22 juli 2025, 16:04:41

Badje

Gestart door grietje, 4 januari 2005, 14:59:36

« vorige - volgende »

grietje

Hoi,

Ik heb vandaag een badje in de kooi van Falco en Punky gehangen, nu is mijn vraag kan ik hem gewoon laten hangen?
Mischien een domme vraag hoor maar ben bang dat ze erin kunnen verdrinken. ik heb een redelijk groot bad gekocht 1 van Ferplast is 1 voor papagaaien.
vind die kleine badjes niets is zo klein.

Groetjes Grietje,

Tara

Hoi,

ze zullen heus niet verdrinken, ze zijn slim,
maar je moet wel opletten, je moet het water erg vaak verversen, want eigelijk is dat niet zo hygiënisch, vogels drinken altijd eerst voordat ze in een badje gaan, als de ene dan drinkt en gaat in het badje, is het niks, maar de andere zal precies hetzelfde doen... Dit is bijvoorbeeld een goeie manier om ziektes op te wekken. Ook mag het water niet te vol zijn, liefst iets tot over de helft, en het mag ook niet te leeg zijn, want bij het laatste teugje zitten de meeste slijmen waar ook de meeste bacteriën inzitten.

Groetjes, Tara

~Natas~

Hallo,

Ik heb zelf voor mijn vogel ook een groot bad (papegaaien).
joepie van mij geeft het aan wanneer hij in bad wil, gaat dan met z'n pootjes in zijn drinkwater zitten en gaat ie zijn koppie nat maken.
Ik doe voor Joep altijd lauwwarm water erin, dan gaat hij er PAS in. Eerst gaat hij eruit drinken en dan pas badderen. Ik haal het bad er altijd uit, meestal als hij gebadderd heeft.
Heb ook gelezen dat het slecht is als een valkje er voor de 2e keer eruit gaat drinken ivm vet water, klopt dat?

Gr Natas

Tara

Hoi Natasja,

ja klopt,
het is niet gezond dat het valkje na het badderen (of een ander valkje na het eerste) weer er in gaat. Ik heb er een hele tekst over gelezen in mijn kbof boekje, als jullie willen typ ik het even over...

Groetjes, Tara

~Natas~

Hoi Tara,

Bedankt voor je reactie.
Maar ik zou daar inderdaad iets meer over willen lezen.
En ook wil ik vragen, is het goed dat als mijn valkje gebadders heeft dat ik hem droog fohn, want dat vind hij namelijk erg lekker  ;D :D

Gr Natas

Tara

Hoi Natas,

tuurlijk mag je dat :-).
Klopt dat ze dat graag hebben,
ik ga nu kijken voor dat tekstje, heb dertien zulke boekjes al dus wordt even zoeken ;D

Groetjes, Tara

~Natas~

oke dank je wel,
en hopelijk kan je wat vinden.
Gr Natas

Tara

Hoi,

hierbij, het tekstje:

Hygiëne in de hokken

Als al ons doen en laten op het werk zou plaats vinden werden we voor dit onderwerp zeker op cursus gestuurd. Er bestaan immers vele wantoestanden, het is zeker niet zo dat een ogenschijnlijke nette volière ook een perfect hok is. Het allerbelangrijkste om ziekten in te dijken of te voorkomen is wel een degelijke controle houden over al wat water en vocht noemt, doch zonder vocht geen leven ! Sommigen geven bad- en drinkbater gescheiden, maar elke vogel drinkt eerst van het water alvorens er in te duiken, ook al hebben daar reeds tientallen een bad in genomen. Ze kennen ook het verschil niet tussen bad- en drinkwater. Het is dus best om het badwater veelvuldig te vervangen ofwel om er een kiemdodend middel in te doen (bv. avi-cleans) of badzouten. Vele fouten gebeuren ook in de onmiddellijke ogeving van het bad, immers rondom flesjes of schalen komt door het watergespetter ook veel vocht dat een niet onbelangrijke blijvende infectiehaard is. Ook de "nippels of teutjes" van de drinkflesjes zijn vaak zeer slijmvol. Het badwater heeft vaak een plaatsje toebedeeld gekregen op de vloer of bodem wat dus sowieso een feestje betekent voor microben en anderen.
- Het badwater buiten de kooi trachten aan te bieden, of een schaaltje in een grotere schaal, heeft merkelijk al vele voordelen.
- Wat ook vaak opgemerkt wordt: Waarom worden steeds de schaaltjes vol gedaan? Neem liever een hogere schaal en doe 1/2 vol.
- Zitstokken waarop zo dikwijls dagelijks geland wordt worden vaak vergeten of soms met te bijtende producten bewerkt. Indien mogelijk wissel of geef regelmatig verse takken van bv. wilg, berk of andere.
- Onder de zitstokken een kunststof afvoergootje omgedraaid hangen vangt heel wat gemakkelijk afwasbare mest op.
- Overbevolking brengt steeds een grote besmettingsdruk met zich.
- De uitademingen van onze vrienden zijn in een onvoldoende verluchte volière een al te grote besmetting of voedingsbodem voor negatieve kiemen ( = warme lucht )

Sorry voor eventuele typfouten ::)

~Natas~

Oke bedankt,

Heb het gelezen en ben er wijzer uit geworden.
Bedankt voor het opschrijven  ;)

Gr Natas

Tara

Hoi Natas,

maakt niet uit, ben nogal lomp geweest, ik zocht het en uiteindelijk in het laatste boekje stond het, blijkt het dan nog dat ik het al eens had getypt op een site :D

Dan maar gekopieerd hoor zeg :)

Groetjes, Tara

~Natas~

Whaha das lekker zeg, doe je het voor de 2e keer.

Ik moet zeggen leuke site heb je, alleen bij de foto's van jou site krijg ik niet geopend??? Kan dat?

Gr Natas

Tara

Hoi Natasja,

mag ik even vragen welke site je bedoelt, heb er 3 ::)
Dus weet niet gelijk welkeen :-[

~Natas~

Hoi

die van valkparkietenMythe.????

Die staat op als ik op je naam klik en dan op je site in het paars.  ;)

Tara

Jah, idd,

maar wat is je probleem ivm foto's dan?
Ik zal even kijken of ik alles kan doen, normaal mag er geen probleem zijn.

Groetjes, Tara

~Natas~

Ik zat ff te kijken op mutaties op je site bij de wildkleur, want die heb ik ook.
En ik kreeg daar geen foto's op te zien, wel van andere mutaties? Dus daarom vroeg ik mij af hoe dat komt.