27 april 2024, 19:15:08

grappig gedrag

Gestart door loonsel, 9 maart 2003, 19:32:35

« vorige - volgende »

loonsel

Hallo beste lezers, wij hebben sinds een week een valkparkiet genaamd: Pino. We hebben hem van andere mensen overgenomen die vonden dat het diertje te veel geluid maakte en hij is ongeveer 1 jaar. Nu is hij wel handtam gemaakt door de vorige eigenaren, maar nu hebben we een probleempje: hij is erg bang voor onze handen en de reden daarvan is dat de vorige eigenaren hem waarschijnlijk veelvuldig hebben moeten vangen met de handen om in de kooi te doen, dus je hoeft maar een vinger onverwachts uit te steken of hij deinst terug. kunnen we hopelijk zijn vertrouwen weer winnen? met een beetje beleid vliegt hij zo op je vinger en kun je hem heel makkelijk in zijn kooi zetten dus tot zover zijn we al vriendjes. ook hebben we een vraag wat betreft zijn gedrag: ik lees in andere verhalen iets heel herkenbaars dat als hij zijn kopje aanbiedt om te kriebelen, dat hij daarna even in je handen pikt hoe komt dat precies? en kan iemand ons vertellen wat het betekend als hij ergens op zijn pootjes staat te wippen en een soort van blazend geluid uitstoot. We hebben zelf het idee dat een een soort tevreden uiting is en dat hij het naar zij zin heeft het klinkt namelijk niet agressief en hij doet het ook niet in een voor hem vijandige omstandigheid. Nou het is een heel verhaal en verder is het een super lief diertje dat lekker bij je komt kroelen en vooral graag op je hoofd zit en van blinkende dingetjes houdt zoals ringen, oorbellen en niet te vergeten de bril. Ik hoop op antwoord

groet van een trotse eigenaar loonsel :D

Paul

Hoi Loonsel,
Het is in elk geval een goed teken dat ie zijn kopje aanbied om geaait te worden :-)
Meestal tikken ze even met de snavel tegen je hand om aan te geven dat ze geaaid willen worden, dat doen sommige van mij ook.
Dat blazen is meer een gedrag dat ze iets niet fijn vinden en dan jagen ze in de natuur de vijanden weg.
Het kan ook betekenen dat ie een beetje bang is maar als ie eenmaal aan je went zal dat wel beter gaan.
De meeste valkparkieten willen helemaal niet vastgepakt worden, hier ook niet dus dat is redelijk normaal als ze dat niet fijn vinden.
Alleen als je dat vastpakken van heel jong af aanleerd vinden ze dat niet erg.
Momenteel heb ik er hier een die met de hand gevoerd is en die kan je gewoon met de volle hand vastpakken en dat vind ie zelfs heerlijk en gaat zelfs slapen als je dat lang doet :-)
In elk geval veel met je valkje bezig zijn dan gaat het vanzelf beter.

Groetjes,  Paul

Mirjam-Moniek

loonsel, wat jij vertelt herken ik in de valkparkiet die ik een paar weken geleden van andere mensen heb overgenomen. Mijn advies is om gewoon rustig door te doen, ookal reageert hij bang. Als je rustig je hand naar hem toe beweegt zodat hij erop moet stappen en hem er gewoon weer af laat gaan als hij bang is, leert hij vanzelf dat je niets engs doet. Bovendien kan het zijn dat hij op een bepaalde manier wel benaderd wil worden. Die van ons stapt bijv. niet op je vinger, maar wel op de bovenkant van je hand of op je pols. Ook gaat hij als je hem uit de kooi wil halen, meestal aan de stralies hangen en dan stapt hij achteruit wel op je hand. Dus gewoon veel aandacht aan hem besteden en beslist maar rustig zijn. Waarschijnlijk zie je al snel verandering in zin gedrag. Veel succes met je nieuwe vogeltje!