan.

Groetjes, Paul

antoine

hoi paul,
ja ik weet het dat het bij veel mensen zeer slecht gaat!
maar bij mij hebben ze echt genoeg ruimte en de valkjes en de rosella's beschouwen elkaar als soortgenoten vind ik ! in mijn volière is iedereen gelijk voor de wet :D :) ;)
ik ben tog blij dat ik dan 1 van de uitzonderingen ben :)
groetjes antoine

Riny

Hallo Antoine
Wij hadden in het verleden ook rosella's.De voliere van de Rosella's en de valken grensden aan elkaar.
In het broedseizoen werden de rosella's zo fel dat we zelfs dubbele draad hebben moeten doen tussen de twee voliere's.
Anders waren er zeker gewonden gevallen.
Je mag dus beweren dat je een van de uitzonderingen bent.!!
Groetjes RINY

antoine

hoi Riny!
ja ik heb veel geluk :)
groetjes antoine