26 april 2024, 09:20:48

pellets

Gestart door Bianca Beumer, 25 augustus 2002, 17:29:37

« vorige - volgende »

Bianca Beumer

Ik wil mijn valkparkiet over zetten op pellets. Dit heeft zo zijn redenen. Ten eerste eet mijn parkiet geen groente en fruit. Het wordt wel steeds aangeboden. In de pellets zou alles in moeten zitten. Hierdoor heeft de parkiet alles wat hij behoort te hebben. Nu is mijn vraag zijn er ook nadelen of andere voordelen ten opzichte van pellets? Volgeden vraag is hoe zet je parkieten over van zaad naar pellet? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb tot nu toe gehoord dat je s'ochtends pellets moet geven, s'avonds als hij niets tot weinig heeft gegeten zijn oude voer geven. En dan voordat men naar bed gaat al het voer eriut. Dit ritueel herhaald zich dan op vast tijdstippen en na een maand moet de vogel over zijn op pellets. Klopt dit, ervaringen?
alvast bedankt!

Gerda.

Hoi Bianca
Ik zend de info naar je email, want het is te uitgebreid om hier te beschrijven. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor alle anderen die ook belangstelling hebben voor overschakelen op pellets, zie: //www.dierenkliniek-centrum-oost.nl

zotte_thomas

yo bianda ik zou je misschien wel kunnen helpen maar ik weet nie wat pellets zijn! :-[ kun je ff reageren?

zotte thomas

cristina

dat vroeg ik me eigenlijk ook af
groetjes
 :) :) :) :) :) :) :) :) :D :D :D :D :D :D :D :D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Peter

Hallo allemaal,

Pellets zijn een soort brokjes. Je kunt je valkparkiet dus ook brokjes laten eten net al bij een hond of kat. In die brokjes zit alles wat je valkparkiet ook nodig heeft. Je moet natuurlijk nog wel groente en fruit voeren maar het is vervanger voor zaden.

Groetjes,
Peter

zotte_thomas

ah da wist ik nog nie ma ik hou het toch bij zaad

saluuuuuuuu

zotte

Peter

Hoi,

Wij houden het ook bij de ouderwetse zaadjes:)
Heeft iemand een valkje die wel op pellets zit?

Hroetjes,
Peter

annemiek_botter

Hoi

Ik heb zelf geen ervaring met pellets, maar heb gelezen dat pellets niet het groenvoer vervangen, dus dat moet je er alsnog bij geven en parkieten vervelen zich als ze pellets eten ipv zaadjes omdat het zaadjes eten meer werk is en daar moeten ze ook meer van eten. Pellets werden in het boekje alleen aangeraden bij zieke vogels.

Veel succes ermee.

Groetjes Annemiek

cisca

Hallo.
Je valkje pellets geven komt op het zelfde neer als dat ze je een half brood geven zonder boter en beleg gun je valkje asjeblieft het plezier van zelf zijn zaadjes uitzoeken ze zijn er uren mee zoet en kunnen zelf eten wat ze lekker vinden.
Wij de baasjes van de valken eten ook wat we lekker vinden en zoeken ook ons eten uit alsjeblieft gun dit je valkjes ook.

Tara

Hoi, Cisca heeft toch gelijk hoor, in de ouderwetsezaden (zoals Peter 't zegt) hebben ze meer keuze en eten ze iets niet graag, laten ze 't liggen. Wij eten toch ook niet alle dagen 't zelfde?? En er zijn natuurlijk dan ook valken die niet graag pellets eten, dan eten ze natuurlijk niet van die pellets, ik raad u ook aan om het 'ouderwetse' zaad te geven en bovendien groente en fruit. Er is daar toch niet veel werk aan? Toch?? Groetjes, Tara.

arnold

Hallo ik ben degene die dit bericht uiteindelijk gezet heeft. Ik ben er reeds van overtuigd dat pellets in mijn ogen beter is. Dit geldt voor papagaaien en ook voor kleienre vogels. Bij het gewone voer, de zaadjes kiest een valkparkiet inderdaad uit wat hij lekker vindt. Dit is wel natuurlijk en hij heeft meer plezier in zijn eten, misschien. maar het nadeel is dat de parkiet alleen gaat eten wat hij lekker vind en dit kan lang goed gaan. uiteindelijk eten ze bijvoorbeeld alleen nog de zonnebloem pitten. Je kan het vergelijken met een klein kind dat elke dag mag kiezen tussen groente en frite met mayo! Ik heb gekozen voor de pellets vanwege het feit dat mijn valkparkiet geen groenvoer fruit ed eet. Nu we pellets voeren is het zelfs zo dat hij langzaam wel anders dingen gaat eten. Zoals goente enz. Je mag bij de pellets 10 tot 15 procent bij voeren. Ik heb tot nu toe goede ervaringen met pellets. Ik heb ook gebelt met verschillende instanties die deze pellets gebruiken zoals een vogelopvang, kweker en dierentuin. Je ziet ook resultaat bij de vogel want deze ziet err voller en gezonder uit. Verenvacht, gedrag. Mijn ervaring is goed maar er zijn misschien ook andere verhalen. Voor degene die hun parkiet over willen zetten, wat veel tijd moeite en discip[line kost kan ik het schema wat ik gebruikt heb later hier wel wegzetten of mailen. mvrgr Bianca Beumer.

Diana

Ik ben het eigenlijk ook best met Arnold eens dat die pellets goed voor je vogels zijn. Ik wist ook eerst niet wat pellets waren, maar toen ik zo rond ging kijken blijkt dat ze wel alle soorten zaden zo binnen krijgen en niet hetgene wat hun lusten, maar ik weet dan niet hoe duur pellets zijn, maar ik neem aan duurder dan gewoon parkietenzaad

Marjan

Kan je me vertellen hoe je je valkparkiet aan Pellets gewend hebt?
Ik heb vandaag toevallig pellets gekocht en mijn valkparkiet reageert boos op haar etensbakje!

Marjan

CitaatHallo ik ben degene die dit bericht uiteindelijk gezet heeft. Ik ben er reeds van overtuigd dat pellets in mijn ogen beter is. Dit geldt voor papagaaien en ook voor kleienre vogels. Bij het gewone voer, de zaadjes kiest een valkparkiet inderdaad uit wat hij lekker vindt. Dit is wel natuurlijk en hij heeft meer plezier in zijn eten, misschien. maar het nadeel is dat de parkiet alleen gaat eten wat hij lekker vind en dit kan lang goed gaan. uiteindelijk eten ze bijvoorbeeld alleen nog de zonnebloem pitten. Je kan het vergelijken met een klein kind dat elke dag mag kiezen tussen groente en frite met mayo! Ik heb gekozen voor de pellets vanwege het feit dat mijn valkparkiet geen groenvoer fruit ed eet. Nu we pellets voeren is het zelfs zo dat hij langzaam wel anders dingen gaat eten. Zoals goente enz. Je mag bij de pellets 10 tot 15 procent bij voeren. Ik heb tot nu toe goede ervaringen met pellets. Ik heb ook gebelt met verschillende instanties die deze pellets gebruiken zoals een vogelopvang, kweker en dierentuin. Je ziet ook resultaat bij de vogel want deze ziet err voller en gezonder uit. Verenvacht, gedrag. Mijn ervaring is goed maar er zijn misschien ook andere verhalen. Voor degene die hun parkiet over willen zetten, wat veel tijd moeite en discip[line kost kan ik het schema wat ik gebruikt heb later hier wel wegzetten of mailen. mvrgr Bianca Beumer.

Mandy

16 februari 2003, 04:01:28 #13 Last Edit: 16 februari 2003, 04:50:13 by Mandy
Hoi,

Ik heb geen antwoord voor Marjan, :(
maar Bianca heeft wel gelijk wat betreft eerst het lekkerste opeten.  ;)
Ik heb naast m'n gras- en valkparkieten ook een grijze roodstaart (Chico) en op advies van die kweker kon ik beter zaad gaan geven ipv pellets (weet eigenlijk niet meer waarom...? :-/).
Maar hij zei daarbij wel wat mensen vaak fout doen. Als je gewoon papegaaienzaad (en valkenzaad) pakt dan zitten daar verhoudingsgewijs veel zonnebloempitten in. En dit is voor hun eigenlijk het lekkerste en slechtste (erg vet!).  :o
Ik moest dit zaad met grasparkietenzaad mengen en 'm iedere dag geen volle bak, maar een halve bak voer geven. Ik geef Chico 2x 50 ml (ik heb een maatbakje met ml) per dag, 1 bakje in haar kooi en 1 bakje op haar klimpaal. En inderdaad het eerste wat ze doet is de zonnebloempitten eruit halen, het zijn net kinders ja. :D Maar daar die snel op zijn en ze nog een hele dag te gaan heeft moet ze wel de andere zaadjes gaan pakken om de honger te stillen.
Dat doe ik dus ook bij mijn parkieten; kleine bakjes zaad geven en zo krijgen ze dus wel allerlei zaadjes met hun eigen voedingsstoffen binnen en hebben ze plezier en afleiding met het eten van zaad. :P
Verder krijgen Chico en m'n gras- en valkparkieten rm fruit en groente aangeboden en ben ik een voedingssuplement gaan gebruiken waar vitamines, mineralen, spore-elementen en aminozuren in zitten (Avian-Triovit). Zo zouden ze dus alles binnen moeten krijgen en er geen verstoringen in hun balans op moeten treden, zoals bv plukken door aminozuurtekort. Veel lichamelijke problemen blijken terug te herleiden zijn naar verkeerde voeding. :-X
Ik wil dus niet zeggen dat pellets verkeerd zijn, helemaal niet, die bewijzen en resultaten liggen immers op tafel. Maar als je op een goede manier zaadmengsels geeft hoeft dit geen problemen op te leveren. :-/
En in het wild hebben ze toch ook geen pellets, maar eten zaden?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Arnold Kamphuis

Hallo, na een lange tijd weer een reactie op het pellet verhaal. Mijn valkparkiet staat nu en aantal maanden op pellets en begint tegenwoordig steeds meer groete en fruit te eten. Ligt er wel aan hoe je het aanbiedt, lange slierten en geen stukjes fruit. Het overzetten van een vogel-parkiet begint met de eigenaar deze moet het sterk in zijn schoenen staan en de discipline hebben om het vol te houden. De eerste regels zijn dat men alleen!!!!!! een gezonde vogel over mag zetten op pellets. Dus ook alleen een vogel in een vertrouwde omgeving. Maw dus niet als je net 2 weken een valkparkiet in je huis hebt, het vogeltje moet dan nog wennen en dan moet je niet zijn/haar etens patroon gaan veranderen. Als dit allemaal oke is dan moet je 2 vaste tijdstippen kiezen waarop de valkparkiet zijn eten krijgt. Bijvoorbeeld in de ochtend om 8 uur en avonds om 7 uur. LET OP een valkparkiet mag nooit een hele dag niet eten!!! Het schema wat ik toen aangehouden heb is om 8 uur s óchtends zijn bakje vullen met pellets. Dit de hele dag laten zitten en s´ávonds om 7 uur zijn bakje vullen met zijn oude zaadvoer. Dit mag hij 1 tot 2 uur eten en dan haal je zijn voer uit de kooi zodat de vogel s´nachts niet kan eten. Hou dit schema een tweetal weken vol. Zorg er wel voor dat je valkparkiet kan eten, dus zet de vogel in zijn kooi zolang als dat je het zaadvoer erin hebt staan. De vogel zal de eerste tijd al de pellets uit zijn bakje gooien. Na deze twee weken ben ik over gestapt op een zaad mengsel in hetzelde ritme, dus s´ochtens 100% pellets en s´avonds mengsel met 1/3 pellets en 2/3 zaad, wederom twee weken. Hierna nog twee weken met hetzelfde ritme en dan s´avonds 2/3 pellets en 1/3 zaad. Na deze weken was de vogel bij mij gewend aan de pellets. Schrik niet de vogel zal de eerste tijd alle pellets eruit gooien en s´avonds zal hij aanvallen van de honger op zijn zaadjes. Hou je vogel wel goed in de gaten en als hij minder energiek wordt en eventuele andere symptomen van een zwakke vogel krijgt schakel dan meteen weer over op zij oude voer totdat de vogel weer fit is. Mijn laatste tip zorg voor meerdere schema´s dmv internet e.d. en heb vooral veel geduld. 2de maak een foto van je vogel wanneer je start met het overzetten en maak na een 1/2 jaar nog maar eens een foto van je vogel als hij over is op 100% pellets. Laat die twee foto´s dan maar eens zien aan mensen die twijfelen aan pellets en de gezondheid van je vogel! Mijn valkparkiet ziet er veel voller, niet dikker nee, en glanzender uit. Als laatste de kernwoorden voor het overzetten, geduld, regelmaat en discipline! succes ermee voor evenuele vragen hoor ik het wel.