Valkparkiet heeft eitjes maar is nu zelf ziek!

Gestart door Elly!, 15 januari 2005, 18:15:15

« vorige - volgende »

Elly!

Mijn valkparkiet  Jin heeft in de loop van 1 1/2 week 3 eieren gelegd. afgelopen donderdag de 13 januari heeft ze het laatste ei gelegd. Ze heeft heel slecht gegeten en geeft over wat normaal is. Vanochtend heb ik de doek van haar kooi gehaald en lag ze onder in de kooi en was aan het trillen ogen dicht en bijna geen leven. Ik maak me zorgen wat ze wil ook niet drinken. Ze slaapt en ligt niet eens haar eieren. Kan iemand mij wat meer advies geven. Hoelang mag ze dit gedrag vertonen? Ik ben bang dat ze dood gaat.

Elly

Peter

Hallo Elly,

We raden in elk geval aan om kontakt te nemen met een dierenarts die veel van vogels af weet. Je vindt een overzicht van telefoonnummers op onze website. Heb je ook warmtelamp? Dan kun je valkparkiet warm zetten. De laatste paar weeken hebben we dit verschijnsel ook bij andere mensen gezien. De valkparkiet legt een paar eitjes, alles lijkt goed en van de één op de andere dag wordt het minder met de gezond van de valkparkiet.

Geef je ook grid en sepia?

Slaapt je valkparkiet ook met twee pootjes op de grond? Voelen de pootjes ook warm aan? Is het gewicht van je veel valkparkiet afgenomen?

Peter

Paul

Hoi Elly,

Het kan zijn dat je valkje een ei niet kwijt kan en last heeft van legnood.
Je kan in dat geval de cloaca een beetje insmeren met slaolie zodat het eitje er makkelijker uit kan komen.
Zorg ook dat de temepatuur bij je valkje 28 a 29 graden is niet warmer dat is ook niet goed.
Je kan als je geen warmtelamp hebt een gewone lamp gebruiken als nood maar beter is een lamp die weinig of geen licht geeft.
Bel zo snel mogelijk een goeie vogelarts want er is meestal wel spoed bij in dit soort gevallen.
Probeer er vanavond nog een te bellen in elk geval.

Groetjes, Paul

tommy

hoi

Ik hoop dat het al wat beter gaat met je valkparkiet.
Als je verder geen verstand hebt van vogels raad ik je af om zelf te gaan knutselen aan het leven van je valkje.
Ga met spoed naar een dierenarts. Kijk voor een dierenarts met ervaring met vogels links in de rij bij dierenartsen.

Ik denk dat er vrij direkt hulp geboden moet worden.

Groetjes Annemieke