16 mei 2024, 00:25:18

valkparkieten

Gestart door nancy t, 18 november 2004, 00:34:52

« vorige - volgende »

nancy t

hoi hoi wat is een beetje de normale leeftijd dat je een valkparkiet met de hand kan gaan voeden?? om hem zo tam mogelijk te krijgen?? ::) alvast bedankt...Nans

Inger m

Hoi,
Hier zijn al vele discussies over geweest, maar om een valkparkiet handtam te krijgen is handopfok niet nodig en kun je er beter niet aan beginnen, daar het veel ervaring vereist. Het gaat nogal eens fout, waarbij de vogels de dupe worden.

Zoek een goede kweker die de valkparkieten evt al tam maakt in het nest! De beste leeftijd om ze aan te schaffen is rond de 7 weken, zodra ze zelfstandig eten, maar nog prima tam te maken zijn.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

hoi

Ik ben absoluut geen voorstander van handopfok.
Als de ouders niet meer voeren kan je er wel eens niet onderuit komen.
De gevolgen van hand opfok zijn niet gelijk te zien maar wel op langer termijn.
Kleine vogels.
Slechte conditie.
Verminderde weerstand.
Dat zijn er maar drie die je tegen kan komen.
Ik weet zelf uit ervaring als je een jong elke dag even uit het blok haalt en er mee speelt of knuffelt dat het met mensen vertrouwd raakt.
Je zou een jong bij lique kunnen bekijken. Die worden niet met de hand gevoerd en zijn super tam.
Ook bij paul zijn de jongen erg lief en mak.
Zo zijn er nog vele mensen hier die lieve makkelijke valkjes hebben die gewoon lekker door de ouders gevoerd worden.

Het verdriet achteraf is niet voor te stellen als het jong het niet haalt.

Je hebt zoveel nodig om een jong groot te laten worden.
Niet alleen pap, maar ook warmte in de vorm van een warmtelamp.
En met de hand gevoerde jongen zijn geen garantie voor tamme en makkelijke valkjes.

Ik hoop dat je je mening herziet en dat je het jong groot laat worden bij de ouders en dat je een lieve hobby-kweker zoekt met veel ervaring in het tam maken van jonge vogels.

Grt Annemieke

nancy t

hartelijk bedankt voor de reacties ik herzie idd me mening en heb besloten een oudere die zelfstandig eet te nemen. greetsz nans.

Paul

Hoi Nancy,

Ik ben het ook zeker eens met de bovenstaande berichtjes.
Vaak overlijd de helft van de valkjes die met de hand gevoerd worden ook al doe je zo je best er kan van alles fout gaan.
Ik ben er hier een aan het voeren omdat het niet anders kon en ik heb best ervaring met handvoeding en toch is het al 3 keer bijna fout gegaan doordat het valkje stikte in het eten.
Twee keer heb ik hem zelfs een beademing moeten geven door middel van mond op snavel beademing en als je weinig ervaring hebt denk je daar niet aan om dat te doen en overlijd het valkje zeker :-(
Informeer wel bij de kweker of ze de jongen elke dag vasthouden dat scheelt al heel veel met het wennen aan handen en het valkje is dan al zo goed als tam als je het krijgt.
Een valkje wat door de ouders gevoerd is kan al met een week of 6 zelfstandig zijn maar een handgevoerd valkje kan wel eens nog tot een week of 10 gevoerd moeten worden.
Wil je toch nog voeren neem dan een jong wat nog net niet zelf eet van 5,5 week dan hoef je vaak nog maar een paar dagen te voeren en het is minder riskant.
Maar beter is dus helemaal niet voeren en een net zelfstandig valkje nemen.

Groetjes, Paul