8 mei 2025, 05:41:33

Nieuwe Mutatie !!!

Gestart door Lique, 16 november 2004, 02:07:02

« vorige - volgende »

Lique

Hoi allemaal,

Ik was vandaag eens op internet aan het zoeken op valkparkieten.
Ik kwam deze bijzondere valkparkiet tegen:

Deze valk heeft zijn pootjes ook bevederd. Echt heel bijzonder.
Ik heb dit nog niet eerder gezien, en het lijkt me best wat om dit in het echt te bewonderen.
 Mooi vind ik het niet, maar wel erg uniek.
Ik heb het adres waar ik de foto's vandaan heb in de foto's geplakt ( http://www.faithbird.com ), neem zelf ook eens een kijkje.

groetjes Lique

Tara

Hoi Lique,

jeetje wat speciaal zeg!
Het lijkt maar dat de vogels dus steeds meer veren zullen gaan hebben naarmate ze evolueren.
Is echt wel speciaal zeg!! Jeetje zit verwonderd te kijken nu :D

Groetjes, Tara

Sanna

Hihi, de enige vogels bij wie ik dat eerder gezien had waren ... kippen! ;D :D
Zal dat beestje niet voortduren van z'n stokkie vallen?

Groetjes! Sanna

Paul

Hoi Lique,

Is dat niet gewoon een mislukte valkparkiet  :D
Het lijkt me voor de hygiene ook niet fijn als alle uitwerpselen in de veren van de pootjes blijven hangen eigenlijk.
Het lijkt me in elk geval geen natuurlijk iets zo die veren op de pootjes.

Groetjes, Paul

Inger m

16 november 2004, 12:36:17 #4 Last Edit: 16 november 2004, 12:37:39 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik denk dat het een spontane mutatie is, zoals ook normaal voorkomt in de natuur. Echter spontane mutaties overleven vaak niet, omdat ze niet juist zijn aangepast aan de omgeving. Ik denk dat het geen kwestie van evolutie is (of het je BBC gekeken, Tara  ;)), maar juist in gevangenschap krijgen mutaties (of mislukkingen, Paul) een snellere kans te ontstaan, mss mede door inteelt, waarbij verborgen eigenschappen sneller naar boven komen.

Bij kippen en sierduiven komen er vele rassen voor met veren aan de poten, waarop ook wordt verder geselecteerd, zodat enorme veerdossen soms zichtbaar zijn. Maar deze vogels zijn als vele malen langer gedomesticeerd, terwijl daar bij parkieten/ papegaaien nog nauwelijks sprake van is.

Dus wie weet, gaat ook de veel-gekweekte valkparkiet de duiven, kippen en kanaries acherna en kan deze straks in vele vormen en veerstructuren teruggevonden worden.  ;)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Ten eerste vind ik het er niet uit zien  :-X. Ten tweede vraag ik me af of het niet nep is (dat de veertjes aan de pootjes geplakt zijn of zoiets). Ik vind de foto's nl. nog al wazig, en het ziet er op een of andere manier nogal kunstmatig uit ::).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

ik vind het er niet uitzien. En willen we echt zo ver gaan zoals bij grasparkieten? Dat ze straks helemaal niets meer zien en zo, geen lang leven hebben, en vol veren staan. Je weet wel, die ene mutatie met de lange veren. ik vind het maar niks.

Inger m

Hoi Stijn,
Die mutatie bij de grasparkiet wordt Feather Duster genoemd. Deze vogels hebben een dermate ernstige afwijking (vgl Syndroom van Down oid) dat ze niet lang leven.

Je moet je er wel van bewust zijn dat deze mutatie of afwijking perongeluk optreed en dat er dus niet bewust mee gekweekt wordt om ze zo te krijgen (wat ws geeneens mogelijk is). Uit een normaal koppel grasparkieten kan dus een Feather Duster geboren worden.

Dus dit is een heel ander verhaal dan de veer- en kleurmutaties die gezien worden bij kippen, duiven en kanaries. Mss is het beter te vergelijken met de 'kuif grasparkieten'?

gr Inger

problem.

Stijn dc

hoi

mja, je hebt gelijk hoor. Maar stel je voor dat er ooit een valkparkiet geboren word die z'on syndroom heeft. Maar dat mensen gewoon er toch iets op vinden om het te kweken. Ik zeg maar wat, dat willenwe toch niet. alleszins, ik niet hoor.
mar goed, als je z'on dier niet kan kweken, alleen per ongeluk, dan is het goed :)
maar ik vind hett och lelijk die veertjes :D

Tara

Hoi,

ik vind het toch maar raar, als het nou eens geen fake is, hoe komt het dat juist bij dat ene valkje plots veren doorkomen :-/

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara en Stijn,
Zo met de veertjes is het ook begonnen met de kippen en duiven en het verbaasd me ook niet dat dit bij valkparkieten voorkomt. Immers als je kleurmutaties kunt verwachten, kun je ook andere mutaties verwachten.

En kijk eens naar alle andere gedomesticeerde diersoorten. Bv bij honden daar lijkt de tekkel toch echt niet meer op de wolf en daarbij heeft selectie een belangrijke rol gespeeld. En neem bv het schaap, de wilde voorouder daarvan heeft echt geen wol, maar gewoon haar, net als geiten.

Valkparkieten worden nog veel korter als huisdier gehouden dan de meest gedomesticeerde diersoorten, maar ook hierin kunnen we dus ontwikkelingen zien. En of dat goed is voor het dier, is zeker nog maar de vraag. Hierbij kom ik weer terug op de hondenrassen en katten, want het is nog maar de vraag of de perzen met hun veel te korte koppen wel zo gelukkig zijn, om maar te zwijgen of de bulldogs met hun lichamelijk aangeboren problemen en noodzaak tot keizersnede, wat mij betreft mogen ze deze rassen omwille van dierenwelzijn verbieden, maargoed ik ga weer een beetje erg off topic...

gr Inger
problem.

Paul

Inger schreef:
CitaatEn of dat goed is voor het dier, is zeker nog maar de vraag. Hierbij kom ik weer terug op de hondenrassen en katten, want het is nog maar de vraag of de perzen met hun veel te korte koppen wel zo gelukkig zijn, om maar te zwijgen of de bulldogs met hun lichamelijk aangeboren problemen en noodzaak tot keizersnede, wat mij betreft mogen ze deze rassen omwille van dierenwelzijn verbieden, maargoed ik ga weer een beetje erg off topic...

Hoi Inger,

Je hebt ook honden met de haren voor de ogen en die moeten elke keer geknipt worden anders kan zo'n arm dier helemaal niks zien.
Ik de natuur zou zo'n dier gewoon niet overleven.
Dus wat dat betreft ben ik hel wel met je eens dat dat soort vreemde mutaties eigenlijk niet horen.
Zolang een dier er geen last van heeft is het niet erg maar ze moeten er geen last van hebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ben ik met je eens. Van een kleurmutatie zal een dier weinig hinder ondervinden en zo zijn er meer waar een dier prima mee uit de voeten kan.
Met name bij hondenrassen zijn er al een hoop rassen voor het uiterlijk ontworpen, waarbij naar mijn mening voorbij gegaan wordt aan de gezondheid en welzijn van het dier en dan heb ik het nog geeneens over de aangeboren, erfelijke afwijkingen die voorkomen bij honden en dan met name in de rashondenfokkerij.
Een van de ergste rassen vind ik de bulldog, de sharpei schijnt ook erg interessant voor dierenartsen en tekkels zijn door hun afmetingen gevoeliger voor hernia's. Ik zit niet zo in de hondenwereld, maar heb onderzoeken gelezen met angstaanjagende rijen afwijkingen bij rashonden...tja.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik ben het volledig met je eens. Helaas is het zo dat zo lang er mensen zijn die het wel mooi vinden en zo'n dier kopen dat ze ze gewoon blijven fokken.

Bij katten is het vooral met de Pers met hun korte neus wat ik zielig vind (lijkt eigenlijk op een Pekinees, alleen dan in de katten uitvoering, hihi). Bij honden idd de rassen die jij al noemde.

Maar we zijn nu nogal off topic vrees ik.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

LauwtjuhLevi

Lijkt me niet echt fijn veren tussen je tenen  :-/