6 mei 2025, 05:18:11

Moet ik me zorgen maken ?

Gestart door Karin, 5 november 2004, 18:02:42

« vorige - volgende »

Karin

Maandag is het enige bevruchte eitje van Dazzle en Chico uitgekomen. Ze hadden nog 3 onbevruchte eitjes, waarvan ik er 1 weggegooid heb, omdat die kapot was. Waar ik me al die tijd al zorgen om maakte is nu dus gebeurt. De ouders broeden niet meer op de onbevruchte eitjes en omdat het jong enigst kind is heeft het geen  broertje of zusje om zich aan op te warmen. Wel heeft hij / zij de 2 onbevruchte eitjes als houvast en warmtebronnetje. Ik heb Dazzle en Chcio nu even uit de kooi gehaald in de hoop dat ze als ze lekker gevlogen hebben wat rustiger worden en weer terug in het broedblok gaan. Ik heb nu de temperatuur in de vogelskamer opgestookt tot 25 graden, maar ja, dat blijft natuurlijk niet zo én is eigelijk te koud voor een jong van 4 dagen oud. Heeft iemand dit eerder meegemaakt ? Is dit goed afgelopen ? Kan ik nog wat anders doen ? Ik dacht eerst aan een warmtematje, maar ja, ik ben bang dat de ouders op het draadje gaan bijten én het is vrij glad voor het jong met als risico sprijtpootjes. Het vervelende is dat Jazzy en Dizzy ook maar 1 bevrucht eitje heeft. Die moet volgende week uit komen, dus dan krijg ik hetzelfde probleem.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Voeren de ouders het jong wel want dat is heel belangrijk.
Ook al broeden de ouders niet vaak gaan ze toch op het jong zitten om het warm te houden en ze mogen er best een half uurtje vanaf maar het jong heeft toch extra warmte nodig tot het ongeveer een dag of 10 is dan kan het vaak al zonder extra warmte van de ouders.
25 graden is toch al een behoorlijke temperatuur en je hebt best kans dat het jong dan niet onderkoeld gaat raken omdat dat al best hoog is.
Je zou op de achterkant van het broedhok een warmtelamp kunnen zetten aan de buitenkant dan word het in het broedhok altijd een stuk warmer.
Houd dit dan wel met een thermometer goed in de gaten ik heb er een met een los draadje eraan die kan je bijvoorbeeld in het broedhok hangen dan kan je de juiste temperatuur zo aflezen.
Je hebt met een lamp aan de buitenkant in elk geval niet het probleem dat de ouders een warmtemat eng vinden bijvoorbeeld en niet gaan voeren.
Als je de temperatuur rond de 30 a 32  graden houd in het broedhok zou dat al voldoende zijn in princype de eerste 10 dagen.
Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt om een lamp op het broehok te richten dat zou een oplossing kunnen zijn.

Groetjes, Paul

Inger m

Citaat. Het vervelende is dat Jazzy en Dizzy ook maar 1 bevrucht eitje heeft. Die moet volgende week uit komen, dus dan krijg ik hetzelfde probleem.

Groetjes, Karin.

Hoi Karin,
Vervelende situatie en Paul heeft al een redelijk uitgebreid antwoord gegeven. Alleen ben ik het niet eens met de laatste zin, waarin je min of meer aangeeft dat de situatie te wijten is aan het feit dat ze maar 1 jong hebben en verder onbevruchte eitjes. Ik heb eigenlijk niet meegemaakt dat vogels te vroeg van het nest gingen, ongeacht ze 1 of meerdere jongen hadden. Dus het aantal jongen en het feit ofdat de eieren bevrucht zijn of niet (dat kunnen vogels niet beoordelen) is niet zozeer schuldig aan deze situatie.

Het is wel de vraag waarom beide koppels slechts 1 bevrucht ei hadden, want iha zijn dat er wel meer.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Ik bedoel eigelijk meer het probleem dat zodra de jongen  ouder worden ( en nu dus 4 dagen ) de ouders vaker samen uit het blok zijn. Dat was bij Jazzy en Dizzy ook, en dat is heel normaal. Maar met meerdere jongen houden ze elkaar warm en is de kans dat ze afkoelen veel kleiner. De ouders voeren heel goed, zitten nu weer met zijn tweetjes bij het jong, maar het gaat me om de tijd dat ze beide van het blok zijn. Vanmiddag was dat dus bijna een uur. Toen ik ze rond had laten vliegen werder ze al een stuk rustiger en gingen ze vrij snel weer het blok in. Tja, waarom er maar 1 ei bevrucht is is de vraag. Vorig jaar hadden Jazzy en Dizzy 2 nesten met 5 en 6 eitjes, allemaal bevrucht. Ze hebben wel voldoende gewipwapt in ieder geval  ;D Ik denk dat het gewoon toeval is, even opstartproblemen. Maar goed, we duimen dat het volgende nest meer bevruchte eitjes heeft.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O ja, Paul,  Ik had ook aan de warmtelamp gedacht, maar dat past niet. De kooi staat vrij strak tegen de muur aan en het breodblok kan ik nog net open maken, maar een hanglamp ( ik heb zo'n "biggenlamp" ) past er niet boven. Nou ja, we kijken het aan. Zo te voelen was het jong zeker niet afgekoeld en als de ouders het verder goed bijhouden en alleen zo nu en dan een uurtje van het blok zijn zal het hopelijk wel goed gaan. Het jong krijgt wel alle aandacht, wordt helemaal volgepropt en ik moet echt niet in de buurt komen want ik wordt aan alle kanten aangevallen  ;D Goede ouders dus. Ik heb het jong vandaag pas voor de tweede keer kunnen zien  8)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Ik snap wat je bedoelt idd. Zolang het jong het verder prima doet, zou ik me nog geen zorgen maken (25 graden omgevingstemp is al behoorlijk).
En hopen dat er in de 2e ronde meer eieren bevrucht zijn!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marije

Hoi Karin,
Het schijnt ook, dat ze bij de Ikea hele handig bureau/warmtelampjes hebben. Het zijn van die lampjes die je kan buigen en vast kan "clippen". Het schijnt dat die heel goed werken.,..... ::)
Veel plezier iig met je jongen!
Groetjes,
Marije en Purrel

Paul

Hoi Karin,

Als de ouders regelmatig bij het jong zitten en de omgevingstemperatuur is 25 graden dan zal het jong het wel redden hoor.
De ouders hebben toch het instinct om het jong te laten overleven en die zullen er toch wel steeds bij gaan.
Zolang het jong warm aanvoelt als je er bij kijkt is er niks aan de hand.
Als je het jong ook steeds om voer hoort gillen is dat zonder meer een teken dat het goed gaat daar kan je ook even op letten.

Groetjes, Paul