28 april 2024, 01:43:14

Love at first sight

Gestart door David_BE, 1 december 2004, 01:26:50

« vorige - volgende »

David_BE

Hallo,

allereerst wil ik even melden dat ik dit een pracht van een site/forum vind, een aanrader voor iedereen die met valkparkieten begaan is.

Ik wil graag het volgende verhaal met jullie delen, omdat de hele historie mij aangenaam verrast, ja zelfs ontroerd heeft.

Mag ik jullie voorstellen: Flip onze valkparkiet.  Jaja, originele naam, ik weet het, maar die werd gekozen door m'n nichtje van 3, vandaar dus.  Flip is ongeveer 1 jaar bij ons, woont in/op een kooi in de woonkamer, en is handtam.  Hij is echter nooit erg aanhankelijk geweest.

Korte tijd geleden besloten we een tuinvoliere te bouwen.  Vroeger, bij mn ouders thuis, had ik er ook eentje, dus ik heb wel enige ervaring.   Zo gezegd, zo gedaan... mooie vlucht, open gedeelte, overdekt gedeelte, binnenhok,... Birdie-Hilton zal ik maar zeggen.  Om even aan te geven dat ik behoorlijk trots ben op ons bouwwerk.

Het hele plan was om Flip, samen met een soortgenote een ruimer en aangenamer onderkomen te verschaffen dan onze woonkamer (wat heb je aan behang als je er niet aan mag knagen!)

Na de temperatuur-acclimatisatieperiode, van de woonkamer, via de hall, via het washok, via het binnenhok, kwam de dag waarom we Flip zijn semi-vrijheid in de voliere gingen gunnen.  Hij zou echter niet alleen zijn.  Via een kweker hadden we een mooie mevrouw op de kop getikt.  Hij zou daarenboven vergezegd worden van enkele koppeltjes grasparkieten en een koppel rosella's.

Toen we met onze lading vogels arriveerde, lieten meteen 2 volgens zich horen: Flip vanuit zn kooi in de voliere, en aanstaande-mevrouw-Flip vanuit haar transportkooitje.  En goed begin, vonden we.

We lieten Flip de honuers waarnemen... en lieten hem uit z'n kooi los in de voliere.  Daarna was mevrouw aan de beurt...  en toen... dzjiiiiing en vonk die oversloeg.  Meteen namen onze tortelvalkjes plaats langs mekaar, en ze weken geen moment meet van elkaars zijde.  Ook de aankomt van andere soorten gevederde creaturen kon hun niet van de wijs brengen.  Die werden door Flip als een volleerd bodyguard vanbij zijn popje vandaan gehouden.

Mooi einde denkt u?  Leest u even verder...

Twee dagen later, bij thuiskomst van het werk.  Paniek!  Flip wild heen en weer vliegend tussen grond en stok.  Mevrouw-Flip doelloos heen en weer wippend op de grond.   Oeps... Flip zal der toch niet te hevig bemind hebben?  Behoedzaam mevrouw even vastgenomen.  Deze actie kon de goedkeuring van Flip niet geheel wegdragen, hetgeen hij in vocale termen kracht bij zette.  De pop was drijfnat, en duidelijk vermoeid (misschien te lang in het niet overdekte gedeelte gezeten?).

Dus ik besluit haar in het nachthok te plaatsen.  Daar ik me niet doorheen het vlieggat kan begeven, moest ik de voliere uit, en langs de deur van het nachthok weer naar binnen.

Ik dacht nog: Dit vind Flip niet leuk... en inderdaad, hij begaf zich ondertussen onder luid gekrijs ook naar het nachthok.  Mevrouw-Flip even op een zitstok geplaatst.... oef, ze blijft zitten.  En nog voor ik goed en wel mn rug had gedraaid... zat Flip er al weer langs.  Ik heb ze nog een uurtje in de gaten gehouden.  Hij heeft haar zitten voederen en verzorgen dat het een lieve lust was.  En na dat uurtje leek ze me weer behoorlijk bekomen.  Great work, Flip!

We zijn trots op onze Flip.  ZO hebben we hem opgevoed!  En dat er in het voorjaar een aantal nestblokken komen, is ook iets wat zeker is.

Dat pleziertje heeft Flip zeker wel verdiend, vindt u niet?

Groetjes,

David

Jaimy_en_Viggo

wow hey..wat een verhaal..maar wel erg leuk om te lezen en dat je je valkje zo goed kent..veel plezier verder op het forum!

Groetjes Jaimy

david_be

Hey Jaimy,

bedankt, en tof dat je het leuk vond.

Ik heb em wel per ongeluk 2 keer gepost... iemand die dat kan aanpassen?

THX
David