5 mei 2025, 23:50:02

Er wordt er een kaal geplukt

Gestart door E.Vermeule, 9 november 2004, 13:04:43

« vorige - volgende »

E.Vermeule

Ik heb sinds 2 maanden 2 Witte valkparkieten genaamt Rocko en Rikky. Rocko is ietsje ouder maar ze heeb altijd bij elkaar gezeten. Ook bij mij zitten ze samen in een kooi sinds kort vliegen ze ook los. Maar als je even niet oplet trekt Rocko de veren uit Rikky zijn ne. Nouw kan dat gebeuren maar dat arme beestje zijn nek is nu totaal kaal. Is hier wat aan te doen. Want als dit een jaar door gaat is dat hele beestje kaal.

Tara

Hoi,

ik heb ditzelfde ook namelijk met mijn triokoppel.
Een pop en twee mannen namelijk waarvan de pop beide mannen plukt.

Ze doet dit ook nog niet haar hele leven, sinds enkele maanden pas. Je kan ze apart zetten maar da's dan zielig..
Vind het wel heel jammer als ze dat doen.

Groetjes, Tara

Ed

Hoi,

Ik ben inmiddels lid geworden.

Ik vindt zielig als ik die twee appart moet zetten en ik denk niet dat de pop de schade aanricht maar het mannentje want
hij heeft zoveel macho gedrag en hij doet dit sinds de laaste
2 weken terwijl ze vaak zat aan elkaar zitten zonder dit te doen.

Tara

Hoi,

ik zeg ook niet dat het vooral de pop is, bij mij is het de pop die haar mannen plukt.
Kan ook omgekeerd zijn hoor.

Vaak plukken mannen ook poppen uit broeds gedrag.

Groetjes, Tara

tommy

hoi
ik denk dat je man wilt paren.
Ik heb ook een man in de voliere en die plukt ook de nek van zijn popje kaal.
Dat noemen ze lief kozen.
Zelf heb ik daar niet al te veel liefkoos gedachtes bij hahahahahah.
Grt Annemieke

Ed

Hoi

Dit paar gedrag komt dan wel erg vroeg nouw dan wachten we maar af.

bedankt voor de reactie

Ed

Het is nu meer als een maand geleden en arme Ricky wordt
steeds kaler. Ik heb ze apart gehad maar dan word je echt
gek want Rocco blijft maar roepen en heen en weer lopen in
zijn kooi. Als Ricky los zit gaat hij/zijn gelijk naar Rocco. Als zij bijde los vliegen gaat het goed maar dan krijgt Rocco weer een bevlieging en trekt er weer een veer uit dan zou je
zeggen als Ricky dan pijn ervan zou hebben dan vliegt ze wel
weg nee ze gaat gelijk naar hem toe. Nu is zijn/haar orange
wang vlek ook al weg je kan zo in zijn oor kijken maar ze blijft
hem maar opzoeken of ze/hij is echt verliefd :D. Maar ik snap er echt niks van.

Ed

Hier is een foto van Ricky nu is die orange vlek ook weg

Paul

Hoi Ed,

Ik ken dat precies ik heb ook een popje daar zit amper een veer meer op de kop maar ze  is superverliefd op het mannetje.
Je zou kunnen proberen met die bitterspray maar dat mag je niet zo op de kop spuiten in verband met de oogjes.
Je kan het dan met een doekje voorzichtig op de kop smeren als je er wat op spuit.
Dat kan wel eens helpen verder kan je er weinig aan doen.
Vaak word het plukken wel minder als ze wat minder in een broedstemming zijn.
Je kan zorgen dat ze wat korter licht krijgen door ze in de avond eerder donker te zetten dat kan misschien ook helpen.
Bij mij is het nog erger de hele rug van het popje is kaal geweest maar dat is gelukkig iets minder kaal nu.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik heb hier hetzelfde probleem, bij mij is het ook de man die de pop plukt maar het is nog niet zo erg als bij jou.

Hier paren ze wel al en het is eigenlijk maar begonnen sedert hij mag paren met haar dus het is hier ook wel degelijk broeds gedrag.
Mijn vriend maakt zich er soms boos in omdat ie medelijden heeft met Chewy maar ik niet aangezien ze toch telkens naar Yoda toegaat, ze loopt er niet weg van dus zal ze het wel op de ene of de andere manier graag hebben hoe raar het ook is en hoe hard ze ook piept als ie weer een veer uittrekt.  Ik ben bang om bitterspray te gebruiken aangezien ik rode puntjes zie in haar nekje en ben bang dat het gaat prikken.

groetjes
Annouschka

Ed

Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie maar met die bitterspray wou ik toch
nog even wachten  want het lijkt me zeer pijnlijk. En als ze het nou echt niet lekker vind dat Rocco haar veertjes er uit trekt. Dan kan ze altijd nog weg vliegen maar dat doet ze ook niet.

En wat betreft slapen rond 18.00 uur gaan ze slapen en dan
doen ze niks ze slapen dan tot de volgende dag zonder dat
er iets gebeurt. Heel lief tegen elkaar aan. 's ochtend zitten dan lekker mekaars nek te doen met hun snaveltjes. Maar op een gegeven moment gebeurt het.

Ed

Hallo Annouschka,

Bedankt voor je reactie nou ik begrijp je vriend ik kan er soms ook boos om worden laat het ook wels aan Rocco merken door hem aan te spreken en dan wordt hij bang maar 5 seconde later zit die jodokus weer op mijn schouder
als of er niks gebeurt is. En ik denk nu toch ook dat het echte liefde is tussen die twee maar het blijft zielig hoor. Hierbij een foto hoe het nu is.