2 juli 2025, 00:13:52

onbevruchte eitjes

Gestart door Kirsty, 16 december 2004, 21:37:52

« vorige - volgende »

Kirsty

16 december 2004, 21:37:52 Last Edit: 16 december 2004, 21:39:53 by Kirsty
He hoi,

Mijn vogel heeft eitjes gelegd en is al 2 weken druk met broeden. Maar er is nooit een mannetje bij geweest dus zijn het onbevruchte eitjes. Maar... nu komt mijn vraag:
als ik deze eitjes ga weghalen (want dat mag toch na 2 weken?) kan ik ze dan bewaren? Ik vind ze zo schattig!

merry x mas!

Kirsty

Tara

Hoi Kirsty,

ik zou nog een week à twee weken wachten voor ze weg te halen, het beste is ook als ze zelf stopt.
Verder wil ik je afraden de eieren te houden, na een tijdje gaan deze rotten en zien ze er heel smerig uit, ik heb een rot eitje wat ik eens ga open doen, als je wil maak ik dan foto's.

Groetjes, Tara

Karin

Ze drogen op een gegeven moment helemaal uit en dan zit er een harde klont in ter grote van het eigeel of ze zijn helemaal leeg. Misschien kun je ze uitblazen ? Of gewoon bewaren tot ze gaan stinken  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Kirsty,

Ik bewaar ze ook altijd en op een gegeven moment gaan ze heel licht aanvoelen dan zijn ze totaal uitgedroogd.
Sommige worden lelijk donker dan zijn ze aan het rotten geweest maar er zijn er ook die zijn mooi wit gebleven en uitgedroogd.
Dus je kan ze rustig bewaren hoor.
De normale broedperiode is ongeveer 3 weken en als ze die afmaakt heeft ze helemaal het idee dat ze een nestje uitgebroed heeft en zal ze niet snel meer leggen meestal.
Dus je kan ze nog een weekje laten liggen misschien.
Alleen als je denkt dat het toch te zwaar is kan je ze al wel weghalen.

Groetjes, Paul

Lique

17 december 2004, 13:12:08 #4 Last Edit: 31 december 2004, 02:15:01 by Angelique
Hoi Kirsty,

Gaat het allemal goed met Pino met het broeden?
Hoeveel eitjes heeft ze nu? Ze is er wel heel erg vroeg bij.

Ik heb zelf een verzameling van eitjes.
Sommigen zijn al een paar jaar oud, en anderen weer nieuwer.
Ik gebruik de nieuwsten altijd voor valkjes die geen jongen meer mogen hebben. Dan vrewissel ik de eitjes altijd.
hier mijn verzameling:

Ze stinken niet, tenzij ze breken, dan kan er wel een luchtje gaan hangen :D

Dus je kan rustig je eitjes bewaren hoor.

groetjes Lique

Kirsty

Bedankt voor de reacties. Ik kijk wel tot hoe lang het eitje mooi blijft.

Inderdaad Lique, ik kan me die pot met eitjes nog wel herinneren. Ik ga het ook gewoon proberen.
Maak je over Pino geen zorgen. Ze is echt een kanjer! (ze komt uit een goed nest he?!) Ze broedt met alle liefde en goede zorgen op haar 4 eitjes. Heel schattig om te zien! Ik mag gewoon in de kooi komen. Anderen niet die blaast ze echt de kamer uit. Haha. We gaan wel bewust even met haar eten en laten haar poepen. Ik heb het idee dat ze alleen uit hele hoge nood van de eieren komt. Als wij met het water en het eten bezig zijn vliegt ze de hele kamer rond. Misschien wel even om de vleugels te strekken. Ik weet het niet hoor. Daarna gaat ze weer gewoon verder broeden. Ik heb het eerste eitje weggehaald. Ik weet niet of ze dat door heeft gehad.