18 juni 2025, 19:50:14

zelf een broedblok maken

Gestart door Saskia, 14 maart 2003, 16:34:08

« vorige - volgende »

Saskia

Het duurd nog wel een hele tijd,maar dan zou ik toch weleens een nestje valkparkietjes willen.Nou wil ik graag zelf een broedblok maken.Graag zou ik willen weten hoe ik dat moet doen en het liefst tekeningen of foto's willen zien van de mogenlijk heden en hoe het inelkaar zit.Ook las ik dat je het beste een kuiltje onderin het blok kunt maken,zodat de eitjes dan beter onder de valk blijven liggen,hoe doe je dat dan?

alvast bedankt

Paul

14 maart 2003, 23:28:28 #1 Last Edit: 14 maart 2003, 23:30:50 by Paul
Hoi Saskia,
Een bouwbeschijving heb ik niet voor je maar wel een foto van hoe die van mij er uit ziet.
De minimale maten zijn 25x35x25 en een invlieggat van 7 a 8 cm.
Dat kuiltje in de bodem kan je maken als je de onderste plank van dik spaanplaat maakt, dan kan je er met een frees of desnoods met een bijtel of mes een kuiltje in maken.
Dit is bij mij ongeveer een halve centimeter diep maar als je houtkrullen of zaagsel in het broedhok legt kunnen de eieren ook niet wegrollen maar de meeste valkjes van mij hadden liever niks op de bodem want die veegde alles aan de kant :-)

Ik zal nog even zoeken voor je of ik er geen tekening van kan vinden maar op het web moet er zeker iets staan

Groetjes,  Paul

franky

hoi saskia
ik zou gewoon naar ne winkel gaan en eene kopen maar als dat niet gaat zou ik een kot maken en er houtskrollen in gooien want mijn valkjes versprijden het en zo kunnen de eitjes niet weg rollen
groetjes franky

Saskia

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik mag een vrouwtje erbij voor elmo!

Saskia

Deze is eigenlijk voor grasparkieten,maar ik denk dat als je het wat aanpast dat het ook goed is voor valkparkieten.Misschien heeft iemand anders nog wat aan het plaatje.