6 mei 2025, 01:41:21

kunnen ze het nie met elkaar vinde?

Gestart door annemoon, 11 december 2004, 00:41:58

« vorige - volgende »

annemoon

hallo ik heb een vraagje ik heb 2 valkparkieten ze vechten  heel vaak 1 is heel zwak en de ander heel actief en hij laat de ander ook nooit rustig slapen en nu lijkt hij zwakker te worden moet ik ze uit elkaar halen en de ene weg doen ik weet het echt niet meer kan iemand mij helpen alsjeblieft!!!!!!

bobbie

11 december 2004, 00:50:33 #1 Last Edit: 11 december 2004, 00:51:26 by bobbie
Hallo,

Wat een rotsituatie zeg.
Zelf zou ik ze in aparte kooien naast elkaar zetten.
Het kan best dat als je dit een tijdje volhoudt ze op een gegeven moment wel goed met elkaar om kunnen gaan.
Als je ze weer bij elkaar wilt zetten, doe dan de felste qua karakter in de kooi van de rustige vogel, dan heeft die felle niet het idee dat hij zijn kooi moet verdedigen.
Ik wil wel graag van je weten hoe groot/klein de kooi is. Is die groot genoeg voor 2 valken????
Mag de ene valk wel bij de voederbakjes komen van de felle?

Voordat je ze weer bij elkaar gaat plaatsen zou ik ze een periode beiden los in de kamer laten. Kijken hoe ze dan met elkaar omgaan. Je voelt vanzelf wel aan wanneer alles weer in 1 (GROTE) kooi kan.

Ik geef je nu wel tips, maar eigenlijk ben ik niet geheel geïnformeerd, tenminste dat gevoel heb ik.

Welke vogel was het eerste bij jou?
Hoe heb je ze aan elkaar laten wennen?
Hoeveel etensbakjes heb je gevuld in 1 kooi voor beiden?
De maat  van de kooi dus.

Ik hoor wel.

Succes, Nel :)

annemoon

hallo,

bedankt voor je reactie ik heb ze nu 2 maanden met zijn 2e in een grote kooi zitten heb extra grote kooi genomen omdat ze met z'n 2e zijn mah de jongste lijkt et mag ook weinig bij eetbak en ik heb ze samen gekocht bij dezelfde man en ze zaten samen in een grote voliere het voordeel is dat die jongste het tamste is en die als ik die eruit haal meteen in me handen in slaap valt das heel lief mah die andere is zo gemeen dat ik er zowat tranen van in me ogen krijg doet egt pijn om te zo te zien en aangezien ik ze al 2 maanden bij elkaar heb vraag ik me af of dat nog wel goed gaat om ze wel bij elkar te houden kun je me nog meer advies geven alsjebleift?en jah heb 1 etensbakje in de kooi en 1 water bakje met vitaminen erin mah hij kan wel eten die gepest word mah ik maak me zo'n zorgen kan iemand me helpen? moek die ene weg doen????

bobbie

Hoi Annemoon,

Ik heb meelij met de vogels en ook een beetje met jou. Het is altijd rot te moeten ervaren dat het niet gaat als je zou willen dat het gaat.

In een kooi met 2 vogels moeten minimaal 2, maar ik ben voorstander van 3, voedingsbakjes gevuld zijn met eten en 2 met water. Als je niet oppast glipt die zwakke er tussenuit. Als hij bij jou direct in slaap valt is niet zo best, dat beest is of half verhongert en/of oververmoeid. Ik denk dus allebei, arm beestje.

Ik adviseer je ze direct apart te zetten anders heb je dadelijk binnen 2 dagen een dode valk. Heb je geen 2 kooien leen er dan desnoods een van iemand en zet die felle in de geleende kooi, want uiteindelijk wil je denk ik toch dat ze weer allebei bij elkaar zitten.
Het is misschien moeilijk voor je, maar kan je die felle niet ruilen bij de kweker? Zorg dat de zwakke goed op krachten komt (krachtvoer, pellets, zaad, trosgierst etc.).

Denk je dat dit lukt?

Ik hoor je wel weer. Nel :)

annemoon

hallo,

thnx voor je reactie en jah ik vind et heel erg moeilijk en hij kan wel gewoon eten als die gemene weg is en dat doet hij dan ook ik heb trostgiest op de grond liggen een knabbel staaf aan de muur gehangen dus eten te kort komt hij niet maar ik denk dat het slapen een groter probleem is en ik kan die felle niet in een andere kooi zetten want die vliegt nu in die grote kooi al heel veel heen en weer en eruit laten kan ik em niet want dan krijg ik em niet meer terug:( die zielige kan er nog wel uit en die vliegt nog lief en komt weer rustig terug op zijn eigen vertrouwde handdoekje en ik denk niet dat ik die felle kan ruilen bij de kweker want ik heb er de vorige x heel lang over gedaan om er heen te komen en het is nu winter dus ijskoud eigenlijk om em om te ruilen ik wil em verkopen denk ik en er dan weer een nieuwe voor halen die felle dan die kan beter in een grote volierre zitten bij meerdere want ze komen ook uit een grote volierre als iemand nog andere ideeen heeft ik zou ze graag willen horen alvast bedankt xxxxxxxx

bobbie

11 december 2004, 13:21:26 #5 Last Edit: 11 december 2004, 13:28:29 by bobbie
Goedemorgen Annemoon,

Heb je de valken al uit elkaar gehaald en in aparte kooien gezet?
Het kan wel zijn dat de zwakkere genoeg eten krijgt, maar dat is dan wel zeer eenzijdig, een snoepstaaf en gierst.

Denk in het belang van de vogels. De zwakke vogel is niet gelukkig!!!!
Ik denk trouwens dat die felle ook niet gelukkig is!!!

Je hebt hier vragen afgevuurd, ik hoop wel dat je bepaalde tips opvolgt. Je vraagt of er nog andere mogelijkheden zijn. Ik denk dat er op dit moment maar 1 belangrijke mogelijkheid is, en dat is ze apart zetten. Dat is stap A.

Succes, Nel

annemoon

goeie middag,

ik heb ze nog niet apart gezet en er moet er wel 1 in een kleinere kooi omdat ik niet het geld heb om een grote kooi te kopen en niemand grote heeft das wel jammer mah denkt dat dat wel goed komt ik krijg er strx 1 van me pa dus nou bedankt in ieder geval xxxxies

bobbie

Pffffffffffffff, pak van mijn hart zeg, ik maakte me echt zorgen hoor.

Nel

annemoon

hallo nel,

ik heb ze nu apart zitten alleen die ene kooi is kleiner en die valkparkiet word helemaal gek dus ik ga em nu te koop zetten of te ruil want dit gaat neit goed helaas:( xxxies