5 mei 2025, 01:19:14

Casper's oudejaarsjonkie

Gestart door Rene, 5 januari 2005, 23:46:33

« vorige - volgende »

Rene

5 januari 2005, 23:46:33 Last Edit: 6 januari 2005, 23:43:17 by Rene
Hoi Allemaal,

Dit wordt een dagboek van het valkje dat op oudejaarsdag bij mij ter wereld kwam. Ik zal proberen iedere dag minstens 1 foto te plaatsen zodat je een idee krijgt over de ontwikkeling van piep kuiken tot puber valkje.

Voor het verhaal van start gaat, zal ik eerst de hoofdrolspelers even voorstellen :)

Casper

Casper is in maart 2003 bij Mandy geboren en kwam in mei dat jaar bij me. Ze is de dochter van een wildkleur man en cinnamon pop, en is zoals je ziet zelf dus ook volledig wildkleur (bij mijn weten geen split voor iets).

Kooka

Kooka is in juli 2003 bij Paul geboren; hij kwam in december 2003 naar mij toe, omdat Casper overdag toch vaak alleen zat. Zijn moeder is cinnamon gepareld, zijn vader lutino, split voor gepareld. Hoewel hij eruit ziet als een gewone wildkleur heeft ie de interessante split  X1:{lutino} X2:{cinnamon,gepareld} zodat je uit het ogenschijnlijk grijze koppel casper en kooka toch cinnamon geparelde en lutino jonkies kunt krijgen (dit zijn dan altijd popjes, zie de uitleg van Kirsten Munson). Als er cross-over plaats vind, kan de parel eigenschap overspringen naar het chromosoom met lutino, en dan zou je een lutino-gepareld popje krijgen. (geen idee wat de kans daarop is)

In juni 2004 hadden Casper en Kooka hun eerste nestje, daar zijn twee leuke valkjes uitgekomen, 1 cinnamon gepareld en 1 lutino popje (toevalstreffer 8)). Beiden heb ik gehouden en ze zitten normaliter samen met Pa en Ma in een grote kooi.

Het voorspel

Nadat de jonkies groot en aardig zelfstandig geworden waren begonnen de hormonen bij casper en kooka weer te kriebelen. Zoals je ziet kenden ze geen enkele schaamte, niet voor de fotograaf, maar ook niet voor hun jonge kroost, dat vaak hoogst geinteresseerd vanaf de zijlijn toekeek :D ;D

Na Sinterklaas heb ik dan een broedhok aan de kooi gehangen waar ze meteen dankbaar gebruik van maakten. Na anderhalve week waren er 5 eitjes waarvan 1 bevrucht. De ouders waren behoorlijk fanatiek met broeden er zat er altijd wel 1 op de eieren, maar ze waren vaak ook beide tegelijk in het broedhok.

Dag 1
Op oudejaarsdag was het zover, toen ik opstond hoorde ik overduidelijk de piepjes van een jong valkje. Bij de eerste de beste gelegenheid, heb ik meteen een foto gemaakt :)

De kleur van de oogjes lijkt aan te geven dat dit een lutino wordt, dus opnieuw een dochter voor casper en kooka :)

Later op de avond, rond 23:00, heb ik het jonkie er dan even uit gehaald, voor een weeg en foto sessie. Ze woog 4 gram.

wordt vervolgd ...

-- Rene

Rox4nne

Wow Rene!
Dit is veel beter dan Big brother of welke Real Life serie dan ook  ;)
Helemaal geweldig dat je een dagboek begint, en de foto's zijn ook heel mooi! TWO THUMBS UP  :)

Het leest ook ontzettend lekker, dus kom maar op met je verhalen!!

Liefs,
Roxanne

Rene

Hallo Roxanne,

Dank voor je reactie! :)  Het is altijd leuk om te horen dat de verhaaltjes en fotos bekeken en gewaardeerd worden ;)

Maar nu snel verder met het dagboek, ik moet nog een paar dagen inhalen voor de nieuwste fotos online kunnen!

Dag 2

Een spannende dag. Zou het goed gaan met de kleine? Ik hoorde voor m'n gevoel maar heel weinig piepen gedurende de dag, maar de ouders broeden nog fanatiek op de overgebleven (onbevruchte) eitjes en ik wil ze niet onnodig stressen door ze weg te jagen :-/

Om elf uur is het dan tijd voor de fotosessie, Casper was even van het nest en Kooka liet zich met zachte dwang opzij zetten zodat ik het jonkie kon pakken. Het zag er gelukkig allemaal goed uit, er zit eten in de krop en ze is erg beweeglijk :)

Gewicht: 6 gram.

Ze is nog erg klein, niet meer dan een frummeltje op de hand :o

Hier zie je nog goed de eitand zitten waarmee ze het eitje open heeft gewerkt

Dag 3

Vandaag zijn er opnieuw 2 grammetjes bijgekomen, onze kleine weeg nut 8 gram. Ook al hoor ik het niet altijd, er wordt duidelijk wel goed gevoerd :)

Hoewel ze zichtbaar groeit, blijft het nog een echt kleintje, het autototje op de foto is bijv. slechts zo'n 7 cm lang :o

wordt vervolgd ...

-- Rene

Tara

Hoi Rene,

ook even een reactie van mij :-).
Super om die foto's nog eens te zien, ze zijn zo mooi, ziet er echt goed uit :)
Ben echt heel erg benieuwd, volgens mij wordt dit een erg speciaal valkje, je houdt het toch wel neem ik aan?

Groetjes, Tara

Rene

Hoi Tara,

Bedankt voor het compliment, het is iedere avond weer vechten met de digitale camera om een goede scherpstelling te krijgen; de autofocus heeft erg veel moeite met zo'n jonkie vol dons >:(

En nee, ik houd haar niet zelf, als ze geheel zelfstandig kan eten gaat ze in principe naar Roxanne.

Het was best een moeilijke keus omdat dit het eerste jonkie is dat bij mij thuis uit het ei kwam en hier opgroeit, maar ik zit met ruimte en tijd gebrek :(  Met vijf valkjes moet ik een extra kooi of een grote kamer voliere plaatsen waar ik nu geen plek voor heb. Ook wordt het dan moeilijker ze allemaal de aandacht te geven die ze verdienen; met 4 valkjes tegelijk eruit moet ik al goed oppassen dat ze niet aan verkeerde, verboden of gevaarlijke dingen knagen, met 5 kom ik ogen en oren te kort :-/

Misschien wordt het in de toekomst nog anders, maar voorlopig is voor mij vier valkjes de limiet. Het afscheid nemen zal voor iedereen (de ouders, het jonkie en mij) wel even zwaar zijn, maar uiteindelijk is het wel het beste. In de tussentijd geniet ik nog van de groeikracht en onwikkeling van dit prille leven en probeer alles zo goed mogelijk op de gevoelige plaat vast te leggen. :)

Groetjes,

-- Rene

Paul

Hoi Rene,

Dat gaat lekker met het kleintje dat groeit al prima en voor je het weet dan is het al zelfstandig.
Heel erg leuk om elke dag even te zien hoe het gegroeid is en dat zo te volgen.
Dat autotje erbij is wel leuk om de grootte in de gaten te houden en als ie oud genoeg is kan ie er zo mee wegrijden :-)

Groetjes, Paul

Rox4nne

6 januari 2005, 15:54:18 #6 Last Edit: 7 januari 2005, 00:06:58 by Rox4nne
Lieve Rene,

Ik voel me vereerd dat de kleine naar mij toe gaat,
Ik kan niet wachten!
ZIJ krijgt hele lieve vriendjes ;D

Weer bedankt voor de 2e dag  ;)

Liefs,
Roxanne

Marije

Zo Roxanne, gefeliciteerd!
En wat hoorde ik daar over vriendjes? ;D :D
Leuke verhalen en prachtige foto's Rene!
Groetjes,
Marije en Purrel

~Natas~

Hoi Rene,

Oh wat een mooie vogels heb je en wat een mooie foto's, echt leuk om te zien zeg van die kleine.
Ach elk klein valkje is lief om te zien.
En Rox, dan gefeliciteerd met je as aanwinst  :D :D :D
En 't wordt een lutino, dus mijn mutatie ben meteen in LOVE.

Gr Ntas

Rene

6 januari 2005, 22:35:08 #9 Last Edit: 6 januari 2005, 23:44:15 by Rene
Hoi Roxanne,
CitaatLieve Rene,

Ik voel me vereerd dat de kleine naar mij toe gaat,
Ik kan niet wachten!
Hij krijgt hele lieve vriendjes ;D

Hij ? ? ? ?  Ga er maar gerust vanuit dat "hij" een Zij is hoor ;D :D  

En het is fijn te weten dat zij straks goed terecht komt :)

Hoi Natasja en Marije,

Jullie ook bedankt voor je reactie ;)  De foto van Purrel vind ik trouwens ook erg mooi!

Groetjes,

-- Rene

Rene

D a g  4

Hoewel ik niet de hele dag voor de kooi zit te kijken, heb ik toch het gevoel dat de ouders overdag amper het broedhok uit komen. Ze doen ontzettend hun best uit de resterende eitjes nog meer jonkies te toveren. Helaas zal dat niks worden, ze zijn allen onbevrucht :( Toch laat ik ze op aanraden van Paul nog even liggen, het jonkie kan ze gebruiken als steun voor het kopje.

Het jonkie wordt ook zeker niet vergeten door de ouders, integendeel, vandaag maar liefst 4 gram erbij, in 24 uur gegroeid van 8 naar 12 gram! 8)

Zoals je ziet is de krop goed gevuld :)  De sheriff blijft haar ook in de gaten houden tijdens de weeg en foto minuten :D

Groetjes,

-- Rene

zazu

hayhay,
wat een mooi dagboek!!!!
echt fijn om te lezen, zo met die mooie foto's erbij!
en wat een schatje zeg!! :D :D

gr.
zelda

Rene

D a g  5

Mama is boos! ;D

Het was weer tijd voor de dagelijkse weeg en foto sessie, maar Casper was het er duidelijk niet mee eens :D  Breed maken, vleugels wijd, blazen, allles om baasje ervan te weerhouden haar babytje te "stelen" ...

... en toch moest het jonkie op de weegschaal :P

Heel apart, na de groeispurt van gisteren, vandaag slechts 1 gram erbij, een totaal gewicht van 13 gram  ::)

Het lijkt raar, maar ik word gerust gesteld door de serie metingen die Paul had gedaan bij de eerste twee jonkies van Casper. Beide hadden op hun vijfde levensdag een gewicht van 14 gram, dus dit kleintje zit prima op gewicht.

Zoals je ziet is het kropje goed gevuld, dus ze word zeker niet vergeten.

Nog maar 5 dagen geleden kroop ze uit het ei, en zie nu eens hoe ze gegroeid is, ze zou er met geen mogelijkheid meer in passen :D

-- Rene

Rox4nne

7 januari 2005, 00:06:12 #13 Last Edit: 7 januari 2005, 00:10:01 by Rox4nne
CitaatHoi Roxanne,

Hij ? ? ? ?  Ga er maar gerust vanuit dat "hij" een Zij is hoor ;D :D  
Groetjes,

-- Rene

:o :o :o :-[EXCUSEER!!
Ik wist natuurlijk wel dat ze een ZIJ is ::)

:D
(ik heb het al snel veranderd) 8)

zazu

7 januari 2005, 00:07:42 #14 Last Edit: 7 januari 2005, 00:09:00 by zazu
ohooo...zomaar babietje stelen van mama :D :D..whaha..maar wel leuke foto hoor:P..
ik heb nog even de vorige foto's bekeken.. en ja je kunt zien dat zij al aardig gegroeid is  :)...
en wat is het toch een schattig bolletje wol :D :D

gr.
zelda