3 mei 2025, 20:06:40

Vleugels kortwieken?

Gestart door Valerie, 16 november 2004, 23:32:03

« vorige - volgende »

Valerie

Weet iemand waar ik in de omgeving van Twello/Apeldoorn vleugels van een rosellan kan laten kortwieken?
Ik wil graag Ricky zijn vleugels laten kortwieken zodat hij uit de kooi kan om ze te strekken (wat hij echt nodig heeft) en je hem toch makkelijker weer in de kooi krijgt zonder te jagen (hij's verre van tam).
De dierenwinkel hier kan het niet. Ricky zit nu veren te plukken en het niet kunnen vliegen kan er een oorzaak van zijn. Ik wil Ricky graag de kans geven om toch uit de kooi te komen. Het is ook zo dat Ricky niet bij mij staat, dus ik hem er zo zeker niet uit kan laten.
Kan iemand mij misschien helpen?

Valerie

Lique

Hoi Valerie,

Ik wiek regelmatig valkparkieten, dus zal een rosella mij ook wel lukken.
Ik wil het rustig doen.

groetjes lique

Valerie

Leuk, dankjewel!  :-*
Ik bel je morgenavond wel om af te spreken.
Schrik wel niet als je hem ziet, hij ziet er verszchrikkelijk uit op zijn buikje.
Ik ben aan het overwegen hem terug hier in huis te zetten, naast de voliere van de valkjes en hem er dan regelmatig wel uit te laten. Met kortgewiekte vleugels moet hij beter te vangen zijn, zonder te veel stress. :)
Hij is wel erg wild als je hem probeert te pakken, maar Han zal hem wel in het kleine vervoerskooitje doen. ;)

Inger m

Hoi Valerie,
Heb je het verenplukken al eens medisch laten onderzoeken? Vaak heeft verenplukken een medische oorzaak en zelfs meerdere oorzaken. Gedragsmatige oorzaken zie je vaker bij grotere papegaaien en zijn lastig te bepalen.
Een schimmel- of huidinfectie, maar zelfs inwendige infecties en virussen of voedingsgebreken kunnen een oorzaak zijn van verenplukken. Het is verstandig dit eerst te laten onderzoeken.

Anderszijds kun je besluiten om de vogel een partner te geven en niet alleen te laten zitten en/ of een grotere ruimte.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Nou, ik ben aan het overwegen Ricky weer bij mij te nemen, naast de voliere. Zo issie niet echt alleen. En ik laat ze niet samen uit de kooi, wel apart. Hij is verder wel nog heel aktief enzo, dus ik weet het niet. Maar ik kijk wel hoe het verder loopt en zint het me niet bel ik dr. Feld wel even. Mss dat ik bij de rosellakweker hier in't dorp wel vraag of ik mag uittesten of een popje bij Ricky kan. ;)

Valerie

Hier heb ik 3 foto's waar je hem kan zien, heel erg duidelijk zijn ze niet, maar je krijgt toch een beeld. ;)

Inger m

18 november 2004, 00:41:37 #6 Last Edit: 18 november 2004, 00:43:45 by Cinnamon_valk
Hoi,
Als ik het zo zie, zit deze vogel helemaal niet goed in de veren. Zie je de vogel ook echt verenplukken?
Alvorens de vogel te gaan kortwieken (wat m.i. geen oplossing is voor verenplukken) zou ik een bezoek brengen met deze vogel aan een vogeldierenarts.
Zowel medisch als gedragsmatig verenplukken is een uiting van vermindert welzijn. In veel gevallen is de oorzaak medisch (en dan hoeft de vogel niet eens perse ziek te uiten).
Wat voor voeding eet de vogel?

Ik zou ook serieus overwegen (indien deze vogel wel gezond!) er een partner bij te zoeken. Zeker een vogel die niet echt tam is en niet zoveel met mensen opheeft (als ik het goed begrijp) kan beter samen gehouden worden met een vogel (van dezelfde soort) en daarin afleiding vinden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Hij eet gewoon zaad (voor grote parkieten), ik denk om de paar dagen eivoer, elke dag iets van groente of fruit en water (wat om de 2 dagen was, heb ik gezegd dat het ALLE dagen moet).
Verder doet ie gewoon. Maar in een weekend of 's avonds naar de da? Kan dat? i.v.m. met mijn werk.
Groetjes,
Valerie

Paul

Hoi Valerie,

Van dr Feld weet ik dat hij een aantal avonden per week tot 8 uur in de avond aanwezig is in de praktijk maar je moet wel eerst een afspraak maken voor je erheen gaat.
Ook kan je voor zaterdag een afspraak maken dan is hij er ook vaak.
En voor noodgevallen is hij er zelfs op zondag alleen betaal je in het weekend vaak iets meer aan consult maar dat valt bij dr Feld nog erg mee vind ik.
Ik heb mijn rosella ook alleen hij ziet wel de hele dag de valkjes en hij heeft het ook erg naar zijn zin zo te zien en hij vertoont geen plukgedrag gelukkig.
Maar wie weet krijgt hij in de toekomst ook een maatje als we wat meer ruimte hebben.
Ik weet alleen niet zeker of het een man of een pop is bij mij.

Groetjes, Paul

Valerie

Han heeft vandaag dr Feld gebeld en ja... zoals jullie ook al zeiden... Ricky (of Stanley, zoals hij vroeger heette) is eenzaam, omdat hij een ander vogeltje mist. Wat hebben we nu gedaan? Ricky zit in zijn kooitje naast de voliere met Valko en Peppie. En raad maar. Ricky is heel blij. Zat te headbangen MET zijn vleugels gespreid, naar Peppie toe, en Peppie ernaar toe willen.
Ik had Ricky al wel zien headbangen, maar nog nooit met gespreide vleugels. Ik denk dat ik er toch goed aan gedaan heb hem terug hier te brengen.
Maar ik ga wel kijken voor een popje voor hem, da-assistente zei ook dat dat het beste is.
Ik hoop dat Peppie en Valko blijven babbelen, want nu houden ze op en is te nieuwsgierig naar Ricky.
Nog een klein vraagje: Ricky noemde tot zijn 9 maanden Stanley. Ik heb zijn naam naar Ricky veranderd, omdat dat beter bij Rocky paste. Maar ik merk dat hij ook nog heel erg naar zijn oude naam luistert. Is het dan beter dat ik hem gewoon Stanley blijf noemen en niet meer Ricky? En ook was hij altijd de Duitse taal gewoon (ik heb daar gewoond en hij hij komt ook van daar), tegen Rocky sprak ik ook Duits. Is het beter dat ik weer in't Duits tegen hem praat? Ik merk dat hij daar iets rustiger van wordt. Han's ouders spraken altijd  nl tegen hem, maar dat was mss iets verwarrend.
Ik heb geen flauw idee of vogels taalgevoelig zijn.

Ook gaat Angelique zijn vleugels kortwieken. Dr Feld vond dat ook een goed idee. Dan kon hij uit de, te kleine, kooi en eens een beetje vliegen. Zo kan ik hem beter vangen, zonder te jagen met een handdoek, wat zielig is en hem nog banger maakt.

Is er iemand op het forum die met rosella's kweekt en niet te ver woont en ze ook nog licht tam maakt? Ik zou graag Ricky een vriendje geven, maar wil niet hetzelfde probleem van een vogel waar ik op moet jagen om hem weer in de kooi te krijgen.

Groetjes,

Valerie

p.s. aan iedereen: bedankt voor de wijze tips en raad! Ricky is jullie dankbaar! :)

Paul

Hoi Valerie,

Ik denk niet dat vogels echt taalgevoelig zijn ik denk dat het meer een kwestie van wennen aan bepaalde bekende klanken is.
Ik kan naar mijn rosella ook wel eens duits gaan praten kijken hoe hij darop reageerd  :D
Als hij een bepaalde naam gewend is dan zal hij daar meer op reageren omdat hij het woordje vaker hoord maar als je hem steeds anders gaat noemen zal hij daar ook wel op gaan reageren na een tijdje.
Bijt jouw rosella niet hard als je er met je hand in de buurt komt?
Onze Rainbow kan heel hard bijten maar als je hem vast heb dan bijt hij niet meer.
Ik heb hem zelf van jongs af aan nog met de hand gevoerd maar een rosella krijg je niet zo tam als een valkje is mijn ervaring helaas.
Ik heb hem van een kweker in de buurt van Eindhoven ik weet niet of dat bij jou in de buurt is?
Anders kan je ook op marktplaats vaak wel rosellas vinden ook heb ik daar vaak wel tamme zien staan.

Groetjes, Paul

Valerie

Hoi Paul!

Ricky bijt niet als ik met mijn hand in de kooi ga. Hij kijkt met angst wat ik doe. Hij bijt enkel hard als je hem te pakken krijgt en in de hand hebt, dan zou hij zo doorbijten. Dus hem pakken zonder handschoenen gaat niet.
Het enige wat ik bij hem wel zou willen bereiken, is dat, als hij uit de kooi is, op een stokje komt en zo weer de kooi in gezet kan worden.
Ik weet niet wat ik kan doen om zijn angst weg te nemen.  :-[
Ik wil er voor hem wel een popje bij zoeken, maar die moet ook al 1,6 jaar zijn en niet handtam, maar tam genoeg om op de hand of een stokje te komen. Maar als rosella's hard bijten, wordt het wel stok en niet hand.  ;D
Ik hoop dat het kortwieken toch ietsje helpt. Als Ricky moe is van vliegen en niet meer weg kan, en dan niks anders kan dan op het stokje te gaan... Ik hoop het echt voor hem. Want als ik hem de kooi niet meer in krijg, kan ik hem er helaas niet uitlaten. Ricky de hele dag en nacht uit de kooi zonder toezicht? Met giftige planten? Ricky die overal aan knabbelt? Dat zie ik niet goedkomen. :s
Hij krijgt nu van mij iig elke ochten een douche met de plantenspuit en 2 x per dag vers water. Morgenvroeg badje uittesten. :)
Hij ziet er nu echt wel beter uit. Zijn buikje is weer ietsje mooier. Hij zit wel gewoon in de rui, maar ik denk niet dat hij nog plukt. *blij met beslissing* :)
Ik weet nog niet echt waar ik een popje zou halen, want ik zou wel willen, dat als het niet gaat tss beide (Ricky TE agressief), dat ik hem dan wel terug mag brengen.
Ik laat zeker weten wat er gebeurt en hoe het met hem gaat. :)
Maar zou ik hem weer Stanley noemen? Wordt ie precies wel rustig van.
Groetjes,
Valerie

Paul

Hoi Valerie,

Als hij beter op Stanley reageert zou ik die naam weer nemen.
Een rosella moet inderdaad elke dag gebadderd of een douche hebben anders gaat het niet goed met hun veren.
Die van mij neemt elke dag een duik in de waterbak  :D
Maar een badje wil hij niet en een plat bakje op de bodem ook niet echt heel vreemd.
En de plantenspuit vind ie ook niet fijn alleen zelf wil hij dat doen.
Sterkte in elk geval het kan heel goed werken om hem een keer te kortwieken en daarna als hij wat makkelijker de kooi in gaat laat je ze gewoon weer groeien.

Groetjes, Paul

Valerie

Heb een leuk fotootje van Ricky op de tafel. Hij ging wel naar de pinda's toe, maar haalde er nog net geen uit.    ;D
Hij is nog uit de kooi, kan niet echt vliegen, kleine stukjes en gaat direkt omlaag.
Hij lijkt het wel te mogen, uit de kooi.

Valerie

Heb een leuk fotootje van Ricky op de tafel. Hij ging wel naar de pinda's toe, maar haalde er nog net geen uit.    ;D
Hij is nog uit de kooi, kan niet echt vliegen, kleine stukjes en gaat direkt omlaag.
Hij lijkt het wel te mogen, uit de kooi.