15 mei 2025, 23:26:48

Eerste keer

Gestart door wezzez, 7 november 2004, 17:41:18

« vorige - volgende »

wezzez

hey

het is een tijdje geleden dat ik nog iets van me laten horen heb, maar dat komt ook omdat ik nu een maand of 3 ga werken.

dus mijn vraagje...

ik heb nu voor het eerst mijn valkjes zien wipwappen. Nu wat moet ik nu verder doen, stel nu dat er een eitje komt.
Ik heb geen plaats voor een nestblok, aangezien de valkjes in mijn kamer zitten. zijn er nog andere opties buiten een nestblok?

tweede vraagje. Kunnen de valkjes hun baby valkje verzorgen en eten geven zonder de hulp van een mens. waarschijnlijk wel hé. Want anders zal ik de valkjes moeten mee nemen naar mijn werk  :o ;D

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wesley,

nou, een blok neemt toch niet zoveel plaats in? Je kan die gewoon met een beetje handigheid (zelfs ik kan dat :D) aan de buitenkant van de kooi hangen en een deurtje weghalen zodat ze in het invlieggat kunnen.
Een andere optie zou ik niet doen hoor, een nestblok is veel beter dan bijvoorbeeld op de bodem ofzo, ze voelen zich daar veel veiliger in.

Verder moet jij gewoon zorgen dat je valkjes altijd eivoer hebben en dergelijke, dat ze de jongen kunnen voeren, ook in de gaten houden dat ze goed verzorgd worden, maar jij moet niet zonder reden handopfok gaan doen ;). De ouders zorgen er super voor meestal.

Groetjes, Tara

wezzez

hey

ik heb dus zelf een nestblok gemaakt van hout hé. nu mijn vraag is, kunnen de valkjes er wel uit, als ze erin zitten. want er hangen in het nestblok geen zitstokjes en het vlieg gat is +- 9cm en vanaf het vlieg gat naar de bodem toe is het +-13 cm. dus moeten ze, als ze eruit willen 13 cm omhoog klimmen. Dus zullen ze er terug uit geraken ???

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wesley,

in mijn broedblokken hangt er aan de binnenkant een stukje gaas tot aan het invlieggat, hier maken ze dan ook gebruik van, kost niet veel tijd hoor, kan je met een schieter vastmaken (of hoe je dat noemt ::))

Anders zouden ze er wel uitraken, maar dan kost het wel iets meer moeite :D

Groetjes, Tara

wezzez

hey

Heb ik er nu goed aan gedaan door een nestblok te hangen, op deze tijd van het jaar.

Wat me ook opgevallen is, dat de valkjes eigeijk geen interesse tonen voor het nestblokje. het hant er nu 1 dag in, dus ik denk da ze er nog moeten aan wennen. maar ik denk toch niet, dat ze er zullen gebruik van maken, of zelf in gaan. het zou mij zeer verbazen als ze erin gaan. maar ja dat zullen we nog wel zien.

grtz wezzeke

Paul

Hoi Wezzeke,

Binnen kunnen valkjes het hele jaar broeden ik heb nu momenteel ook jongen en eitjes.
Je kan ook aan de binnenkant een stukje zitstok plat tussen het gat en de bodem tegen de binnenkant aan maken dan komen ze er zeker makkelijk uit.
Ik heb zelf het stokje onder het invlieggaat doorlopen naar binnen toe en dat gaat ook prima.
Ze gaan er ook niet meteen in maar als ze een ei moeten leggen zullen ze er wel in gaan.
Je kan ook wat trosgierst in de opening en in het hok leggen dan moet je zien hoe snel ze erin zitten  :D

Groetjes, Paul

Tara

Hoi,

trosgierst erin leggen zou ik niet doen, vaak gaan ze dan alleen in het blok voor de trosgierst. Ikzelf heb dat nog wel eens gedaan maar helpen deed het niet.

Verder kan je idd kweken hoor nu, ze zitten toch binnen merkte ik. Als ik valkjes in een broedkooi doe met een blok aan de buitenkant, doe ik dus het stokje van het invlieggat eraf (anders kan het er niet hangen) en hang ik een zitstok voor het invlieggat.

Je kan eventueel de eivoer daar dicht bij hangen en zorgen dat de kooi met het blok zo gericht staat dat er lichtstralen invallen zodat het niet te donker is. Helpt bij mij altijd ;)

Groetjes, Tara

wezzez

hey

ik heb dus deze morgen er een trosgierst ingehangen, dus hij hangt voor de helft binnen en de andere helft buiten. nu kom ik thuis van mijn werk, en ik merk dat er nog niets verandert is aan de trosgierst.

Dus moet ik nog maar afwachten en geduld hebben zeker?

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wesley,

zoals ik dus al zei in mijn vorig bericht, heeft trosgierst weinig nut hoor. Het helpt echt niet. En soms gaan ze gewoon de gierststengel opeten en verder geen interesse vertonen aan het blok. Je moet maar eens de dingen proberen die ik je zei nog.

Groetjes, Tara

wezzez

hey tara

Er vallen dus duidelijk wel duidelijk lichtstralen binnen hoor, en ze kunnen gemakellijk binnen en buiten, met behulp van een zitstokje, nu nog afwachten

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wesley,

vallen de lichtstralen ook in het blok zelf?
En heb je het eivoerbakje bij het blok hangen?

Groetjes, Tara

wezzez

hey tara

ja hoor, er is voldoende licht, en het eivoerg hangt iets hoger dan het nestblok, MAAR mijn valkjes zijn het wel niet gewoon om eivoer te eten. dus dat zal niet zoveel uitmaken denk ik. Gewoon afwachten is de boodschap denk ik.

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wesley,

je kan ook eens veranderen van eivoer, vaak vinden ze het ene lekkerder dan het andere. En anders kan je eens trachten zelf eivoer te maken, maar daar moet je dan wel weer meer ervaring voor hebben.
Ze zijn echter dol op zelfgemaakt eivoer.

Groetjes, Tara

valkje_1234

de eerste vraag :De valkjes gaan ofwel vanonder in je kooi of ieverst waar het  eten makkelijk kunnen brengen.

wezzez

hey

ja maar het zal vals alarm geweest zijn, het is nu drie weken geleden en er is nog steeds geen eitje dus, het zal mislukt zijn. volgende keer beter :d

grtz