21 mei 2025, 01:10:41

huh?

Gestart door bernerlover, 1 januari 2005, 22:03:07

« vorige - volgende »

bernerlover

Als eerste wil ik iedereen een gelukkig nieuw jaar wensen!

Vandaag keek in de volière en toen zag ik dat mijn geparelde valkparkiet op mijn lutino valkparkiet zat te wipwappen! Maar toen ik ze kocht zei die mevrouw dat de lutino een man was en de geparelde een pop! Wat zou het nu zijn?

Paul

Hoi,

Hoe oud is het geparelde valkje?
Als een geparelde namelijk wat ouder word en het is een man dan verdwijnen de parels langzaam en na de tweede rui hebben ze vaak helemaal geen parels meer.
Het kan ook met twee valkjes van het zelfde geslacht dat ze met elkaar paren maar meestal heb je dan wel een man en pop als ze dat doen.
Dus misschien heeft degene waar je ze van hebt het toch fout gehad het is soms moeilijk te zien.

Groetjes, Paul

bernerlover

hoe oud de geparelde is weet ik niet, ook trouwens de lutino niet. ik maak van de week wel een goede foto van de valkparkieten en misschien kan iemand dan kijken of de geparelde misschien toch een man is. De lutino heeft trouwens vlekjes onder zijn vleugels (en is ook gepareld) heeft dit misschien ook te maken met het geslacht?

Paul

Hoi,

De parels zeggen alleen wat over het geslacht als ze ouder zijn dan 1,5 jaar anders is het gewoon aan de kleur niet te zien of het een man of een popje is helaas.
Bij mannen en dat geld ook voor een geparelde lutino dan zullen de parels allemaal verdwijnen en het word in het ene geval dan een wildkleur en in het andere geval een gewone lutino zoals ze er uit gaan zien.
Vaak kan je aan het gedrag wel al snel zien of het een man of een popje is.

Groetjes, Paul