10 mei 2025, 09:02:15

gekleurd voer

Gestart door hanneke, 18 november 2004, 15:44:56

« vorige - volgende »

hanneke

bij de dierenwinkel zagen we een apart soort voer. voor dat we ons valke hadden hadden we het al in huis gehad.

de kweker kende het voer niet en heeft ons voor de zekerheid maar een lading van zijn eigen voer meegegeven.

het heeft allemaal mooie felle kleurtjes en het ruikt een soort fruitachtig. een soort kleine banaanvormpjes zijn het. en het is behoorlijk duur

ik heb het pak nu even niet bij de hand, maar wie weet wat ik bedoel? wie heeft er ervaring mee? en wie raad het af/aan?

ik heb het hem nog niet als voer gegeven maar als snackie af en toe tussendoor. het is behoorlijk hard, maar ik wil eigenlijk eerst jullie reacties horen

Inger m

Hoi Hanneke,
Ik denk dat je pelletvoeding bedoeld (Kaytee mss?). In principe bevat pelletvoeding alles wat de vogels nodig hebben, samengeperst in biksvorm of brokjes. Als de vogel zaadvoeding gewend is, moeten ze eerst gewend worden aan pelletvoeding. Goede merken zijn Harrisons en Nutribird, maar deze zijn niet felgekleurd.

Het is de vraag of gekleurde voeding geen ongewenste of onnodige kleurstoffen bevat om er 'aantrekkelijk' uit te zien.

Het is sowieso verstandig om de valkparkiet in het begin de voeding te geven dat hij gewend is bij de kweker en vervolgens (indien gewenst) op andere voeding over te zetten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

hanneke

ik zal de verpakking eens overschrijven als ik hem bij de hand heb.. voorlopig krijgt hij nog gewoon vogelvoer van de kweker

bobbie

Hoi Hanneke,

Ik weet wat je bedoeld. In een dierenwinkel hier uit de buurt verkopen ze het als snoepjes. Het ruikt erg zoetig.
Daar buiten ken ik iemand die er jonge vogels mee opkweekt, zij maakt het nat en papperig. Alles zit er in maar vooral spul waar ze goed van groeien. Het schijnt vooral voor de opfok te zijn en er zitten te veel calorieen in om het aan volwassen vogels te geven.

Dat is wat ik er van weet. Ik begreep je gelijk door de geur die je noemde en de kleurtjes. Het merk is me ontschoten. Maar geen Harrison's en geen Nutribird, dat weet ik zeker.

Ik geef het niet aan mijn vogels. Even gedaan als snoepje maar nadat ik was ingelicht over hoe of wat ben ik daar mee gestopt. Een dikke vogel ben ik niet zo kapot van.

groetjes, Nel

Carla Vdb.

Hey Hanneke,

Ik denk dat je dit bedoeld?

Ik geef het af en toe als snoepjes, hoewel erop staat dat het als voer mag gegeven worden in plaats van zaden.
Maar niet al mijn valkjes eten ervan, volgens mij spelen ze er maar wat mee.

Paul

Hoi Hanneke,

Sommige dierenartsen raden aan om alleen pellets te voeren maar dat schijnt ook niet zo goed te zijn als ze alleen pellets eten.
Het mooiste zou zijn 50% voer en 50% pellets maar dat is altijd moeilijk uitkienen.
Van alleen pellets heeft de spiermaag weinig werk meer en die word "lui" en dat is ook niet goed.
Ook vind ik dat de valkjes altijd lekker bezig zijn met zaadjes pellen en ze zullen zich meer gaan vervelen als ze dat niet meer hoeven te doen.
Ik zal zelf dus nooit alleen maar pellets gaan voeren maar voor erbij is dat natuurlijk wat anders.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Als het die verpaking is, is het idd Kaytee. Ik vind het wel heel erg fel gekleurd. Het zullen ws wel 'onschadelijke' kleurstoffen zijn, maar van mij mogen ze die er wel uitlaten.

Je kunt het idd geven als hoofdvoeding, maar ook als bijvoeding (zie Paul) of als snoepjes.

gr Inger
problem.

tommy

Ik vroeg me af of vogels kunnen ruiken.
Waarom het voer zo zoet moet ruiken is mij totaal ondijdelijk.
Mss omdat de mensen het dan kopen?
Ik zelf ben niet kapot van die kleur en geur producten. Als er veel calorieen in zitten krijg je al snel vervette vogels.
Die kunnen dan niet meer goed vliegen en krijgen last met hun ingewanden het lijkt me dus geen goede zaak om dit als hoofd voer te gebruiken.
Af en toe door het voer heen mengen is mss een optie, maar ik blijf bij een goed zaadmengsel en wat groen voer.

grt Annemieke

Inger m

Hoi Annemieke,
Ik denk zeker dat dierenvoer aantrekkelijk wordt gemaakt dmv geur en kleurstoffen, zodat mensen het eerder kopen. Zo ook bv vormpjes in het kattenvoer en met name konijnenvoer en knaagdierenvoer bevat leuke stukjes gedroogd brood in oranje en groen.

gr Inger
problem.

Theetje

Hoi,

Ik zie inderdaad ook wel eens van dat gekleurde spul. Ik vraag me inderdaad dan ook af of het alleen maar kleurstoffen zijn of dat het nog een functie heeft. Mijn moeder heeft in het verleden rood voer gehad voor de kanarie, maar dat kwam omdat er caroteen inzat om de rode kanarie op kleur te houden. Of dat nu allemaal zo goed is weet ik niet. Nu krijgen de kanaries bij mijn ouders gewoon kanarievoer en je ziet inderdaad dat de rode kanaries iets fletser worden van kleur.

Ik weet wel dat er in de reclamewereld hele "composities" worden gemaakt als er een foto van bijvoorbeeld hondenvoer gemaakt wordt. Alles om het er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. De functie ontgaat mij ook een beetje van al dat gekleurde spul.

Ik meng wel zogenaamd Australian voer van vitakraft door mijn valkenvoer heen. Een klein zakje op 5 kilo gewoon zaad. Ruikt wel lekker die eucalyptus, maar of het puur commercie is of dat het echt nog wat toevoegd is mij eigenlijk onbekend. Ze vinden het wel erg lekker overigens, daarom krijgen ze het ook met mate.

Groetjes

Theetje

hanneke

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Het voer van de foto lijkt er inderdaad erg veel op maar is niet precies hetzelfde. Maar het zal er niet veel om hangen. Als er twijfel is over het wel of niet geven zal ik het als snackie blijven gebruiken. Hij vind het overigens wel erg lekker.

Vanavond zal ik de ingredienten even overpennen.

Groetjes Hanneke

hanneke

het voer is van het merk Quiko en zit in een groene doos.

Het heet Quiko complett parkieten voer

En dan hier de omschrijving:
Quiko complett is een geextrudeerd voedzame, volledige voeding voor parkieten.
Quiko Complett waarborgt een evenwichtige samengestelde voeding met alle belangrijke voedingsstoffen die zorgen voor een optimale gezondheid van de vogels. In iegenstelling tot zaden bevat elke korrel de gelijke hoeveelheid vedingsstoffen. Zelfs wanneer de vogels maar een bepaald soort korrel uit het voer opnemen is de opname van alle belangrijke voedingsstoffen gewaarborgd.

Waarom geextrudeerd voer?
Het speciale fabricageproces (extrusie) in combinatie met kwalitatief hoogwaardige grondstoffen en belangrijke voedingsstoffen zorgt voor een smakelijk en kleurrijk vogelvoer dat volledig verteerbaar is en dezelfde smaak, vorm en kleur heeft als groente en fruit.
Extrusie (verhitting) verbetert de verteerbaarheid en de smaak en reduceert stof tot een minimum. Het heeft een positieve werking op de bevedering tijdens de rui. Het versterkt de kleur van de bevedering en zorgt voor een optimale gezondheid. Daarnaast heeft u minder afval doordat Quiko Complett een hoogwaardige volledige voeing is hebben de vogels ca 1/3 minder aan voeing nodig. Bovendien hoeft u geen andere kostbare voedingssuplementen meer nodig. Andere zaden, groenten, fruit of lekkernij mogen extra toegevoegd worden, maar dit mag niet meer dan 20% van de dagelijkse voeding zijn.

Ingredienten:
gemalen mais, tarwe, haver, volledig gedroogde ei

Gemiddelde analyse/kg:
ruwe eiwit: 12% ruw vet: 5% ruwe celstof: 4% ruwe as:6% vochtigheid:10%

bobbie

Hoi Hanneke,

Dus pellets, mag dus ook aan volwassen vogels gegeven worden zoals het daar staat. Ik geef aan mijn valken zaad en pellets van Harrison's, meer zaad dan pellets.
Ik heb die pellets in huis voor mijn  2 papegaaien, de ene zorgde dat de ander niet bij de bakjes (3 stuks!) kon zodat hij al het lekkere at en zij wat er over bleef. Gevolg: beiden kokerveren. Vandaar dat ik pellets geef, ook op advies van de dierenarts, aan de papegaaien, komen ze geen van beiden meer iets tekort.
Aan de valken dus een klein gedeelte, ongeveer 1/3 van het voer.
De pellets die jij hebt, vind ik zelf veel te grof en onnodig gekleurd. We weten nu in ieder geval wel wat er allemaal in zit dankzij jou.

Succes verder, Nel :)

Rick

Hoi.

Ik heb m,n valkjes nog nooit dit soort voer gegeven. Ze krijgen bij mij altijd zaad als hoofdvoeding. Maar net zo als paul al zei als snoep zal het wel goed zijn.

Succes

Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Paul

Hoi Hanneke,

Quiko is wel een van de betere merken ik heb zelf altijd eivoer en multivitamines van Quiko en dat bevalt me heel erg goed en de valkjes zeker ook.
Ze zijn erg kieskeurig met eivoer en dat eten ze allemaal.
Maar ik zou het toch niet volledig als hoofdvoer geven maar half om half maximaal dat raad de dierenarts ook aan om er toch nog zaad bij te voeren omdat de spiermaag anders lui word.

Groetjes, Paul