3 mei 2025, 06:59:45

zeer agressief

Gestart door Lin, 8 januari 2005, 14:01:36

« vorige - volgende »

Lin

Ik heb sinds een paar dagen een broedblok hangen die al goedgekeurd is door het koppel, alleen nu is het vrouwtje zeer agressief. Zodra ik mijn hand in de kooi steek valt ze mij aan terwijl ze voorhen heel lief was. Ze valt ook haar mannetje aan. Wat is de betekenis? Is het normaal gedrag, en verandert dit?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Tara

Hoi Lin,

komt me bekend voor,
zijn er al eitjes?
Zo niet, is het volkomen normaal, stel je voor, dat jij met iets in je zit, wat niet al te gemakkelijk is, je zou denk ik ook een beetje pissig zijn :D

In elk geval, als het eitje binnenkort gaat komen, gaat zij in het blok en mag de man er vaak niet bij, als het eitje gekomen is, mag ie er wel bij, maar hier heb ik ook, dat de man dan mooi in het invlieggat zit te kijken, maar als het eitje moet komen, mag ie niet bij haar zitten.

Groetjes, Tara

Lin

ik zie nog niet an het popje dat ze moet leggen, geen dikke buik of hangende vleugels en volgens mij zit ze ook nog recht. Tot vorige week hebben ze elke dag gepaard. En toen een week niet en eergister weer. Blijven ze dit gedrag elke dag dan vertonen todat ed eitjes gelegd zijn of alleen af en toe?

Tara

Hoi Lin,

nou, als het al een week terug is, lijkt het mij wel dat de kans groot is dat ze broeds is, heb je toevallig geen foto van haar nu?
In elk geval, je hebt ook soms popjes die helemaal niks meer toelaten en het nestje als alleen van hun beschouwen, daar kan je dan minder aan doen helaas :-(.

Groetjes, Tara

Lin

Ik zal kijken wanneer ik een foto kan maken. Het nestblok hangt er nu een paar dagen. Dank je.

Tara

Hoi Lin,

ik ben heel erg benieuwd,
dank je!

Toen je het nestblok hangde, heeft het mannetje eerst inspectie gedaan? Of is het altijd alleen 't vrouwtje geweest?

Groetjes, Tara

Lin

Het mannetje is er in geweest en daarna wisselde ze elkaar af en ook samen zijn ze er in geweest en begon het mannetje te fluiten.

Lin

Nou hier zo je een paar foto's van mijn popje. Betere kan ik nu niet maken. Het gaat nu goed ze bij me niet meer en zit nu met haar mannetje in het hokje.

Tara

Hoi,

zo te zien zit er wel een tik in haar kontje hoor en laat ze toch de vleugels wat hangen, volgens mij is er dus echter wel een eitje op komst, verder is alles goed gegaan, het fluiten e.d. gebeurt wel vaker, komt wel goed!

Groetjes, Tara

Lin

;D Ik kan niet wachten!

Tara

Hoi Lin,

zal niet lang meer duren, hoogstens een dag of 2-3,
als mijn popjes dat hier hebben is het vaak zelfs al de dag er na, ik heb hier echt een koppel die erg snel is ::)
Zag ze eens paren en twee dagen later al een eitje :-/
En ALTIJD bevrucht bij hun ;D

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Lin,

Helemaal als ze eitjes heeft zal ze heel aggresief naar je zijn en dat verdwijnt weer als de jongen een paar weken oud zijn meestal dan worden ze weer zo lief als daarvoor.
Dus je hoeft je helemaal geen zorgen te maken zelfs de meest tamme valkjes zijn soms echte killers als ze een nestje hebben.
Ik heb nu ook bijna een week een blok hangen en ze paren elke dag en ik verwacht ook binnen een paar dagen een eitje.
Na dat je het broedblok opgehangen hebt en ze gaan paren kan het 1 a 2 weken duren voor de eitjes komen normaal gesproken.
Dus even geduld het klinkt allemaal heel goed zoals het nu gaat.

Groetjes, Paul

Lin

Ik had begrepen dat het 1/2 weken zou duren. Vanochtend was ze weer agressief, maar in de loop van de dag zal het wel minder worden was gisteren ook zo. Maar tot vorige week paarde ze elke dag en deze week sinds het blok er hangt heb ik het maar een keer gezien. Kan na een paring alle eitjes bevrucht zijn? Ik ga er maar vanuit dat het nog twee weken duurt en dat er maar eentje uit het ei komt kan het altijd nog mee vallen. Ben wel een beetje bang hoe het allemaal zal gaan, het is natuurlijk hun eerste nestje. eerst druk te maken om al mijn kleine maanvissen en om de zebravinkjes die ook maar een jong hadden.

Pfoe.. ben nu al bezorgd   :D

Lin

Ik geef ze elke dag wat anders te eten aan groenvoer. Alleen nemen ze er niks van.  Waar je op de foto de pop ziet daar achter is een knijper met groenvoer erin. Ik geef ze nu extra vitaminen maar wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze het wel eten, vooral nu?

Paul

Hoi Lin,

Je moet normaal gewoon hetzelfde geven als ze normaal hebben en ze hebben niet echt speciaal extra iets nodig.
Alleen sepia en vogelgrit en een kalkblok zijn belangrijk voor de pop want ze heeft kalk nodig voor de eitjes.
En als er jongen zijn dan hebben ze altijd vers eivoer tot hun beschikking nodig dat is het hoofdvoedsel van de jongen.
In princype kan met 1 gelukte paring een heel broedsel bevrucht worden maar vaak doen ze het meerdere keren per dag tot alle eitjes gelegd zijn.

Groetjes, Paul