24 mei 2025, 15:30:47

Help mijn valkjes hebben gewipwapt

Gestart door teslime, 13 december 2004, 00:25:22

« vorige - volgende »

teslime

Hallo mensen,

Ik heb sins een jaar een grijse valkparkiet en sinds 2 maanden nog 1 erbij (erg gezellig) :).
Nu heb ik ze gisteren betrapt bij hun gewipwap, maar wat moet ik nu verder, ik heb geen broedhokje hangen voor ze, heeft het nog zin om zo'n hokje op te hangen. Help ik weet het echt even niet.
 groetjes van een bezorgde valken oma, hihihihi ;)

Tara

Hoi,

als je eventueel wil gaan kweken, dan kan dat gerust hoor, je moet wel zorgen dat ze overjarig zijn, vooral het popje, zodat je legnood voorkomt en dan is er meer kans op slagen van het nestje.

Ik neem aan dat je ze binnen hebt, dan kan je dus gerust kweken hoor. Je kan een blok aan de buitenkant van de kooi (?) hangen en daar heb je weinig handigheid voor nodig hoor, zelfs ik kan dat :D

Het is helemaal niet te laat hoor om nu een blok te hangen, ze zullen er zeker gebruik van maken.

Je moet wel zorgen dat ze licht hebben, dat ze niet in een donkere ruimte staan, ja 's nachts is dat normaal maar overdag niet he.
Ook eivoer hebben ze extra nodig nu, en de dagelijkse andere dingen (groente & fruit, maagkiezel & grit, sepia en vooral (!) kalk en dan natuurlijk nog hun eigen zaadmengeling).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Teslime,

Na het paren duurt het nog 1 a 2 weken voor het eerste eitje komt en vaak leggen ze ook helemaal geen eitje als ze geen goed broedhok hebben of soms leggen ze het gewoon op de bodem.
Dat gaat heel soms wel goed maar meestal gaat dat nestje dan niet goed en komt er niks uit omdat de eieren sneller beschadigen of omdat ze niet goed broeden.
Als je echt jongen wilt zou ik zoals Tara zegt gewoon een broedhokje maken of aanschaffen.

Groetjes, Paul