12 mei 2025, 06:36:32

valkparkiet is schor

Gestart door cassidy, 23 december 2004, 13:27:37

« vorige - volgende »

cassidy

Even een vraag, onze valkparkiet is sinds gisteren schor. Hij probeert te kletsen als altijd, maar er komt een hees geluid uit. Verder is er niks bijzonders met hem aan de hand. Wat zou het kunnen zijn? En gaat het vanzelf over? of moet ik er iets mee? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Alvast bedankt,
Groetjes Wilma

Paul

Hoi Wilma,

Een valkparkiet heeft niet net als een mens stembanden en of het dan echt schor zijn is wat ie heeft weet ik niet.
Vaak kunnen ze ook op een andere manier fluiten of praten en doen het dan ineens iets anders wat dan als schor lijkt te klinken.
ZIjn er nog andere afwijkende dingen ineens als niezen of minder actief zijn?
Anders denk ik dat het vanzelf weer goed komt als ie verder goed eet en drinkt.
Als je het niet vertrouwed kan je altijd even bellen naar dr Feld zijn telefoonnummer staat links bij dierenartsen dan kan je even vragen of het kwaad kan.

Groetjes, Paul

Sanna

Hallo Cassidy,

Is er misschien iemand bij jullie in huis al een tijdje schor? Mijn vader heeft nl. vroeger laranchitis (chronische ontsteking van de stembanden) gehad en kon dus alleen nog maar schor praten. Toen ging op een gegeven moment onze grasparkiet van de ene op de andere dag heel gek doen: alsof hij schor was ;D. De stem van mijn vader is bijgetrokken, maar onze grasparkiet heeft tot zijn door 'schor' gepraat :D - het dondertje heeft het gewoon van hem overgenomen!

Groetjes, Sanna