15 mei 2025, 13:26:40

Ingedroogde eitjes..niet nog es!

Gestart door Jaimy_en_Viggo, 19 november 2004, 18:25:14

« vorige - volgende »

Jaimy_en_Viggo

Hey Lieve valkparkiet-gekken,

Ik heb een vraagje..
Van de zomer hebben Jewel en Viggo een nestje van 11 (!!!) eitjes gehad. 7 waren er sowieso bevrucht, maar de lucht was te droog (waar ik later achter kwam) en de eitjes zijn dus niet uitgekomen.. :'( Nu hebben ze weer een nestje van nu 3 eitjes en ik wil nu echt voorkomen dat het fout gaat. Dus hier komt mijn vraag...

Is het erg als ik de eitjes besproei met een plantenspuit tegen het uitdrogen, ookal is de lucht niet te droog, maar gewoon om het zeker te weten dat ze niet uitdrogen..?

En waar moet ik nog meer opletten dat het allemaal naar wens verloopt en de eitjes gewoon uitkomen.

Groetjes Jaimy en de bende!

tommy

hoi
Ik zou niet de eitjes besproeien.
Ik zou eerder het houtenbroedblok aan de buitenkant nat spuiten.
Verder kan je badwater neer zetten waar ze dan een bad in kunnen nemen.
Een kannetje water naast je kooi is ook een idee.
Staan ze binnen of buiten?
grt annemieke

Inger m

Hoi,
Als de eitjes te vochtig worden, nemen de kuikens te veel vocht op en dit kan resulteren in gezwollen kuikens en sterfte. Zomaar besproeien is niet verstandig.

Zorg dat de ouders beschikking hebben over badwater. Het is mij opgevallen dat de ouders soms badderen en daarbij vochtig op de eieren gaan zitten. Meet evt de luchtvochtigheid dmv een hygrometer. Verder zie Annemiek.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jaimy_en_Viggo

Ze staan op zolder waar ook de was wordt opgehangen..is best vochtige lucht dus..maar toch maar een badje of kar met water neer zetten..of wordt het dan te vochtig allemaal.. :-/

Inger m

Hoi,
Gebruik een hygrometer, dan weet je het zeker!
Een badje met water voor de oudervogels is altijd goed.

gr Inger
problem.

Jaimy_en_Viggo

en hoe hoog moet dat ding staan als ik hem heb aangeschaft?

Inger m

Hoi,
Deze vraag kun je op twee manieren opvatten:
-Een goede rel luchtvochtigheid ligt boven de 50%. Ik geloof dat 60% een goede indicatie is, maar vraag het even na aan degenen die binnen kweken, want ik kweek buiten en bij mij is de rel lv daarvan afhankelijk.

-Hygrometer zou ik ter hoogte van de nestkast hangen (buiten de kooi).

gr Inger
problem.

tommy

hoi

Je hygrometer moet tussen de 50 en de 70 staan.
60 is perfekt
Ik dacht nog ergens aan.
Als de luchtvochtigheid te laag is kan je ook de ouder dieren sproeien. Niet kletsnat maar gewoon een beetje vochtig.
Dan gaan ze met hun natte kont op de eieren zitten.
grt Annemieke

Paul

Hoi Jaimy,

Ik heb hier ook altijd last van droge lucht en mijn eerste nestje is toen met extreme droge lucht toch uitgekomen bij 1 eitje.
Daarna heb ik een Hygrometer gekocht en ik kon toen pas zien hoe droog het was.
Ik heb nu twee luchtbevochtigers staan maar meestal staat er maar 1 aan alleen als het niet vochtig genoeg te krijgen is zet ik de tweede aan.
Per dag gaat er met een bevochtiger 6 liter water de lucht in en je vind er niks van terug geen vochtige ramen of andere vochtige plekken dus.
Als ik ze beide aan zet komt er wel vocht op het raam maar dan gaat er dus 12 liter water per dag de lucht in dat is best veel.
Ik heb er een nieuw gekocht en de tweede voor 25 euro op marktplaats dus daar zou je eens kunnen kijken voor een bevochtiger als het op een andere manier niet lukt.
Ik heb het hier trouwens nooit ver boven de 50% gekregen maar dan zit je al redelijk goed als je daar in de buurt komt.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Okeej dan, harstikke bedankt voor de tips enzo!

Groetjes Jaimy