27 april 2024, 14:35:39

bang voor de hand

Gestart door tiamo, 7 december 2004, 15:40:02

« vorige - volgende »

tiamo

Hoi,

ik heb een vrouwtje van nu bijna 4 jaar, Mickey. Ze is ontzettend lief, gek op muziek, reageert heel goed op haar naamn maar heel erg bang voor de hand. Als ze los is dan komt ze op je schouder zitten, geeft je kusjes en je mag met je wang lekker achter haar kuif kroelen maar owee als ze een hand ziet, dan gaat ze meteen in de verdediging. Ze zal niet zo snel doorbijten maar dan moet je ook niet aan blijven dringen. Nu is mijn vriendin heel erg bang voor vogels, hoofdzakelijk voor het fladderen en vliegen, en zou ik haar graag willen laten kortwieken om toch nog te proberen om haar tammer te krijgen maar ik ben bang dat het einde dan helemaal zoek is, wat kan ik hieraan doen?
Ook wil ik weten of het mogelijk is, mocht ik haar niet tam krijgen, om er een mannetje bij te doen, haar kooi is 80 cm hoog, 33 cm breed en 60 cm lang, is dat groot genoeg?
Sorry voor het lange verhaal maar dit is mijn eerste keer hier,

groetjes Monique :)

Paul

Hoi Monique,

Op zicht is je valkje natuurlijk best al wel tam want ze komt op je schouder zitten dus ze is al niet bang voor mensen.
Ik denk niet dat kortwieken veel kan doen voor de angst van handen want je hebt haar al een hele tijd en ze is er nog steeds bang van.
Het beste is toch lekkere dingetjes uit de hand voeren en langzaam laten merken dat handen niet eng zijn maar alleen maar fijne dingen betekenen.
De kooi zou denk ik net gaan voor 2 valkjes als ze er regelmatig uit mogen want dan kunnen ze de vleugels buiten de kooi strekken.
Als je er een jong valkje bij zet moet dat meestal wel goed gaan.
Het beste is in een andere kooi naast elkaar aan elkaar laten wennen en als ze gewend zijn pas bij elkaar zetten.
Soms lukt het ook meteen wel dat ze goed met elkaar om gaan.

Groetjes, Paul

Kilian

Hallo Monique, :)

Je zal wel een leuk valkparkietje hebben als ze je zo kusjes heeft en zo.Het kan natuurlijk gebeuren dat ze bang is voor je hand.Je zult eens heel veel met haar bezig moeten zijn en haar laten wennen aan je hand.
Veel geluk ermee :) :) :) :) :) :) :) :) :)
groetjes,Kilian

Riny

18 december 2004, 23:55:14 #3 Last Edit: 18 december 2004, 23:56:02 by Riny
Hallo TIAMO
Ik denk dat jou valkje een heel nare ervaring heeft gehad met handen.Dat hoeft echt niet bij jou te zijn gebeurd misschien in de dierenwinkel of zo. Je moet bedenken dat hij/zij al een paar keer gevangen is voor hij/zij bij jou kwam wonen.
Ik zou hem beslist niet laten kortwieken dat is nogmaals een traumatische ervaring voor hem.
Ik zou blij zijn met de dingen die hij/zij wel doet en het rustig afwachten.
Groetjes en veel succes Riny