11 mei 2025, 11:52:26

Pijn, hoe zie ik dat

Gestart door Kaat, 18 december 2004, 00:18:24

« vorige - volgende »

Kaat

Ik heb 'n vraagje....

Hoe kan ik zien dat mijn valkje pijn heeft?
Op het moment gaat 't helemaal niet goed met tokey. Sinds vorige week (vlak voor het weekend) kreeg ze 'n dik oog. Afgelopen maandag ben ik met haar naar de DA geweest en heb 'n zalfje meegekregen. Tot nu toe is het wel ietsje beter, maar het herstelt slechter dan ik had gehoopt.
Ook is ze nog rustiger dan anders, ze komt nauwelijks van d'r plek, alleen om te eten of aan d'r trosgierst te snoepen, maar ik merk wel dat er wat minder levendigheid in zit als eerst (en het was al weinig, moet je voorstellen....)

Ze is nu ook nog helemaal kaal, net onder haar pluimpje op haar hoofd. ik weet niet of het door de zalf komt, omdat die twee keer per dag gesmeerd wordt, blijven de veren om haar oog enzo vochtig / vettig, waardoor het aan elkaar plakt.
Haar oog is nog steeds dik, maar ziet er minder troebel uit.

Overigens bevestigde de DA wat ik altijd al dacht: ze ziet met één oog waarschijnlijk niets. De DA zei ook dat hij dacht dat ze met haar andere oog nog maar nauwelijks iets ziet. Dat verklaart overigens nogal veel van haar (soms wat rare) gedrag.

Ik zou graag willen weten of Tokey echt pijn heeft. Ik weet niet of ze oud is of wat dan ook, gezien haar verleden en ze pas een aantal maanden hier is.
Ik hoop dat er mensen zijn die zich "aangesproken" voelen om hun ervaring te plaatsen hier, zodat ik er wat van kan leren, mijn conclussies en zo eruit kan halen m.b.t. tokey.

Groetjes,
Kaat, Tokey & Jan

PS: ze weet iig goed wat knuffelen en kussen is, en dat doet ze nog steeds heel graag!!! Momenteel zit ze te suffelen op m'n schouder, en geeft me soms 'n heerlijke knuffelkus!  :)

Sanna

Hallo Kaat,

Het is heel moeilijk te zien of een valkje echt pijn heeft, je kunt wel zien dat ze zich niet lekker voelt. Dat zou ook pijn kunnen zijn. Valkjes zijn prooidieren: in de natuur laten ze pas zien dat ze ziek zijn als ze bijna het loodje leggen, anders worden ze opgepeuzelt.
Dat ze rustiger zit dan normaal kan betekenen dat ze zich gewoon nog niet helemaal 100% voelt. Ik denk dat het met de pijn dan wel meevalt. Als valkjes echt heel erg pijn hebben, geven ze wel een schreeuw. 1 van mijn valkjes heeft een behoorlijk scherpe snavel. Wanneer ze zich zit te plukken hoor je haar dus regelmatig 'gillen' omdat ze altijd met alles wat hardhandig is, ook met zichzelf ;D

Groetjes, Sanna

Riny

Hallo Kaat  
Het is duidelijk dat hij/zij niet helemaal lekker in zijn vel zit, maar ze eet nog en dat vind ik een goed teken .          
Vertroetel hem maar lekker en houd het goed in de gaten.En zorg dat hij lekker warm blijft.
Groetjes en succes Riny

Kaat

Hallo!

Bedankt voor de leuke reacties!
Inmiddels gaat 't met Tokey al stukken beter, ze is weer veel levendiger en ik zie dat ze er ook weer beter uitziet als eerst, gelukkig maar....

Soms laat ze ons gewoon nog ffe lekker schrikken, maar echt "gaan" doet ze nog niet!  ;)

Groetjes,
Kaat