8 mei 2025, 21:42:53

Flippie heeft een Ei gelegd

Gestart door Richard van Dooren, 1 december 2004, 03:56:58

« vorige - volgende »

Richard van Dooren

Ik heb  2 valken namelijk Pino en Flippie en het zijn een mannetje en vrouwtje en ze zitten bij elkaar in een kooi in de huiskamer. Nu heeft Flippie vandaag een eitje gelegd. Wat moet ik nu met dit ei doen. In het begin ging ze er wel op zitten maar nu doet ze er niet veel mee, ze loopt er een beetje om heen. Nu willen we echt geen nest ofzo dus ook geen broedhok. Moet ik het eitje een tijdje laten liggen en dan weghalen????

hoop dat iemand tips heeft
 ;)

Paul

Hoi Richard,

Je kan het ei het beste twee a drie weekjes laten liggen ze zal er nog een paar bij leggen ook denk ik.
Ze leggen om de dag een ei dus morgen niet maar overmorgen komt de tweede.
Ze leggen er 4 tot 6 gemiddeld.
Als je de eitjes meteen weghaald blijven ze vaak eitjes leggen en kunnen ze uitgeput raken.
Het broeden gaan ze pas fanatiek doen bij het derde of vierde eitje maar soms broeden ze ook wel op de eerste al meteen dat verschilt nogal.
Als je ze hebt zien paren heb je kans dat er een eitje bevrucht is maar heb je dat niet gezien dan kunnen ze onbevrucht zijn en komt er niks uit.
Als je ook echt geen jongen wilt hebben kan je een klein gaatje in de bolle kant van het eitje prikken dan komt het zeker niet uit.

Groetjes, Paul