29 mei 2025, 08:59:05

Koppel 2,5 jaar en broeden gaat fout

Gestart door G.Haak, 25 november 2004, 23:05:14

« vorige - volgende »

G.Haak

Hallo,
Ik heb een koppel valkparkieten. Ze zijn ongeveer 2.5 jaar uit. (niet  broerte en zusje)
Vorige jaar krijgen ze  een nestkast. Het koppel werd al snel broeds en paarde regelmatig.    
De popje legde 4 eiren. Maar de kwamen niet uit, Ruim 7 maanden later de popje legde
weer 4 eiren met de zelfde resultaat. De eieren zijn vol maar de jongen gaan dood in de eieren.
Mischien weet u een raad om mij te helpen.

Tara

Hoi,

dat kan uitdroging zijn lijkt me. Heb je wel eens een eitje open gedaan toen het jong al dood was? Je kan makkelijk zien of het dan was uitgedroogd of niet...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi G.Haak,

Zoals Tara zegt kan het heel goed door een te droge lucht komen.
Hier in huis is de lucht ook heel droog en ik heb de laatste keer zelfs een jong moeten helpen uit het ei te komen omdat het te ver was ingedroogd.
Als je met een lampje op het ei schijnt aan de bolle kant zie je de luchtkamer die groeit naargeang het ei ouder word.
Als de luchtkamer de helft of meer dan het ei in neemt is de lucht te droog geweest.
Normaal is 1/3 van het ei de luchtkamer maar dat kan wel eens wat verschillen.
Je kan een hygrometer kopen en dan de luchtvochtigheid in de gaten houden.
Als de lucht te droog is kan je daarvoor luchtbevochtigers kopen of de ouders elke keer natsproeien zodat ze vochtig de nestkast in gaan en de eieren wat vochtiger maken zodat ze minder uitdrogen.
Ook heb je als je bijvoorbeeld een radiator hebt daar speciale verdampingsbakjes voor maar die zorgen vaak nog niet voor een goede vochtige lucht.
Als je een hygrometer hebt moet de luchtvochtigheid tussen de 50 en 70% liggen maar dat red je normaal zelden in huis alleen door een luchtbevochtiger neer te zetten haal je dat vaak.
Ook voor je eigen gezondheid is droge lucht niet goed en je kan jezelf ook vaak beter voelen als de lucht wat vochtiger is in huis.

Groetjes, Paul

G.Haak

Hoi., Tara & Paul.

Ik denk dat jullie gelijk hebben bedankt voor de info.
G.Haak