14 mei 2025, 18:55:40

rare bewegingen

Gestart door debby wegner, 10 november 2004, 15:51:11

« vorige - volgende »

debby wegner

hallo,
ik heb 2 valkjes een pop en een man(lutino).
sinds een paar dagen heb ik weer wat takken wilgenhout in de kooi.
nu doet het popje heel vreemd.
ze zit met haar voetjes op het ene stokje en wrijft met de onderkant van haar staart(haar kont)over een een ander stokje heen en weer en maakt hele zachte piepende/tjilpende geluiden.
mijn vraag is dus,wat voor soort gedrag vertoond ze?

groetjes debby

Sanna

Hoe oud is je popje? Ik gok op paargedrag ;) ;D

Groetjes! Sanna

Tara

Hoi Debby,

ik vermoed dat je pop een man is :D
Nouja, poppen hebben graag dat je op hun rug wrijft, mannen daarentegen wrijven hun onderkant tegen iets en gaan dan met hun staart heen en weer bewegen. Ook maken ze dan die geluiden.

Dus ik denk dat het een man is hoor ;)
En ja idd paargedrag ;D
Dat is best normaal hoor bij valkjes :)

Groetjes, Tara

debby wegner

mijn man is 2 en half mijn pop(man) is van begin dit jaar.
het gekke is,daarom dacht ik dat het een pop is.het vogeltje fluit en praat niet terwijl de echte man zeg maar de oren van je hoofd fluit en praat.
ik kan ook niet goed zien het verschil tussen een pop en een man.

als het paar gedrag is kan het geen kwaad?mijn echte man heeft nog nooit zoiets gedaan.

Tara

Hoi Debby,

niet alle mannen doen dat ook per se. Vooral jonge mannen doen dat ook omdat ze willen leren, ik had hier vorige week mijn jonge Pablo bij me die ook plots probeerde te paren op mijn schouder :D

Het kan in ieder geval geen kwaad hoor.

En wat betreft dat fluiten, niet elk mannetje fluit hoor, en het kan zijn dat dat nog komt natuurlijk.

Groetjes, Tara

debby wegner

ik heb haar/hem eens goed bekeken.
het hoofdje is minder geel,onder de vleugels heeft hij/zij gele stippen zijn er nog meer kenmerken om te zien wat het geslacht is?
ook klikt het niet echt met mijn echte man,ze doen elkaar niks maar vriendjes zijn het ook niet.
heeft dat er ook mee te maken dat het misschien 2 mannen zijn?

groetjes debby

Tara

Hoi Debby,

dat heeft niks met mekaar te maken hoor, mannen kunnen evengoed met mekaar omgaan als man x pop. Soms proberen valkjes van hetzelfde geslacht wel te paren met mekaar.

Verder neem ik aan dat je nog een jong valkje hebt (degene die dus paart). De kans is groot dat het kopje nog gaat vergelen en dergelijke hoor.

Is het trouwens wel dezelfde mutatie (=kleurslag) als de andere valk?
Heb je een foto?

Groetjes, Tara

debby wegner

een foto heb ik niet,ga het wel proberen misschien later.
het zijn beide lutino valken.
ze zijn wit/heel licht geel met oranje wangen en een donkerder geel hoofdje.

Tara

Hoi, bij lutino's kan je ook niet zeggen of het een man of pop is aan het uiterlijk hoor, dat maakt weinig verschil uit ;)

Inger m

Hoi,
Ook bij lutino kun je aan het uiterlijk het verschil zien, al kost het wat meer moeite dan bij andere mutaties.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ja, idd bij een lutino kan je het verschil wel zien, na de jeugdrui is er nog steeds een visgraatmotief te zien bij  een popje aan de binnenkant van de staart, bij een man is dit niet het geval.  Ook kan je, als je een vleugel opentrekt, spots zien op de veren (kleine gele vlekjes) bij een popje.  

De intensiteit van de kleur van de kop of de wangen zeggen volgens mij niets.

groetjs
Annouschka

Tara

CitaatHoi,
Ook bij lutino kun je aan het uiterlijk het verschil zien, al kost het wat meer moeite dan bij andere mutaties.

gr Inger

Hoi dat weet ik, aan de spots als je de vleugels uittrekt, maar over het algemeen is dit een stuk moeilijker (en zeker omdat dit nog een jong valkje is.)
Daarmee.

Groetjes, Tara

debby wegner

hoi,
ik vermelde al eerder dat zij gele stippen onder haar vleugels heeft,zal het dan toch een pop zijn die raar gedrag vertoond?
ze is nu ongeveer 6/7 maanden en is nu weer in de rui.

groetjes debby

Tara

Citaathoi,
ik vermelde al eerder dat zij gele stippen onder haar vleugels heeft,zal het dan toch een pop zijn die raar gedrag vertoond?
ze is nu ongeveer 6/7 maanden en is nu weer in de rui.

groetjes debby

Ja dat las ik, maar alle mannen lijken op poppen tot na hun rui. Dus dat zegt niks, mannen hebben die spots ook tot hun rui over is.

Groetjes, Tara