15 juni 2024, 23:38:01

Tara's 'lieve' valkjes

Gestart door Tara, 28 augustus 2003, 02:31:20

« vorige - volgende »

Tara

Ze zaten wel binnen hoor...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoe warm was het binnen?

Tara

Hoi Stijn,

het was er toch zeker rond de twintig graden hoor, de warmtelamp blijft altijd aanliggen en het is er lekker warm, het is er warmer dan in mijn kamer :-/

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Echt balen dat er nu weer jongen zijn overleden!


Jij zei:
Verder over dat virus, ik heb dus 2 lijkjes door 2 verschillende DA's laten onderzoeken waarvan de eerste zei dat het zeker dat was, en de tweede zei dat het dat kon zijn maar evengoed een ander leverziekte en toen had ik een middelmeegekregen.

Welk virus bedoel je nu precies? Polyoma is een virus, maar is niet te behandelen. Papegaaienziekte is een bacterie en te behandelen met antibiotica. (geeft oa leverproblemen)
Ik denk dat je deze bedoeld? Zijn ze toen allemaal behandeld?

Voorzover ik weet heb je weleens geschreven van polyoma verdacht te zijn, als dat inderdaad zo is, zou dat dan mss een oorzaak kunnen zijn van dode jongen?

Sterkte!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

die tweede DA gaf me gewoon een middel voor weerstand dacht ik, weet nu niet meer zeker.

In ieder geval, de jongen waren kerngezond, ik geloof dus niet dat het Polyoma is/was.

Verder heb ik met de raad van Paul dus Doxycycline gehaald.

Het zijn 4 zakjes die ik heb gekregen van de DA. Ik wil anders wel een foto van zo'n zakje voor je maken als je nieuwsgierig bent? Je zegt het maar.

Verder heeft ze als behandeling erbij geschreven op een papiertje:

Doxycycline

1/2 zakje op 1 liter water
mag 2 dagen blijven staan dan verversen
lang genoeg behandelen

Volgens mij heeft ze wel de juiste raad gegeven niet?

Vanaf morgen ga ik beginnen met de behandeling. Heb nog even gewacht zodat ik van 's morgens alles kon verversen dan.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

mss zag je het gewoon neit aan de jongen dat ze wel polyoma virus hadden. Sorry dat ik het mss zeg, maar ik had nog geen nestje begonnen als ik echt niet zeker was dat er geen polyoma meer was.

SDC

Inger m

Hoi Tara,
Is er nu papegaaienziekte aangetoond? Dan heb je dit middel wel nodig, anders is het echt een gok...

doxycycline is niet zo'n geschikt antibitica tijdens het broedseizoen...
Athans laat ik het zo zeggen, dit middel bindt zich met Calcium (kalk). Dus je mag de vogels tijdens de giftperiode geen extra kalk toedienen (sepia, grit etc.) Ik hoop dat je nu geen vogels hebt die aan de leg zijn. Ik weet niet wat voor invloed dit middel heeft op de eieren zelf.

Er staat dat je het twee dagen mag laten staan, dat zou ik niet doen, ik zou het gewoon dagelijks verversen en dan steeds een kleinere hoeveelheid aanmaken. Ik zou sowieso geen liter water neerzetten, maar max. 100 ml.

Wat betreft de dosering, vogels drinken vaak erg weinig, dus zeker niet te laag doseren (eerder hoger) en goed in de gaten houden (afmeten) of ze er inderdaad van drinken. (evt. het water aanzoeten).

Hoelang moet je het geven? Ik dacht bij papegaaienziekte zeker twee weken? (zet er maar een foto van op anders ;)) Maar dat weet ik niet precies.

Of de jongen idd gestorven zijn aan polyoma is niet echt te zeggen. Het is in iedergeval vreemd en ik zou er proberen achter te komen of je idd polyoma had of niet.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi allemaal,

al een tijdje geleden ...

In ieder geval laat ik ff de recentere dingen weten :-).

Met de raad van Paul (thx Paul ;-)) heb ik via de DA Doxycycline gehaald. Ik kreeg 4 zakjes mee en ik moest een tijdje een half zakje in een liter water doen, wat ik dus deed. Nu vandaag heb ik de laatste portie water gegeven, dus nu mag het eindelijk stoppen. De valkjes lijken nu allemaal kerngezond (slapen zowat allemaal op 1 pootje!!) behalve Marilyn, ze slaapt wel vaker op een pootje heb ik al gezien, maar wat Marilyn heeft ... Toen ik haar kocht merkte ik dus dat ze op beide vleugels wonden zitten had. Het bloed was al gestold, dus zonder problemen zou het kunnen genezen.

Enkele dagen tot een week geleden zag ik dat de zitstokken naar beneden waren gevallen, waarschijnlijk door de dikke duif ... Ok, die weer gehangen en ik zag dat Marilyn erg bloedde, ik had een washandje met koud water gehaald en dat op de wond gedrukt. Dat een tijdje zo gehouden tot het ongeveer stopte met bloeden. Wat zag ik, het was een soort bobbel waar bloed in zat, iets heel vreemds vind ik. Ik had gebeld naar de DA, maar ik moest niet langs gaan, die zei dat het een Nimf (ofzo) kon zijn, ik weet wel niet of het juist is geschreven. Maar goed, ik kon niet echt veel doen leek me, alleen als het weer zou bloeden het bloed stoppen met Isobitadine. Maar goed, het is nog niet opnieuw gaan bloeden waar ik blij om ben, ik zag vandaag trouwens dat die bobbel donkerdonker is geworden, vrijwel zwart eigelijk. De DA zei dat na een tijdje het zou moeten afvallen, het wordt even afwachten, alleen ziet ze er niet zo goed uit, ze slaapt voortdurend enzo ...

Verder had ik onlangs een ziek valkje, namelijk Princess, mijn cinnamon. Onlangs zat Malaia nog binnenshuis, en had ik Princess stiekem erbij gedaan, ik kon niets anders ... Ze wou niet eten, niet drinken, ik had haar een handopvoeding gegeven maar ze wou niks slikken. Ik had haar (ze was dus eerst in het binnenhok gekropen) nog een nachtje in het binnenhok gelaten in de hoop dat ze het zou halen, en de dag erna zag ik dat ze nog leefde, en toen nam ik haar mee naar binnen. Ze was keizwak en mager.

Toen ze bij Malaia in de kooi zat, mochten mijn ouders dat natuurlijk niet weten, of ze vloog gelijk weer buiten. Maar aan de kooi waar Malaia inzat, hangde er een broedblok, en wat mij opviel was dat Princess daar steeds inkroop, dan dacht ik bijvoorbeeld aan legnood, maar ze had met geen enkele valk hier gepaard, tenzij het van haar vorige baasjes was... Maar ik dacht al gelijk iets anders, Princess is van 2003 dus nog best jong, en ik denk dat ze er gewoon in kroop omdat ze zich daar veilig voelde.

Met nog eens de raad van Paul had ik naar de winkel om dextrose gezocht, maar helaas hadden ze die niet. Een drogist vind ik hier niet zo gemakkelijk ... Dus ik had tabletten Dextro Energie mee en gevraagd of dat ook kon, en ok, dan maar 1 tabletje platgemalen en dan wat gemengd in hun water (wat toen ook werd bestreden met doxycycline). Princess bleef beteren en at weer goed, heel goed zelfs, ook eivoer at ze erg goed en drinken deed ze ook :-). Ik was erg trots op haar. Toen het zo'n mooi weer was dacht ik dat het tijd was om ze buiten te doen omdat ze nooit meer in het blokje kroop en mijn ma zou razend zijn als ze ze ontdekte. (denk ik toch). Dus had ik ze buiten gezet, en afgewacht, als het weer niet zou zijn als ik verwachtte, dan zou ik ze weer terug hebben genomen.

Princess is nu helemaal de oude, eigelijk nog beter zelfs, en ik ben heel erg trots op haar, ik had echt gedacht dat ze zou sterven, zo zie je maar, het kan altijd nog goed lopen, zelfs bij mij :-).

Ik heb vele valkjes verloren, door misschien mijn eigen domme fout, wat ik mijzelf ook erg kwalijk neem, maar de valkjes die ik nu nog heb zal ik nu nog ff beschrijven, want er zijn er nog enkele gestorven zoals bijvoorbeeld Kiako (maar da's al een tijdje geleden weer ..)

De valkjes die ik nog heb zijn:

Malaia (cinnamon geparelde witkop man)
Princess (cinnamon pop)
Tequila (cinnamon geparelde pop)
Laiko (geparelde pop)
Moko (wildkleur man)
Elmo (geparelde pop)
Tysia (geparelde witkop man)
Samoerai (cinnamon geparelde witkop man)
Piko (geparelde pop)
Tako (lutino man)
Tazko (witkop man)
Pucky (cinnamon witkop man)
Loky (cinnamon man)
Marilyn (lutino pop)
Smuey (cinnamon bonte man)
Mallie (cinnamon geparelde bonte pop(?))
Merko (geparelde man)
Naira (geparelde man)
Musli (wildkleur man)

Groetjes, Tara

Tara

 :D :D Al ooit 3 valkjes samen in 1 blok zien zitten?

Nou ik wel! Ik was net ff naar de valkjes gaan kijken, en ik zag Elmo (pop) Tysia (man) en Samoerai (man) niet.

Ik vermoedde dat Elmo bij 1 man zat en dat de andere man in een ander blok op verkenning was. Maar nee, ik zie Samoerai uit het blok gaan, dan Elmo en dan Tysia :D. Zo zie je maar dat 2 mannen wel samen kunnen he!!!

In ieder geval, toen ze weg waren keek ik in het blok, eerst zag ik niets, maar toen zag ik een eitje!! Ik ben erg benieuwd of het zal lukken, al denk ik van niet, maar je weet maar nooit he ;-).

Groetjes, Tara

BB

hoi iedereen

 ik heb gisteren mijn eerste valkparkiet gekregen
en die is vandaag al tam :) en die is supper lief
die zet nu samen bij mijn 2 kanaries en 2 zebravinken,
die worden al dikke vrinden ;D
en nu af wachten dot die uit kooi mag en samen
met mijn andere vogels in de huis vliegen.  :D

groetjes BB ;)

Tara

Ehhh hoi BB,

mag ik even vragen waarom u dit bericht hier plaatst ::)

Groetjes, Tara

Ed

Hoi Tara,

Ik vindt het ontzettend tof dat zo vroeg de verantwoordelijkheid neemt over zoveel valkjes dat is echt lief ik heb er pas 5 ze zijn allen tam en zitten binnen ze mogen alles hier doen ik denk dat er in de toekomst nog wel meer bij zullen komen. Maar wat jij doet vindt ik echt schitterend en dat je een opvang wilt beginnen echt prachtig jij moet wel van die valkjes houden veel sterkte toe gewenst met alles.

Groetjes
Ed, Sandra en Christopher
En de kinderen hier beneden

Tara

Hoi,

wat een lief berichtje :-).
Dank je :-*

Ik geef idd heel erg veel om ze hoor, er zijn er onlangs enkelen weer gestorven helaas, waaronder Tako, Djaru en later ook nog eens Essaya... Laatste twee zijn niet bekend in dit dagboek omdat dit een ouder dagboek is.

Gelukkig is dat alweer achter de rug, momenteel heb ik sinds gisteren een nieuw valkje er bij, een witmasker bont, ik denk ook cinnamon, is wisselvallig, het is een echt knap valkje. Ik denk dat ik 'm Theo ga noemen.

Verder wil ik later naar de universiteit om evt. dierenarts met als specialiteit pluimvee te worden. Wil ik echt heel graag.
En wat die opvang betreft, daar verheug ik me op, dat zou ik doen na de universiteit, dan heb ik meer tijd voor ze en kan ik hun geven wat ze wensen.

Groetjes, Tara

robentru

29 november 2004, 22:27:59 #283 Last Edit: 9 februari 2006, 11:12:08 by *Marianne*
Hoi Tara

Ik bewonder je inzet en liefde voor de valkjes, en ik hoop uit de grond van mijn hart dat het je lukt om dierenarts te worden (ik denk dat het je wel lukt) dus meid niet opgeven en er lekker tegenaan gaan.

heel veel groetjes

Rob  8)

Dagboek gesloten, er is een jaar niet in geschreven.
Weer open, neem dan contact op.

Groetjes Marianne