13 mei 2025, 12:41:06

klagelijk piep geluid

Gestart door frenky, 8 november 2004, 21:08:19

« vorige - volgende »

frenky

ik heb een valk parkietje van ongeveer 8 weken, nu loop ik al een tijdje met wat vragen rond. hij is super tam. wat nu het probleem is, is dat hij zodra hij uit zijn kooi is en bij je zit begint hij te "krijzen" of "sissen" of piepen het is een onverklaarbaar geluid. ik denkt dat hij gewoon om eten vraagt. want als ik hem direct eten geef in zijn kooi, begint hij luid keels te smakken en houd hij op met het geluid. en soms maakt hij het geluid ook niet dan zit hij gewoon gezellig te friemelen en af en toe fluit hij. maar het klagelijke geluid is niet aan te horen vaak geeft ik dan maar direct eten en dan gaat hij terug in zijn kooi. en dan haal ik zodra hij klaar is er weer uit maar soms begint hij wel weer gewoon.

weet iemand wat hij echt wil., of is hij bang. en wat kan ik er aan doen? moet ik hem altijd maar eten geven dan? ik geeft hij sinds een paar dagen geen "pap"meer maar gewoon vochtig eivoer. en hij heeft altijd zaadjes in de kooi. en er hangt ook trosgirst. hopelijk weet iemand het

Tara

Hoi Frenky,

zo te horen bedelt je valkje, dat doen ze inderdaad als ze om eten vragen. Is je valkje met de hand gevoed? Vaak doen ze dat dan eerder bij hun eigenaar dan als hij door de ouders gevoerd werd.

Groetjes, Tara

frenky

yep ;) hij is inderdaad met de handopgevoed. maar heb nou ook een tip wat ik zou kunnen doen. en waneer heeft ie genoeg gegeten? :D

Tara

Hoi Frenky,

ja idd, dacht wel dat ie met de hand is grootgebracht. Plukkie hier krijste ook altijd als ie honger had.
In ieder geval mag je je er niet aan toegeven hoor om pap te eten, met acht weken moet ie zeker al zelfstandig zijn dus niet opnieuw pap voeren dan, dus gewoon zaadjes geven ;)

Het zal nog een tijdje duren voor hij er zich bij neerlegt, maar wees gerust, hij zal plots door hebben dat het niet helpt ;)

Groetjes, Tara

frenky

maar mag ik hem dan wel eivoer geven als hij gewoon al in zijn kooi zit? en hoe vaak moet hij eivoer krijgen?

Tara

Hoi Frenky,

eivoer is heel goed voor jonge valkjes, ze zijn daar ook heel dol op. Je mag dat geven wanneer je wil hoor, kan geen kwaad :-).

En nog even een vraagje, is ie eigelijk al zelfstandig?

Groetjes, Tara

frenky

ja...nou, hij eet wel gewoon uit zijn bakje. maar hij speelt bij voorbeeld nog niet in zijn kooi. hij drinkt ook 100% zeker zelfstandig

Paul

Hoi Frenky,

Weet je ook zeker dat je valkje de zaadjes echt eet en er niet mee speelt?
Normaal eet een handgevoerd valkje veel later zelfstandiger dan een die door de ouders is opgevoed.
Je kan aan zijn kropje voelen of het gevuld is en of hij dan dus zelf eet.
Ik heb nu ook een valkje van bijna 9 weken die nog niet echt zelfstandig kan eten.
Dus pas er wel mee op het is niet de bedoeling dat je valkje verhongerd.

Groetjes, Paul

frenky

ik weet wel dat hij de trosgierst eet want dat had ik een paar dagen geleden in een bakje gedaan, de volgende ochtend waren het alleen maar hulsjes dus dan neem ik aan dat hij dat wel al zelfstandig eet. maar inderdaad weet ik het niet zeker of hij echt de zaadjes eet. wat zou jij voorstellen dan qua voeding?
hij krijgt nu zo'n drie keer per dag twee theelepels eivoer met wat vocht er door

Annouschka

Hoi,

krijgt ie dan geen handopfokvoer?  Enkel eivoer?  Is hij zo groot gebracht, enkel op eivoer of heb ik het verkeerd begrepen?
Ik heb er reeds 3 die ik met de hand heb grootgebracht en er zaten ook bedelaars tussen, ik deed als volgt, ik maakte hun papje aan en liet hen eten tot ze genoeg hadden, geef hem wel de tijd want het kan soms zijn dat ze aangeven dat ze genoeg hebben en dan een minuut of 2 nadien terug eten.

Als hij daarna nog bedelt, zet hem bij z'n eetbakje, je kan ook eivoer vermengd met zaadjes geven in z'n eetbakje, ik zou nooit geen zaadjes tussen de pap heenmengen, ik heb dit bij m'n eerste valkje ook eens geprobeerd en hij was bijna gestikt. :(  Had te gulzig gegeten en er zat een zaadje klem in z'n keel.

Ik zou nu wel beginnen afbouwen met de voedingen naar 2 keer per dag want op 9 weken zijn de meeste handopfokvalkjes toch wel zelfstandig, zorg er iig voor dat ie zeker te eten krijgt, dat ie niet uithongert.

groetjes
Annouschka

frenky

nee hoor hij is niet groot gebracht op alleen eivoer, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze met 6 weken al zelfstandig moeten kunnen eten en dat pap dan niet meer nodig was. gelukkig ben ik iemand die het heel belangrijk vind dat een dier goed eet, dus heb ik hem toch nog tot een paar dagen geleden pap(nutribird) gegeven. allen heb ik het idee inderdaad dat hij nu niet verzadigt raak, dus heb ik zelf net maar even een bus nutri opgehaalt. zodat ik in elk geval zeker weet dat hij genoeg binnen krijgt, maar waneer gaat hij nou zaadjes eten dan? want ik zie wel dat hij nu al flink deze gaat met de trosgierst. :-/

Annouschka

Hoi,

nee, dat geldt voor valkjes die gewoon in het nest zijn grootgebracht, een handopfokvalkje is soms pas op 8 tot 10 weken zelfstandig, je hebt natuurlijk uitzonderingen.
Maar hij mag natuurlijk niet te lang meer aan de pap zitten want dat is weer niet goed voor z'n darmpjes.  Ofwel kan je proberen, als ie begint te bedelen en hij heeft nog geen pap gehad om een paar uur te wachten en hem telkens weer aan z'n eetbakje te zetten, je kan ook wat trosgierst tussen het zaad doen en eivoer, dat eten ze meestal wel, maar je hebt altijd wel donderstenen die duivels goed weten dat wanneer ze blijven zeuren, ze toch hun zin krijgen. ;)

Dus niet te vlug toegeven, ik heb het hier ook moeilijk gehad met eentje, maar ik zette hem soms wel 5 keer terug aan z'n eetbakje en hij heeft het dan toch moeten opgeven en is zaad beginnen eten ook al zat ie serieus achter want hij is op 6 weken ernstig ziek geweest.
Zorg wel gewoon dat ie voldoende eten binnenkrijgt maar ga bv. niet veel kleine maaltijden geven want dan krijg je wel een grote kans op kropverzuring, de krop moet voor iedere maaltijd leeg zijn, als ie na een papmaaltijd nog zelf eet, dat kan dan weer geen kwaad maar ga hem bv. niet om de 2 uur voeren ofzo, beter 1 grote papmaaltijd dan een aantal kleine, laat telkens zeker 5 uur tussen.

Maar ik zou hem toch op 2 voedingen zetten, stel 's morgens zo lang mogelijk uit voor z'n eerste voeding en voer dan nog eens 's avonds.

groetjes
Annouschka

frenky

bedankt allemaal hier kan ik weer goed mee vooruit!! super!

Tonki

om even hierop te reageren, Tonki doet dit ook.. sorrt heel zacht piepen alsof ie schor is.. maar hij doet het als ie over koppie word gekrauwd.. is dat dan ook een soort van bedelen om meer geaai? of omdat ie het lekker vind ofzo?