20 juli 2025, 17:51:12

Mijn valkparkiet is vreemd opeens

Gestart door Fabrizio, 9 januari 2005, 13:31:11

« vorige - volgende »

Fabrizio

Hey iedereen,

Ik heb een grijze en een gele parkiet in 1 kooi. Ze gedragen zich heel normaal en maken nooit ruzie. Nu over die grijze: Hij heeft opeens een bult in zijn buikje zeg maar.
Wat kan dit zijn? Een ziekte?
Ik dacht ook al aan eitjes.. Hoeveel eitjes worden het dan?
Hoe groot zijn die eitjes? Hoelang duurt het eerdat ze die eitjes legt? En hoelang moet ze broeden?

Dankjewel

Ed

Hoi Fabrizio

Het zou een eitje kunnen zijn en ze kunnen er 4 tot 6 leggen.
ALs dat het geval is moet je deze niet verwijderen want als ze er op gaat zitten broeden. En jij haalt ze weg dan blijf ze eiren leggen en dat is niet goed voor je valkje.

Meschien een optie om lid te worden en een foto te uploaden zodat we kunnen zien wat het is. Dat is iets makkelijker te beoordelen wat jou probleem kan zijn.

Groetjes
Ed

tommy

hoi

Je geeft erg weinig info.
Hoelang heeft hij zij die bult al?
Waar zit de bult?
 Als het een ei is dan zit die bult ongeveer tussen haar pootjes.
Als je bij die grijze aan de onderkant van haar staart kijkt zie je dan gele streepjes een soort vissegraad.
Als dat zo is heb je waarschijnlijk een vrouwtje. Zitten je valkjes ook wel eens op elkaar?

Ik hoop dat je lid wordt het kost niets en geeft een hoop lol.

groetjes Annemieke

Fabrizio

Ik heb dit opgemerkt 2 a 3 dagen geleden. Het zit inderdaad tussen zijn pootjes. Kan ik misschien een foto krijgen door een van jullie over hoe het er normaal uitziet? :)
Ik heb nu een mandje in de kooi gezet met daarin stro in een soort van nestvorm. Is dit goed of kan ik beter iets anders doen?
De 2 valkparkietjes zijn niet tam...

Wat raden jullie mij aan? Over voeding zal ik me zelf laten informeren. Moet er misschien een speciale kooi komen?

PS : Ik ben lid geworden, bedankt voor de tip!  :D

Ed

9 januari 2005, 23:09:16 #4 Last Edit: 9 januari 2005, 23:10:35 by Ed_V.
Hoi Fabrizio

Kijk hier even dan zie je een foto van een valkje met een ei.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Boek;action=display;num=1104270796

ps ik ben blij dat je lid bent geworden welkom

groetjes
Ed

Fabrizio

Kickeuh, ze heeft dus ook een eitje...
Moet ik nu iets speciaals in de kooi leggen of gewoon dat mandje met een nest van stro laten ?

Graag tips over wat ik moet doen nu en wat ik kan verwachten, want ik zou heel graag kleintjes willen hebben.... en ik zou het absoluut niet prettig vinden als ze het niet halen...

Graag reactie
 ;D

Ed

Hoi Fabrizio,

Je zou er een broedblok aan kunnen hangen daar zijn genoeg tips over te lezen in de afdeling kweken. Heb je de twee valkjes ook zien wipwappen zoniet dan zal de kans klein zijn dat ze bevrucht zijn. Maar dan moet je ze nog wel drie weken laten liggen want als je een ei weg haald leg ze weer een nieuwe en dat is niet goed voor haar.

Groetjes
Ed

Fabrizio

Wanneer moeten ze dan wipwappen? Ik heb het ze vroeger vaker zien doen... Ik zal de sectie lezen over kweken alsnog...

Graag reactie..

Ed

Hoi Fabrizio,

Daar zit geen tijd aangebonden  :D als je ze al eens heb zien doen dan zullen ze het ook wel vaker doen. Dus gaan we er van uit dat het goed komt. In iedergeval gefeliciteerd.

Groetjes
Ed

Fabrizio

Geweldig... Als ik naar een dierenwinkel ga, kunnen ze mij misschien daar verder helpen met ze op te voeden. Ik kan die sectie ' kweken ' en met de goeie tips niet vinden. Misschien kun jij mij doorlinken?

Graag reactie,
Alvast bedankt :)

Ed

CitaatGeweldig... Als ik naar een dierenwinkel ga, kunnen ze mij misschien daar verder helpen met ze op te voeden. Ik kan die sectie ' kweken ' en met de goeie tips niet vinden. Misschien kun jij mij doorlinken?

Graag reactie,
Alvast bedankt :)

Hoi Fabrizio,

Het opvoeden van de jongen moet de ouder zelf doen hoor daar kan geen dierenwinkel je mee helpen. Meschien aan een broedblok. dat zou wel kunnen want die heb je nodig een valkje gaat niet in een nestje op de bodem zitten uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Hier is de link naar kweken je zal hier wel moeten zoeken maar er is genoeg informatie te vinden als je maar zoekt.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=kweek

Groetjes en succes

Ed

Fabrizio

Ik wil hem natuurlijk tam maken.. Wanneer mag ik dat dan doen? Wanneer mag ik hem dan handvoederen zeg maar?

Bedankt voor de link  ;)

Ed

Hoi Fabrizio,

Handvoeren raad ik af je kan ze wel beet pakken met een paar weekjes en dat niet te lang op den duur kan je ze langer bij je houden ander vinden de ouders dat niet leuk en dan worden ze net zo tam hoor. Maar handvoeding is niet top hoor de kans dat ze overleiden zit er dan sneller in dan dat ze het overleven.

Groetjes
Ed

Fabrizio

Heel erg bedankt. Ik zal morgen een broedblok halen. Hoe ziet deze eruit en waar zet ik hem het beste? Ik heb een kooi met 2 openingen, zou ik hem daar kunnen hangen?

Opening 1 is 12 x 12 cm en opening 2 9 x 9 cm.

Graag reactie..

Ed