29 april 2024, 00:55:25

Zal het dan toch...?

Gestart door unicorne, 9 januari 2005, 15:12:54

« vorige - volgende »

unicorne

Och och... Janneke is soms zo lekker handig  :-/.. Gaat haar vleugels uit lopen slaan in het broedhok. Toch voor de zekerheid maar even een blik werpen in het hok na zo'n actie. Alles nog goed gelukkig. Ukkie blijft het goed doen. Morgen alweer een week oud.. het gaat wel snel hoor.. Je ziet hem/haar met de dag groeien.

Paul

Hoi Unicorne,

Ik heb dat soms ook hier dan hoor je echt het ei door het droedhok rollen als ze even wild bezog zijn.
Met jongen rollen ze ook alle kanten op maar ik heb er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.
Wel heel erg fijn dat het nog steeds zo goed gaat met je kleintje :-)
Die zal zeker wel een mooi groot valkje worden de ouders zijn erg zorgzaam voor hem zo te horen.

Groetjes, Paul

unicorne

Zorgzaam zijn ze zeker. Alleen Jip (de man) zit er minder vaak bij dan eerder. Het is me opgevallen dat hij de enige is die nu het eivoer pakt en hoogstwaarschijnlijk Ukkie wel helpt voeren. Ik ben er inmiddels een stuk geruster op dat het goed gaat. Niet meer zo'n stresskip hihi.

Groetjes

Riny

hallo Unicorne
Je zal merken dat je er de volgende keer al veel geruster op bent.
Natuurlijk moet je het dan ook goed in de gaten houden.
Maar de eerste keer is altijd de spannendste keer.
Fijn dat alles zo goed gaat.
Groetjes Riny :D :D :D

unicorne

Sja.. Normaal gesproken ben ik niet zo maar ja.. dit zag er in de eerste dagen toch wel errug kwetsbaar en klein uit... Nog ff en ik ben geroutineerd  :D :D :D

unicorne

Ik heb weer een vraag... Heb vanmorgen het broedblok schoongemaakt en schone bodembedekking erin gedaan. Nu is het zo dat Jip en Janneke maar om het blok heen dribbelen, met de kop erin gaan en er dan weer uitkomen. Heb geen schoonmaakmiddel gebruikt maar gewoon heet water en verder niks anders. Ik heb het idee dat Ukkie het nu toch koud krijgt. Gebeurt dat meer?

Groetjes

Lique

Het gebeurt inderdaad vaker, dat de ouders er een poosje niet in willen, als het nestje is schoongemaakt.
Je mag ook nooit een nat nestkastje ophangen, hier kunnen veel bacterien gaan vormen.
Als je je nestkast goed wilt schoonmaken, raad ik je aan, om er precies net zo'n nestkast bij te nemen, zodat je kan afwisselen. Dan kan je de een schoonmaken met heet water en een (eucaliptis) reiniger, en dan kan je de andere gebruiken.

Je hoeft alleen niet het kastje iedere week helemaal schoon te maken. Wij gebruiken tussen de grote schoonmaken door een behangkrabber, om zo alle ontlasting te verwijderen en dan kan er weer nieuw zaagsel in. Het is altijd goed gegaan hier.

groetjes lique

unicorne

23 januari 2005, 15:22:05 #37 Last Edit: 23 januari 2005, 15:23:26 by unicorne
Nou, mijn blok heeft een dubbele bodem zeg maar. De losse bodem heeft de holte ingefreest zeg maar. Die is er nu ook uit om te drogen. Het basisblok zit nu in de kooi en die heb ik gelaten voor wat hij was want dat was niet vuil, alleen wat stoffig dus heb um ff ontstoft en heb er zaagsel in gedaan. Zodra de losse bodem droog is gaat deze er gewoon weer in. Maar dat extra broedblok is een goed idee. Dat ik daar nou zelf niet aan gedacht heb.  :-/
Het was trouwens voor het eerst dat ik de kans kreeg om het blok schoon te maken. Ik mocht er eerder gewoonweg niet bij.

Maar je hebt t over een eucalyptus reiniger..? Andy met dat geurtje lijkt me geen goed plan. Of bedoel je iets speciaals?

Lique

23 januari 2005, 15:36:59 #38 Last Edit: 23 januari 2005, 15:38:53 by Angelique
Ja, die van Andy is ontzettend lekker, maar die bedoel ik niet.
ik bedoel echte eucalyptusreiniger. je kan deze bestellen bij Lantro, maar ik koop altijd bij onze groothandel. voor 500 ml betaal ik zo'n 6 euro.
Zo ziet het eruit:



Ik vind het een heeeerlijk middel om de volieres mee schoon te maken. Gewoon wat in een spuitfles met heet water, en maar sproeien. Dan na een paar minuutjes kan je het vuil en de poepjes zo verwijderen, zonder boenen.

unicorne

Ok... ik zal eens kijken of dat hier in t westen ook te koop is.. Heb nog nooit van "Lantro" gehoord... Ik ga op zoek... Dank je voor je hulp/ antwoorden  :-*

Lique

23 januari 2005, 15:40:18 #40 Last Edit: 23 januari 2005, 15:44:07 by Angelique
Je kan het hier online bestellen :
http://www.volieres.net/eucalyptus/eucalyptus.htm
1 fles van 500 ml kost hier 7,50 euro.
Maar het is het geld absoluut waard.

unicorne

Gelijk ff kijken.. Dank je wel.

Paul

Hoi Unicorne,

Als het jong wat ouder is dan komen de ouders ook steeds minder in het broedhok dat is ook normaal hoor.
Na 10 dagen zitten ze er al amper meer op dan kan het jong zichzelf al warm houden vaak.
Ik maak het broedhok zolang er jongen in zitten alleen schoon met een plamuurmes om het ergste weg te halen en dan weer schone bodembedekking erin.
Na het uitvliegen maak ik het pas grondig schoon.
Binnen gaat het snel ruiken dus vandaar dat ik het na een paar dagen weer helemaal ververs.
Veel kwekers die buiten kweken maken het soms tijdens een nest helemaal niet schoon zelfs.
Je hoeft niet als er een nest is steeds alles te ontsmetten want het is ook zo dat ze antistoffen tegen de bacterien ontwikkelen en houd je het broedhok steriel dan kunnen de jongen ook minder sterk worden omdat ze niks gewend zijn.
In de natuur word een broedplek helemaal niet schoongemaakt en dat gaat ook goed.
Ik heb hier in elk geval ook nog nooit zieke jongen gehad in het broedblok.

Groetjes, Paul

unicorne

28 januari 2005, 03:09:43 #43 Last Edit: 28 januari 2005, 03:13:00 by unicorne
Hoi allemaal,

Even een update van Ukkie. Hij gaat hartstikke goed. Maakt een hoop herrie op zijn/haar manier.. Het lijkt op gesis met af en toe een heel klein fruutje er tussendoor. Alsof ie hartstikke schor is zeg maar. En als ie eet hoef je echt niet meer met je oor tegen de kooi aan te staan om het te horen. Dan is het gepiep niet van de lucht. De oogjes beginnen open te gaan. Heeft nu van die kleine spleetjes zeg maar. Zodra ik kan zal ik weer eens een foto plaatsen. Ben wel trots eigenlijk.. zo als tante zeg maar  :).
Groetjes

Paul

Hoi Unicorne,

Het zeuren om de pap bij de ouders zal langzaam overgaan in een krijsend geluid en misschien hoor je dat al een beetje.
In je mag best trots zijn hoor ik voel me ook altijd een beetje een vader voor ze :-)
In mijn eerste nestje hadden we ook 1 jong en daar waren we ook al heel erg blij mee het is gewoon geweldig als je dat zo ziet opgroeien.
Maar het gaat heel erg goed gelukkig met Ukkie dus dat zal verder wel goedkomen met hem :-)
Ik ben benieuwd naar de foto's.

Groetjes, Paul