23 mei 2025, 22:54:18

Paniek:(

Gestart door Martine, 12 januari 2005, 01:58:32

« vorige - volgende »

Martine

Nes is al twee keer in paniek geraakt, hij fladdert dan de hele tijd rond in de kooi en knalt tegen het tralies aan.Geen prettig gezicht. Het helpt dan wel wanneer ik de kooi openzet, tegen hem praat en  (wanneer het 's ochtends vroeg is) het licht aan doe. Maar hij maakt er nooit echt geluid bij. Wat ik best eng vind want wat als dit gebeurt wanneer ik slaap en hem niet kan horen zodat ik naar beneden kan gaan om hem gerust te stellen? :-/

Ik denk dat hij soms schrikt wanneer er iemand de trap afkomt, maar ik weet het nog niet zeker.

Ik heb hem nu pas een week, ik weet niet of dat ermee te maken heeft dat hij niet veel geluid maakt?
Overdag heeft hij wel gewoon 'fluitbuien'.

Op dit moment hou ik 's avonds een lampje aan en hoop dat dat dan werkt...maar is er misschien nog iets anders dat ik kan doen?

alvast bedankt,
Martine

Marianne

Hoi Martine,

Het kan idd zijn dat je valkje schrikt als er iemand de trap af komt.
Je hebt hem pas een week en hij zal zeker moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Al zou het schrikken van dagelijks terugkerende dingen nu toch al een beetje minder moeten zijn.
's Nacht een lampje aan is een goede oplossing. Het hoeft niet een sterk lampje te zijn hoor, een (kinder)nachtlampje is al voldoende.
Heel veel succes met je valkje en hopelijk zijn zijn schrikmomenten snel voorbij.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Lique

Wij hebben 's nachts ook altijd een nachtlampje aan.
Dit lampje gaat vanzelf aan en uit en is te koop bij de Action voor nog geen 2 euro.
Het kan inderdaad zijn dat je valk schrikt van onverwachte bewegingen, of geluiden.
Je kan hier mee oefenen, om het schrikken minder te laten worden tot af te leren.
Als je de trap afkomt, maak dan een geluidje, of tik desnoods een paar keer ergens op, zodat je valk weet dat je eraan komt.

Dit doe ik ook bij sommige geluiden, waar mijn valken van schrikken.
Als ik moet hoesten, kondig ik het altijd aan, door een geluidje daarvoor te maken. Als ik naar het binnenhok loop tik ik altijd een paar keer op het raam, zodat ze weten, dat ik eraan kom, en ze niet hoeven te schrikken.

En ik moet zeggen, het werkt heel goed :)

Dus succes!

groetjes Lique

Jusem

Hoi Martine,

Ik heb dat hier in huis heel vaak....
Ik heb het: van de stok afvallen" genoemd.

Mijn grasjes willen dat nog weleens doen en dan het liefst 's-nachts als ik slaap....ahum slaap...ik wordt er wakker van en dan ren ik de huiskamer in, gooi het licht aan en dan zitten ze me alijd zo aan te kijken, van wat is er? :-/

Sem mijn valk heeft het ook. Toen hij nog klein was wat meer, nu heel af en toe.
Ik had het idee dat ie dan zo vast droomde dat ie gewoon van z'n stok viel en in paniek niet meer wist wat ie moest doen.
Een lampje erbij is dan ook zeker de oplossing.

Probleem met een lampje met mijn grasjes was wel dat ze dachten dat het de hele nacht bal was....

Nu doet Sem het nog maar zelden en heb ik het lampje met succes kunnen afbouwen...

Succes.

Groetjes Sem, Judith & the gang.