7 mei 2025, 01:39:49

Nou ehhhh...hallo!

Gestart door Dick_R., 31 december 2004, 07:48:14

« vorige - volgende »

Dick_R.

Hallo parkietenvrienden!,

Leuk om op dit forum aanwezig te zijn! Als nieuw lid zal ik mijn situatie even schetsen:

Sinds donderdag ben ik in het bezit van twee valkparkieten, Salt en Pepper. (2 mannetjes) Salt is een witgele valkparkiet met oranje wangetjes, en Pepper is dondergrijs met zwart. Jullie kunnen al een beetje raden hoe ik aan deze namen ben gekomen.

Dit is mijn eerste ervaring met valkparkieten. Voor de rest heb ik negen grasparkieten in een binnenvolière. Mijn configuratie voor Salt en Pepper is als volgt:

•      Kooi van 50cm x 50cm x 80cm (2 x hor. spijlen 2 x vert. spijlen)
•      Schommel van 20cm breed
•      Belletje
•      Spiegel
•      Sisal klimtouw
•      2 x snackbakjes voor gedroogd fruit
•      2 x aluminium bakjes voor water en zaad

Ik moet dit forum nog even uitspitten voor meer informatie over de inrichting van de kooi en verzorging van de parkieten. Om het moment van dit schrijven heb ik ze ongeveer 6 uren in mijn bezit. Enige geluiden zijn er al uitgekomen. Helaas zijn Salt en Pepper het niet altijd eens met elkaar en "schermutselen" ze nog wel eens. Natuurlijk geef ik deze vogels even een paar dagen de tijd om zich te integreren in mijn huishouden.

Nieuwjaarsdag zal ik er de tijd voor nemen om dit forum om mijn gemak door te bladeren. Ik wil nu niet allemaal vragen gaan stellen die al 100 keer zijn beantwoord. Toch is het misschien wel verstandig om jullie nu al te vragen om enkele tips waarvan jullie denken dat die erg belangrijk zijn voor mijn nieuwe valkparkieten.

Dick.

Karin

Hoi Dick,

Gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding ! Ik zou in ieder egval de spiegel weghalen, die geeft alleen maar problemen omdat één of beide valkjes er hun partner in kunnen gaan zien. Verder mis ik het eikrachtvoer, sepia en mineraalblok. Geef ze ook dagelijks groente en fruit. Hoe jonger ze er aan wennen, hoe beter. Andijvie, brocolli, worteltjes, appel enz. O ja, en natuurlijk wilgentakken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dick_R.

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Tja, dat was ik vergeten om te vermelden: natuurlijk een sepia en mineraalblokje.

Eivoer heb ik ook een pot van staan (voor de grasparkieten), maar ze eten nog niet uit hun bakjes. Pas morgen of overmorgen gaat ik ze ook eivoer geven. Ik laat ze nog eventjes wennen. Natuurlijk heb ik ook een hand voer op de bodem gestrooid. Hier hebben ze een klein beetje van gegeten.

Op jouw advies zal ik even het spiegeltje weghalen. Tot nu toe hebben ze daar nog geen interese ingetoond.

Dick.

Ed

Hoi Dick,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je twee valkjes leuke namen. Kijk gerust rond op deze site het heeft tonnen aan informatie en als je toch vragen heb gewoon stellen je krijg altijd wel een antwoord.

Heb je ook een foto van Salt & Pepper

Groetjes
Ed

Dick_R.

Citaat...Heb je ook een foto van Salt & Pepper

Groetjes
Ed

De beste wensen voor 2005 en daarna!

Ed,

Nog niet, maar dat komt nog wel. Ik wil ze nu niet lastig vallen met flitsende fototoestellen.

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Wat leuk dat je nu ook twee valkparkieten erbij hebt :-)
De verzorging van grasparkieten ben je al gewend en dat is met een heleboel dingen gelijk aan die van valkparkieten.
Wat ook goed is dat is af en toe een bad geven je kan proberen of ze in een plat schaaltje willen badderen maar hier doen ze dat helaas niet.
Ik spuit ze met een plantenspuit nat en daar zijn sommige echt dol op die gaan helemaal met de vleugels wijd zitten om zoveel mogelijk water op te vangen.
Alleen oppassen dat ze daarna niet op de tocht komen natuurlijk.
Wat foto's betreft hebben ze daar eigenlijk amper een probleem mee met die flits hier maar je kan nog even wachten tot ze zich helemaal thuis voelen of overdag als er genoeg licht is zonder flits een foto maken.
Succes met je valkjes en als je vragen hebt kan je die uiteraard altijd stellen.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Bedankt Paul!

Van die plantenspuit hebben ze inmiddels al enkele malen een douche gehad. :) Ze schijnen hier wel mee in hun sas te zijn.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik een stapje verder gaat met tam maken als hun het bouwvakkerfluitje kunnen fluiten. Waarom? Hmmm...gevoelsmatig. Mijn valkjes zijn al meer dan 6 maanden oud dus heb ik meer tijd nodig voor het tam maken. Ze konden geeneens klimmen toen ik ze kreeg, dat waren ze in de particuliere volière helemaal niet gewend. Inmiddels gaan het klimmen hun goed af en beginnen ze langzaam te eten en te drinken.
De kooi staat naast mijn stoel en ik praat veel tegen hen (Salty = Lutino en Pepper = Witmasker bont). Ook steek ik mijn vingers door de tralies en "rust" met mijn hand in de kooi. Ach...langzaam maar zeker.

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Met 6 maanden en het nodige geduld moet je ze zeker nog wel tam kunnen krijgen hoor.
Ik heb toen een behoorlijk oud valkje ook zover gekregen dat hij na een jaar op mijn vinger ging zitten terwijl we die amper extra aandacht gaven omdat we niet hadden verwacht dat die tammer zou worden.
En inderdaad nu los later zou niet verstandig zijn en alleen extra stress veroorzaken.
Probeer ze in elk geval eerst door de tralies bijvoorbeeld trosgierst te voeren wat je lang uit je hand laat uitsteken.
Als ze dat doen steeds iets korter laten uitsteken tot ze het uit je hand pakken.
Dan kan je proberen of ze vanuit het open deurtje ook uit je hand eten en of je ze met een lekker hapje op je hand kan laten stappen.
Verwacht in elk geval niet dat ze dat met een paar dagen al doen je hebt er geduld voor nodig maar het moet echt wel kunnen lukken.
Ik heb hier een koppeltje wat totaal niet tam is maar die zijn toch een stuk rustiger geworden na een tijdje en lang niet zo bang meer voor handen nu.
Ik verwacht ook niet dat al mijn valkjes tam zijn ze mogen dat zelf beslissen vind ik en een hoop zijn hier wel tam van de 22 die ik er heb zitten.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie.

22 valkparkieten!? Ik moet en niet aan denken! Ik heb nu negen grasparkieten (kijk maar op mijn web site) en 2 valkparkieten. Allen in de woonkamer.
Als ik tevreden ben met het karakter van deze twee valkparkieten, komt misschien wel de overweging om een buitenvoliere te bouwen en meer valkjes aan te schaffen. Kweken is voor mij geen optie. Ik heb hier niet voldoende tijd voor. Al mijn vogels zijn daarom dus ook mannetjes.

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Ik heb ze ook binnen ik vind dat je dan wel een grotere band met ze hebt als dat je ze buiten hebt zitten.
Als je niet wilt kweken is alleen mannetjes een hele goeie keuze vind ik en dat gaat prima samen ik ken ook iemand die 4 mannetjes bij elkaar heeft zitten en dat gaat supergoed.
Ik ben benieuwd hoe de valkjes je zullen bevallen ik ben er in elk geval heel tevreden over het zijn hele fijne vogels om te houden.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Paul,

22 valkparkieten binnen is nog al wat. Zelf  zou ik het niet erg vinden denk ik, maar me vrouw zou mij en me parkieten er uit trappen denk ik.  :D
Gelukkig heb ik (nog) het laatste woord, dus zijn de 9 grasjes en de 2 valkjes geen probleem. Vrouwlief vind het eigenlijk ook wel leuk. Maarre...22 Paul...ik denk dat die niet welkom zijn.

Hier een foto van mijn valkjes:

Het snaveltje van Salty is een beetje vies, maar nu is het nog zo dat hij dat zelf moet schoonmaken. Hij laat mij het nog niet doen. Het is nu al een stuk schoner vergeleken met de dag toen ik hem kocht.

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Toen ik mijn vriendin leerde kennen had ik 1 valkje en dat vond ze helemaal niks ze was er bang van als hij ging fladderen.
Maar ze is er nu helemaal gek van ook maar meer dan 22 valkjes mag ik niet hebben hoor :-(
Valkjes die echt tam zijn die je zo kan pakken en heerlijk aaien dat is gewoon heel erg leuk vind ik maar ze zijn hier niet allemaal tam dat hoeft ook niet vind ik.
Ook hebben we nog een rosella die zit in een apparte kooi en 1 grasparkiet maar die vind je amper terug tussen de valkjes :-)
Maar jij zit ondertussen ook al op 11 vogels :D
En valkparkieten zijn verslavend pas maar op voor je het weet heb je ook een volliere vol  :)
Is dat vuil op het snaveltje van de lutino of is dat beschadigd?
Het ziet er vreemd uit maar als het vuil is kan het geen kwaad natuurlijk.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Citaat...Is dat vuil op het snaveltje van de lutino of is dat beschadigd?
Het ziet er vreemd uit maar als het vuil is kan het geen kwaad natuurlijk.

Groetjes, Paul

Het snaveltje was smeriger toen ik het kreeg. Eerst dacht ik dat het bloed was. Na vele malen kijken (zelf met een vergrootglas) of ik misschien bloed in de veertjes zag of bloed in de neusgaten, leverde niets op. Alles leek in orde.

Hij laat mij het niet schoonmaken, dus moet het eraf slijten. Op het moment kan ik niet meer doen dan de vlakjes voeden, dagelijks natspuiten en de kooi onderhouden.

Toevallig heb ik van dezelfde kweker ook enige tijd geleden drie grasparkieten gekocht. 1 was zo mager en vooral smerig, dat ik dacht dat hij een ondersnaveltje miste. Uiteindelijk bleek dat gelukkig niet zo te zijn. Met de juiste verzorging zijn het heden drie sprankelende parkieten geworden. Ik denk dat dit ook het geval zal zijn met m'n valkjes. Ik vind ze nog niet "fris" eruit zien. Geef me twee weken, en dan vermoed ik dat de zijn zoals ik wil dat ze zijn. Inclusief een schone bek.

Dick.

Ed

Hoi Dick,

Mooie valkjes hoor ziet er top uit toc maar de stoute schoennen aan gedaan en een fototje gemaakt. Maar ziet er goed uit.

Groetjes
Ed