8 mei 2025, 08:07:00

Wat zouden het zijn???

Gestart door caroliendewit, 18 januari 2005, 03:13:20

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hallo allemaal,
Wie kan mij helpen. Ik heb nu weer een nieuw nestje. Ik heb alleen geen idee (nou ja een beetje wel, maar niet precies) wat voor jongen ik nu weer heb gekregen. Misschien weten jullie het. Ik heb een witmasker pop en wildkleur man. Uit het eerste nest zijn er 4 jongen gekomen. Dit waren een witmasker (pop, weet ik bijna zeker), een lutino (pop/man) en 2 wildkleurtjes, waarvan er 1 zeker een man is en de andere weet ik ook niet zeker ik denk ook een man. Nu heb ik weer een nestje. Ik zal de jongen even beschrijven, ik zal nog eens proberen die foto's erop te zetten maar op de een of andere manier wil dat dus niet.
jong 1: Toen die net uit het ei was had hij wit dons. Nu is hij grijs en heeft een lichtere kleur grijs op zijn koppie, maar wel een donkergrijze kuif. Voor de rest zijn de vleugels grijs en wit.
jong 2: Toen die net uit het ei was had hij geel dons. Nu is hij ook grijs, maar een heel lichte kleur grijs, veel lichter als die uit mijn eerste nestje. Ook heeft hij rood/oranje wangen. De kuif kan ik nog niet goed beoordelen. De vleugels zijn grijs en wit.
Misschien is het nog wat vroeg om te zeggen wat het zijn, ze zijn nu een week of 4-4,5 oud.
Ik heb op die site gekeken waar je kan zien wat er uit een nestje komt, maar ik weet dus niets van de ouders van mijn ouders. Vaag he, maar jullie snappen het vast wel. Ik weet dus niet of ze split zijn voor iets anders.
O ja de ogen zijn gewoon donker, niet rood ofzo.
Als jullie een idee hebben laat dan ff een berichtje achter en als jullie iemand weten die ze wil kopen of zo dan ben ik ook bereikbaar via het forum.
Ze gaan uiteraard pas weg als ze zelfstandig eten!!! Anders vind ik het zo zielig.

Alvast bedankt en ik ben benieuwd!!!

Groetjes Carolien

Paul

18 januari 2005, 03:21:56 #1 Last Edit: 18 januari 2005, 03:24:49 by Paul
Hoi Carolien,

Je wildkleur man moet in elk geval split zijn voor witmasker en lutino anders krijg je geen witmasker en lutino jongen.
Dit zou dan de uitkomst zijn:

Moeder:witmasker
Vader:wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino}

man afkomst:
25% wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino}
25% wildkleur split voor witmasker
25% witmasker split voor {X1:  lutino}
25% witmasker

pop afkomst:
25% lutino split voor witmasker
25% wildkleur split voor witmasker
25% witmasker lutino
25% witmasker

De ene wildkleur is donkerder dan de andere en als ze ouder worden kan dat ook nog wat veranderen in elk geval.
Als het echt een beetje kaneelkleurig is dan zou het nog cinnamon kunnen zijn maar dan is het anders dan grijs dat is zeker bij jongen duidelijk te zien als de veertjes uitkomen.
Je kan dus ook albino's krijgen in dit nest dat is wel heel leuk :-)

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Die wildkleur is niet kaneelkleurig, maar gewoon heel licht grijs. Dus dat is dan gewoon een wildkleur en geen cinnamon. Wanneer zie je of een witmasker een pop of een man is, pas na de eerste rui zeker of niet? Dat geldt dan zeker ook voor een wildkleur? Of zie je het al eerder? In mijn eerste nest dacht ik eerst een albino te hebben, maar dat bleek later toch een lutino te zijn. Nu snap ik ook hoe dat werkt op die site met genetische bepalingen omdat ik niet wist wat de ouders precies waren qua split etc. Wel knap hoor dat je dat weet!!!

Het gaat gelukkig erg goed met dit nest. De vogels uit het vorige nest zijn helaas allemaal dood gegaan, maar daar waren de pootjes niet goed van (spreidpootjes). Ik snap alleen niet zo goed hoe ze daaraan gekomen zijn. Weet jij dat toevallig?
Bij de vogels uit mijn eerste nest is het ook allemaal goed gegaan, dus ik heb er niet echt een verklaring voor.

Alvast bedankt he!!
Groetjes Carolien

Karin

Spreidpootjes zijn goed te verhelpen hoor Carolien, je moet er allen op tijd bij zijn. Ik had 1 jong met spreidpootjes in dit nest. Waarschijnlijk omdat de ouders alle bodembedekking in het blok opzij gegooid hadden en te stevig op het jong zaten. Tik bij zoeken spreidpootjes in, er staan al wat berichten van.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Carolien,

Het is makkelijk om te bepalen wat de split van de ouders is aan de hand van de jongen die je al gehad hebt :-)
Alle witmasker jongen hebben altijd witte dons en albino's ook en de rest heeft gele dons daar zie je vaak meteen al het een en ander aan.
Bij een wildkleur is het net als bij een witmasker dat na een maand of 6 de kop gaat verkleuren.
Maar vaak zie je al aan het gedrag daarvoor wat het geslacht is.

Groetjes, Paul

bobbie

20 januari 2005, 16:57:12 #5 Last Edit: 20 januari 2005, 16:59:40 by bobbie
Hallo Carolien en Paul,

Met interesse volg ik dit want ..................  de witkop van Carolien komt bij mij wonen en gaat Dipsy heten, leuk voor mijn kleinkinderen.

Maar, Paul, ik snap het allemaal niet zo.  :-/
Split en zo wel maar ik heb gehoord dat als bijvoorbeeld een witmasker pop en een wildkleur man jonkies krijgen, dat dan de witmasker jonkies in ieder geval poppen zijn en de wildkleur jonkies in ieder geval mannen.
De overige mutaties die er dan ook zouden zijn, kunnen dan allebei zijn, man of pop. Klopt dit? En is de mutatie  die ouders zelf zijn niet dominanter dan split? :-/
Ik ben blij dat er onder ons iemand is die het weet, ik echt niet hoor. :-[

Ik heb nl zelf 2 mannen en een pop en wil graag een pop erbij voor het "evenwicht".

Ik ben benieuwd.

Doei, Nel :)

(Carolien, alles goed met Dipsy en haar nestgenoot?) :)

Paul

Hoi Nel,

Als je een gewone wildkleur man zonder split en een witmasker pop jongen laat krijgen dan zijn alle jongen wildkleur.
Bij witmasker moeten of beide ouders witmasker zijn of split ervoor anders krijg je geen witmasker.
Maar is die wildkleur man split witmasker dan krijgt ie samen met het witmasker popje ook witmasker en gewone wildkleur jongen en die kunnen zowel man als pop zijn.
En de splitten tellen ook gewoon mee dat geeft niet zoveel verschil met de zichtbare mutatie.
Probeer in het programmatje van kirsten munson een wat in te vullen dan zie je meteen de uitkomst dat is heel leuk om te bekijken :-)
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/breeder_nederlands.html

Groetjes, Paul

bobbie

Tjonge Paul,

Je weet er wel veel van zeg. Dit wil dus zeggen dat ik er niet van verzekerd ben dat Dipsy een pop is :-/

Als het een man blijkt te zijn moet ik toch maar 2 kooien neerzetten. Ze zitten nu met zijn drieën in een zeer ruime papegaaienkooi, daar kan makkelijk nog een valkje bij. Maar als het een man is gaan ze dadelijk met zijn drieën op de vuist voor de pop. :o

Heb je nog suggesties Paul?

Tot nu toe in ieder geval bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ben de site die jij aanraadt al opgedoken maar krijg hem alleen in het Engels, moet ik even de tijd voor nemen.

Groetjes, Nel :)

Paul

20 januari 2005, 19:05:19 #8 Last Edit: 20 januari 2005, 19:06:27 by Paul
Hoi Nel,

Er moet ook een Nederlandse versie op die site staan in elk geval je kan bovenaan kiezen uit drie talen.
Bij een witmasker man kan je al wel na een half jaartje aan de kop zien dat die wit begint te kleuren langzaam en na een jaar is die meestal volledig wit.
Ook zie je het vaak wel na 3 maanden al aan hun gedrag.
Maar je hebt Dipsy dan natuurlijk al wel zitten en die doe je dan niet meer weg want je hecht al snel aan zo'n schatje he :-)
Ik zou gewoon even afwachten wat het gaat worden van tevoren is het gewoon moeilijk te zeggen in dit nestje.
Het kan trouwens ook wel goed gaan soms hoor met 3 mannen en een popje.
De twee overgebleven mannen kunnen ook een soort koppel vormen en dan krijg je minder snel ruzie.

Groetjes, Paul

bobbie

20 januari 2005, 19:34:32 #9 Last Edit: 20 januari 2005, 20:01:41 by bobbie
Hoi Paul,

Ja, daar heb je gelijk in, heb ik inderdaad wel meer gehoord.

Nou, we gaan er gewoon voor hoor. Ik heb Dipsy nog nooit gezien maar ik ben al helemaal weg van haar :) :-*

Dus, Dipsy laat ik niet meer schieten, man of pop, maakt dan niet uit hoor, komt allemaal goed.

Bedankt he Paul, voor je info.

Groetjes, Nel

caroliendewit

Zo dit is mijn witkop valkje nel. Ik hoop dat je het wat vind??
groetjes Carolien

patty_dordtse valkjes

:Dah wat een lieverdje zeg!!!! ;)
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

bobbie

25 januari 2005, 02:11:25 #12 Last Edit: 25 januari 2005, 20:16:25 by bobbie
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

IK BEN HELEMAAL VERLIEFD OP DIPSY

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zo te zien trouwens een cinnamon witmasker, toch? Of cinnamon witkop?

Groetjes, Nel

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

caroliendewit

Hallo,
Hier speciaal voor Nel en iedereen die geinteresseerd is de foto's van Dipsy en Kwebbel.