14 mei 2025, 22:46:46

kreisen

Gestart door hanneke, 18 november 2004, 15:26:06

« vorige - volgende »

hanneke

hoi hoi allemaal,

sinds 2 weken hebben wij een mooie bonte valkparkiet genaamd timmy.. een ontzettend lief beestjes maar...

meneer (waarschijnlijk) eist onwijs veel aandacht op. negeren heeft geen zin.

vooral door de weeks overdag kreist hij het hele flatgebouw bij elkaar. ook als er bezoek is vind timmy dat hij dat het hele bezoek hem aandacht moet geven.

's avonds is hij weer rustig en geeft hij geen kick.

ik heb nu wat meer speeltjes in zijn kooi gehangen waaronder een spiegeltje, maar ook dat lijkt niet te baten..
heeft er iemand tips? zal een 2de helpen? hij is van eind augustus. misschien dat dat meer mogelijkheden opent??

Inger m

18 november 2004, 16:14:52 #1 Last Edit: 18 november 2004, 16:16:14 by Cinnamon_valk
Hoi Hanneke,
Valkpasrkieten zijn net als veel andere vogels, nu eenmaal lawaaig. Ze gebruiken geluiden om contact te onderhouden met soortgenoten. Ze zullen ook vaak reageren op vogelgeluiden van buiten. Daarnaast zullen mannen vanaf 4-6 maanden steeds meer fluitgedrag gaan vertonen. Met name s'morgens en aan het einde van de dag zal de vogel zich veel laten horen. Midden op de dag en s'avonds zijn ze iha rustiger. Normaal vocaal gedrag van een vogel zal geaccepteerd moeten worden.

Echter schreeuwen om aandacht, bv bij bezoek moet CONSEQUENT genegeerd worden. Zodra er wel op gereageerd wordt zal de vogel het gedrag blijven herhalen en als het niet meer werkt mss in begin zelfs meer lawaai gaan maken. Wanneer het gedrag juist genegeerd wordt, wordt het ook niet meer beloond en zal het worden beperkt.

Geef de vogel aandacht zodra jij dat wil (dus op het moment dat de vogel NIET schreeuwt) en laat de vogel niet bepalen wanneer het aandacht krijgt. Ze zijn intelligent en leren hoe ze de omgeving kunnen manipuleren.

Dus, er moet onderscheid gemaakt worden tussen normaal schreeuw/ roepgedrag en roepen om aandacht. Straffen heeft geen nut.

Wat betreft een tweede vogel, ik ben van mening dat sociale dieren, zoals valkparkieten niet alleen gehouden moeten worden, maar minimaal met 1 soortgenoot. Dit biedt afleiding (zeker wanneer de vogel de hele tijd bezig is jouw aandacht op te eisen) en komt tegemoet aan het natuurlijke gedrag van de vogel. Het is prima mogelijk om twee tamme vogels te houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

hanneke

we waren inderdaad aan het overwegen om een tweede valkparkiet erbij te nemen. De kooi is in ieder geval groot genoeg. Hij zit namelijk in een ruime papegaaienkooi waar hij zijn vleugels met gemak kan strekken.

Het is inderdaad aandachtschreeuwen. Ik begrijp dat alle vogels fluiten en schreeuwen, maar ik neem aan dat dat niet iedere 5 seconden is zodat je geeneens meer een normaal gesprek kan voeren als je naast de kooi zit.

Hij doet het nu ongeveer een dag of 6 en we hebben hem met dat gedrag eigenlijk constant genegeerd.

Als we het negeren volhouden als hij zit te schreeuwen dan zou het vanzelf moeten minderen?
Als hij te lang doorgaat. En dan heb ik het echt over uren is het dan verstandig om een doek over de kooi te leggen? Dan stopt hij namelijk wel. Tot het moment waarop je de doek van de kooi af haalt.

Ik hop dat ik niet te lastig ben met allemaal mijn vragen. Ik heb al flink wat opgezocht maar ik hoor het toch graag van "profs"

Inger m

18 november 2004, 16:46:57 #3 Last Edit: 18 november 2004, 16:49:02 by Cinnamon_valk
Hoi Hanneke,
Blijkbaar heeft deze vogel behoefte aan aandacht en omdat jullie in de buurt zijn, probeert hij op deze manier om aandacht te vragen. In principe zou het gedrag moeten verminderen bij consequent negeren. Maar dat is heel moeilijk... (gebeurd ook onbewust)

Aandacht is (op het moment dat de vogel schreeuwt):
Een keer naar de kooi kijken
Kort iets tegen de vogel zeggen/ schreeuwen
Voer geven op het moment dat hij schreeuwt
Naar/ richting de kooi toelopen
Etc

Een doek over de kooi liggen maakt de vogel mss stil, maar je hebt hem zojuist beloond door naar de kooi toe te lopen! Hij heeft geleerd dat hij lang genoeg moet schreeuwen en dan de gewenste aandacht oplevert. Een vogel legt het verband wel tussen schreeuwen-naar de kooi lopen, maar de volgende stap': doek over de kooi, wordt niet meer in verband gelegd met het schreeuwen door de vogel. Op korte termijn is de vogel wel stil (of je moet hem de hele dag onder een doek willen houden  ;), maar op lange termijn  heb je hem mogelijk zojuist geleerd langer en meer te schreeuwen (en dus aandacht te krijgen).

Natuurlijk krijgt de vogel wel voldoende aandacht, maar dan moet hij dan wel eerst stil zijn...

Je kunt hem afleiding geven in de vorm van speelgoed te geven, waarvoor de vogel moeite moet doen, zoals speelmateriaal gevuld met voedsel. Daarnaast knagen ze graag. Geef de vogel papier, touw, wilgentakken etc om aan te knagen.

De belangrijkste wijze van verrijking lijkt mij een soortgenoot. Schaf dan eveneens een jonge en tamme vogel aan. De bedoeling is dat de vogel dan meer gericht raakt op de soortgenoot en minder op mensen.

gr Inger

problem.

Paul

Hoi Hanneke,

Een valkje erbij kan vaak best goed helpen.
Ze kunnen dan elkaar aandacht geven en de kans is groot dat hij een stuk stiller word.
Ik heb er hier 22 binnen zitten en soms zijn ze zo stil dat het net is of je geen vogels hebt.
Natuurlijk fluiten ze ook maar dat is normaal fluiten en gillen of echt schreeuwen doen ze eigenlijk nooit.
Neem er een tweede valkje bij wat ook al tam is en laat ze eerst naast elkaar in een apparte kooi aan elkaar wennen.
Laat ze dan buiten de kooi contact met elkaar maken en als dat goed gaat kan je ze bij elkaar zetten.
Het is trouwens met een nieuwe vogel altijd het beste om hem 3 weken appart te houden in verband met ziektes.

Groetjes, Paul

hanneke

Hoi hoi,

Als de nieuwe vogel aan de andere kant van de kamer staat en als ik iedere keer mijn handen was bij het voeren e.d. en de nieuwe vogel als laatste voer. Zou dat genoeg zijn?

Weten jullie misschien nog een goede kweker in de buurt van Venlo? (noord limburg)

Grtz Hanneke

Inger m

Hoi Hanneke,
Als je quarantaine bedoeld, is het in dezelfde ruimte van de vogels absoluut onvoldoende. Juist via de lucht kunnen veel ziekteverwekkers worden overgebracht.

Indien je op een juiste wijze quarantaine wilt toepassen, mogen de vogels op geen enkele wijze contact hebben en moeten dus in aparte ruimtes. De nieuwe vogel wordt steeds als laatste verzorgd. Als quarantaineperiode wordt een minimum van 6-8 weken geadviseerd.

Als je geen quarantaine toepast, kun je de vogels in het begin in aparte kooien naast elkaar plaatsen. Bij grote groepen vogels is quarantaine zeker aan te bevelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij individuele binnenvogels nog nooit heb toegepast.

gr Inger

problem.

hanneke

Ik neem toch altijd liever het zekere voor het onzekere. Maar dan ben ik bang dat het bij ons geen mogelijkheid is of hij moet op de badkamer komen te staan :-/

Inger m

Hoi Hanneke,
Zorg dat je de vogel haalt bij een betrouwbare kweker (liefst niet te veel vogels). Kijk of het er schoon en netjes uitziet. Kijk of de vogels er gezond uitzien. Sommige kwekers laten de vogels zelfs testen op bepaalde ziektes.

Een vogel op de badkamer lijkt me idd niet zo'n gezond idee  :)

gr Inger
problem.

Rick

Ik Had het zelfde probleem als jou. Ik heb toen bij de kweker een tweede valk gehaald en het heeft zeker geholpen ik heb totaal geen last meer van Timo.

Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Paul

Hoi Hanneke,

Als je ze al een eind uit elkaar zet zal je een hoop ziektes al zeker tegenhouden maar er zijn er ook die door de lucht verspreid worden zoals hierboven al gezegd werd.
Maar veel ziektes worden via de ontlasting verspreid en je zal zeker veel minder kans hebben dat je andere valkje besmet word mocht er toch een ziekte zijn.
Ik heb het zelf ook nooit gedaan maar de laatste jaren zijn er zoveel problemen met zieke valkjes geweest dat ik het nu ook zeker zal doen als ik een nieuwe vogel aanschaf.
Was in elk geval ook altijd je handen als je met de kooi bezig geweest bent zoals je zelf al zei.
Maar meestal is er niks aan de hand alleen moet je zo weinig mogelijk risico proberen te lopen.

Groetjes, Paul