9 mei 2025, 05:19:54

verliefd paartje

Gestart door danielle, 17 maart 2003, 01:52:40

« vorige - volgende »

danielle

;DHoi, ik het een zeer verliefd paartje in een huisvoliere, ze hebben gister het eerste eitje gelegd in het broedblok, en ze paren een paar keer per dag, het popje zit alleen nog maar in het blok, ze is erg trots en als het goed is gaat de man straks ook broeden, maar mijn vraagje is: hoe zit het met de luchtvochtigheid in huis, zit dat goed, of moeten de eitje besproeid worden of mag dat niet, hoe kan ik dat het beste regelen??? alvast bednkt voor u reactie.
Groetjes Danielle en een liedje namens gabbertje en kuifie
p.s: ik hoop echt dat het gaat lukken, de pop is op de laatste vogelshow kampioen geworden en de man is ook schitterend.

Paul

Hoi Danielle,
Ik heb ook pas een jong gekregen en dat is nu 25 dagen oud.
Toen had ik nog niet gekeken naar de luchtvochtigheid maar na het broeden wel.
Ik kocht bij de kijkshop voor 23 euro een hygrometer en toen bleek dat het veels te droog was in huis namelijk 28% ongeveer en dat is erg droog.
Nu heb ik een luchtbevochtiger gekocht en heb ik het tot 42 % gekregen dat is al wel beter maar nog niet genoeg voor broedende valkjes.
Maar het kan dus met droge lucht best goed gaan hoor net als hier.
De eieren moet je niet besproeien dat is niet goed en het gaat dan ook schimmelen in het broedhok.
De eitjes zitten vol met kleine porieen en dan mag er geen water of iets anders opkomen.
Je moet de lucht in de kamer aanpakken dus bijvoorbeeld ook een luchtbevochtiger kopen (bij de praxis voor 45 euro ongeveer) maar je kan het ook eerst meten.

Groetjes,  Paul

Mandy

17 maart 2003, 04:32:47 #2 Last Edit: 17 maart 2003, 04:37:50 by Mandy
Hoi Danielle, :)

Gefeliciteerd met het eerste eitje, er zullen d'r nog wel meer volgen en hopelijk bevrucht natuurlijk. ;)
De luchtvochtigheid is inderdaad erg belangrijk, ideaal is tussen de 60-70%. Je kan dus het beste eerst even kijken hoe droog het nu bij je binnen is mbv een hygrometer. Ik heb mijn valken buiten in een voliére waar ik nu ook een luchtbevochtiger heb geplaatst (in nachthok, waar ze broeden). Deze heb ik automatisch ingesteld staan op 65%, hij slaat dus af als hij dat bereikt heeft en treedt weer in werking als het daalt. Dit is het 3e jaar dat ik kweek en de afgelopen 2 jaar had ik in totaal 23 ingedroogde eieren die dus wel bevrucht waren...   :(  
Nu hoop ik dat dus niet meer mee te maken.
Ik heb hier een recent boekje voor me liggen waarin het kweken met valken wordt beschreven en daar staat in dat je de eieren regelmatig nat kan spuiten of de nestblokken goed vochtig kan houden, dus het zou wel mogen... :-/ (wist ik ook niet)
Het is wel verstandig om de eieren niet aan te raken ivm met die honderden poriën, door bv het vetlaagje op je huid kan je die verstoppen en kan er minder zuurstof in het ei waardoor het vruchtje af kan sterven. Zuurstof, damp(vocht) kan dus wel door die poriën heen, want dat heeft het vruchtje juist nodig.

Heb je misschien een foto van je kampioen, ben ik wel benieuwd naar, hoe een kampioen eruit ziet!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

danielle

Hoi Paul, bedankt voor je reactie, maar de meningen zijn nogal verschillend wat betreft het besproeien van de eitjes???
Groetjes Danielle ;D

Danielle

Hoi Mandy,
bedankt voor je reactie, ik hoop dat alles goed gaat.
Wat betreft de foto, we hebben net een digitale camara gekocht, maar er moet nog wat veranderd worden aan de computer, en als ik nu de foto maak, ze is nu niet zo mooi, omdat ze natuurlijk aan het broeien is, maar ik heb nog wel ergens een foto van die show, die ga ik proberen bij iemand in te scannen, maar dat kan eventje duren, maar ik ga het proberen o.k.
Groetjes Danielle