wat moet ik doen voor ze er in kunnen broeden?

Gestart door punkie en parel, 9 januari 2005, 18:07:21

« vorige - volgende »

punkie en parel

hallo allemaal ik heb een vraagje
ik heb een broedblok (z'n boomstam) wat moet ik er mee doen (schoonmaken enz) voor dat ik hem in de voliere kan zetten?
wat moet er in als ik hem in de voliere zet?
ik doe dit voor het eerste en wat is een mooie leeftijd voor te laten jongen?
ik heb een popje en die is ongeveer 10 maanden(word in maart 1) en een  mannetje van 4 1/2 maanden (ik weet dat ik nog moet wachten tot hij 6 maanden is voor hij broedrijp is).

groetjes leoni

Lin

Je moet even het verhaal boven lezen. Sticky onderwerp voor al je vragen over het kweken heet het. Daar staat alles in en anders gewoon alle vragen lezen die andere bij dit onderwerp hebben gezet. Succes!

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Leoni,

Als het broedblok al gebruikt is kan je het schoonmaken onder de kraan en met een borstel schoonboenen.
Je kan daarna met birdspray nog inspuiten tegen mijt en luis want die overleven dat schoonmaken vaak.
Op de bodem leg ik zelf altijd hennepvezel dat heet Aubiose of hemfax.
Ook word veel zaagsel gebruikt of houtsnippers maar zaagsel kan stuiven en dat is niet zo goed voor de vogels dus dat gebruik ik zelf niet.

Groetjes, Paul

leoni

hallo

waarom moet dat er dan eigelijk in? (misscien een gekke vraag)

groetjes leoni

Paul

Hoi Leoni,

Het moet er niet in maar het kan beschadigingen van de eitjes voorkomen en ook rollen ze dan minder snel weg.
In de natuur ligt er vaak rotte bladeren in een nest dat is ook erg zacht.

Groetjes, Paul

leoni

hallo

bedankt  dan doe ik het er wel in voor de zekerheid want ik wil niet dat er iets mis gaat ofzo.
en ik heb nog een vraagje ik heb een boomstam voor valkparkieten maar ik heb ergens anders geleze dat soms allebei je valken er in gaan maar past dat eigelijk wel?

groetjes leoni

Lique

Citaathallo

bedankt  dan doe ik het er wel in voor de zekerheid want ik wil niet dat er iets mis gaat ofzo.
en ik heb nog een vraagje ik heb een boomstam voor valkparkieten maar ik heb ergens anders geleze dat soms allebei je valken er in gaan maar past dat eigelijk wel?

groetjes leoni
Als het boomstammetje de goede afmetingen heeft, passen ze daar beide makkelijk in.
Er moeten zelfs nog een aantal jongen in komen, en het past wel allemaal, alleen zitten ze wel wat krapper als in een staand of een liggend blok.

groetjes Lique

leoni

hallo

ik heb nog een vraag hoeveel valkparkieten kunnen er in een voliere van 60 cm diep
                 60 cm breed
                 1.60   hoog?

en kan als ik jongen heb voor altijd bij de ouders in de voliere blijven?(ligt er wel aan hoeveel ik er krijg en hoeveel er in eeen voliere kunnen dat ze nog wel gewoon de ruimte hebben)

groetjes leoni

Paul

Hoi Leoni,

Ik zou zeggen dat 4 er mooi in kunnen en misschien 6 maar meer zeker niet.
Het heeft er ook mee te maken of ze er veel uitmogen als ze elke dag een paar uur uit mogen dan kunnen er wel 6 in.
De jongen kan je wel bij de ouders houden alleen wel opletten dat de jongen niet met de ouders gaan paren als ze ouder zijn want je moet nooit inteelt proberen te krijgen.

Groetjes, Paul

leoni

hallo

half 3 ben ik weer thuis en dan morgen ze er uit tot het donker word en in de vakantie of als ik vrij heb zitten ze heel de dag los ;D

groetjes leoni

Lin

Karin

Eh, leoni, zou je nog niet even wachten met broeden ? 6 maanden voor het mannetje is veel te jong hoor. Wacht tot het mannetje minstens een jaar is, dan is de kans groter dat het goed gaat. De meest ideale leeftijd van een popje is 1 1/2 jaar, dus dat komt dan beter uit. Ik weet dat sommige met 9 maanden al gaan kweken, maar ik ben daar geen voorstander van. Een kind van 14 kan ook kinderen krijgen, maar of dat goed voor de ontwikkeling van het kind zelf is....  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Ik dacht dat je dat al wist, omdat ik je de tip had gegeven om het topic van sticky topic onder kweken te gaan lezen. Je kan inderdaad even wachten. Het is best moeilijk ik kon haast ook niet wachten, maar als er straks wat mis gaat is het nog minder leuk.

leoni

hallo

ik wacht ook nog want ik moet alles nog kopen enzz maar ik dacht ik kan het beter ierder weten dan dat ik een dag van er voor alle informatie ga zoeken.

groetjes leoni

Lin

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar we waarschuwen alleen maar. Heel goed om je voor te bereiden heb ik ook gedaan. Ik heb dus alle vragen/antwoorden die bij kweken staan doorgelezen (ben je wel heel lang mee bezig  :)) Dan weet je het belangrijkste onder hand wel. En als je bij verhalen en bij dagboeken gaat lezen over de jonkies dat is ook heel leuk om te doen.