28 april 2024, 01:10:50

Kaal plukken.Wat doen???

Gestart door Melanie Stoot, 17 december 2004, 14:14:38

« vorige - volgende »

Melanie Stoot

Hallo allemaal.Ik heb een gele valkparkiet.Die is zich nu al een paar maanden aan het plukken en ziet gewoon niet meer mooi uit.Wat kan ik hieraan doen zodat die ermee stopt?

Marianne

Hoi Melanie,

Weet je de oorzaak waarom je valk zichzelf plukt?
Het kan namelijk zijn dat hij last heeft van luizen maar misschien is het wel een vorm van verveling.
Je snapt wel dat dat een verschil in handelen heeft.

Bij verveling zou je kunnen denken aan een maatje voor je valkje. Ze zijn graag met meerdere, zoals ze in de natuur ook leven.

Als hij luizen heeft moet je hem daar tegen behandelen. Hoe te controleren of er luizen zijn en hoe te handelen kan je lezen bij ziekte. Daar staat vast een stukje over luizen.

Heel veel succes met je valkje en hopelijk stopt hij snel met zichzelf kaal plukken.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

tommy

17 december 2004, 18:16:52 #2 Last Edit: 17 december 2004, 18:17:36 by tommy
hoi,
Als ik jou was zou ik eens feld bellen.
Veren plukken kan zo veel verschillende oorzaken hebben.
Ik zou er nooit zomaar een ander valkje bij zetten. Je weet niet of het iets lichamelijks of iets geestelijks is.
Ik zou eerst door een goede dierenarts (zoals feld) laten onderzoeken of het een lichamelijk probleem is. Als het dat niet is dan kan je aan hem verder vragen voor een gedrags therapie.

Grt Annemieke

Paul

Hoi Melanie,

Is het valkje tam en mag hij ook de kooi uit?
Als een valkje alleen in een kooitje zit en vaak alleen kan het ook verveling of stress zijn inderdaad.
Ook helpt regelmatig natsproeien met een plantenspuit wel om een mooi verendek te krijgen.
Het kan zijn dat hij ook last heeft van luis of een schimmelinfectie.
Luis kan je zelf vaak wel ontdekken door een wit velletje papier onder in de kooi te leggen in de nacht als hij slaapt en de volgende dag zie je daar dan zeker wat op liggen als hij luis heeft.
Hij kan ook nog in de rui zijn dat duurd een week of 6 gemiddeld maar kan soms langer duren.
Je voelt dan wel vaak als je hem aait allemaal nieuwe pennetjes die doorkomen.
Dus het kunnen inderdaad veel dingen zijn.
Tegen plukken is er ook een spray maar dat moet je elke dag doen en dan los je niet echt het probleem op.

Groetjes, Paul