6 mei 2025, 14:28:16

Open haard

Gestart door William&Heleen, 19 januari 2005, 00:47:05

« vorige - volgende »

William&Heleen

Sinds april hebben we een ontzettend leuke valkparkiet. Kuifje is een ontzettend leuk beestje waar we veel plezier aan hebben. Erg ondeugend en soms aandoenlijk lief.

Binnenkort gaan we verhuizen. In het nieuwe huis is een open haard aanwezig. Het lijkt ons heerlijk om tijdens koude winteravonden de haard aan te steken.

We vragen ons af of dit kwaad kan voor onze valkparkiet. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? We stellen ons voor dat de rook van een open haard misschien giftige gassen bevat. Het is wel zo dat we Kuifje niet vlak bij de open haard willen zetten. De woonkamer is ook erg ruim.

We wachten de reactie's, tips en adviezen af.

William & Heleen

Annouschka

Hoi,

ik ken iemand die ook een open haard heeft en die heeft 3 valkjes en verscheidene keren per jaar babyvalkjes in huis en die heeft er volgens mij geen last mee.
Wel nog even bijvertellen, let op dat je je valkje niet loslaat als je open haard brandt he!

groetjes
Annouschka

William&Heleen

Hoi Annouschka. Bedankt voor je snelle reactie. Het was echt niet de bedoeling Kuifje vrij rond te laten vliegen als de open haard aan is. Op z'n tijd een gebraden kippetje is wel lekker maar het is niet de bedoeling dat Kuifje geroosterd wordt.

Het stelt ons in ieder geval gerust dat je van anderen weet dat hun valkparkieten geen schade op lopen van de rookgassen van de open haard. Kunnen we hopelijk binnenkort ook genieten van de open haard en in ieder geval nog lange tijd van Kuifje.

William & Heleen

Paul

19 januari 2005, 06:33:48 #3 Last Edit: 19 januari 2005, 06:34:46 by Paul
Hoi  William & Heleen,

Bij een goeie open haard komen er amper gassen in de kamer dat zou voor mensen ook niet goed zijn.
Maar valkjes zien het gevaar van vlammen niet dus ik zou ze er ook niet uitlaten als de haard brand.
Toen onze keuken in de brand stond hadden we nog maar 1 valkje en die vloog over de vlammen heen die leek het wel interresant te vinden.
Gelukkig is er toen verder niks met hem gebeurd omdat mijn vriendin hem uit de brandende keuken gejaagd heeft en toen gevangen en er het huis mee uitgegaan.
Maar valkjes kunnen een open haard dus ook interresant vinden en daardoor gewond raken.

Groetjes Paul

Marianne

Hallo,

Wij hebben 5 valkjes en ook een open haard.
Het gaat goed hoor, want het is net wat Paul schreef, als je een goede haard hebt komen er weinig gassen vrij en wordt alle rook de schoorsteen in getrokken. Zou anders wel mistig in huis worden  :D

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!