6 mei 2025, 09:19:12

moet ik de eitjes weg halen???

Gestart door kesatide, 5 november 2004, 14:01:10

« vorige - volgende »

kesatide

Mijn valkjes zijn sinds enkele weken aan het broeden. Toen er 2 eitjes waren begon het mannetje overdag al te broeden en deed het vrouwtje niets. Toen het vrouwtje klaar was met leggen(6 eitjes) begon ze mee te broeden(overdag het mannetje s'nachts het vrouwtje). Dit hebben ze een tijdje vol gehouden(+/-10 dagen) en nu broedt het vrouwtje al 3 nachten niet meer mee. Moet ik nu de eieren weg halen(nog maar 4 er zijn er 2 verdwenen) of moet ik ze nog even laten liggen ? En zal dit bij een volgend legsel weer gebeuren ? Wie kan mij hier een goed advies over geven ?

Groetjes Kees

Tara

Hoi Kees,

eerst en vooral, heb je de valkjes binnen zitten of buiten? Want buiten mag je nu echt niet meer kweken met deze kou nu.

Verder vind ik het raar dat er eieren zijn verdwenen. Hebben je valken eivoer? Zitten er andere vogels bij hun (grasparkieten, aga's, etc.)?

Zijn ze nu al drie nachten helemaal niet bebroed geweest ? Ik zou eens schouwen als ik jou was en de eieren nog een anderhalve week laten liggen voor ik ze weghaal. Je weet maar nooit.

Verder kan het zijn dat ze te veel zijn weggejaagd van hun nest waardoor ze niet meer willen broeden.

Groetjes, Tara

kesatide

Hoi Tara, bedankt voor je reactie.

De vogels zitten binnen in een grote binnen kooi, het was ook helemaal niet de bedoeling dat ze zouden gaan broeden maar ik had al een aantal keren in dit forum zitten lezen en toen ik hun enkele dagen bezig had gezien met paren dacht ik waarom ook niet en heb ik een nestblok gemaakt (25x25x35)en toen begon het vrouwtje al naar 2 dagen te leggen.Ze zitten verder met z'n twee in de kooi en zijn niet helemaal tam maar ook niet bang (ik kan gewoon voor de kooi staan zonder dat ze reageren ) en probeer ik er ook zo min mogelijk aan te doen sinds ze eieren hebben.
Ook hebben ze eivoer (al eten ze hier niet echt van )en krijgen ze vers fruit, groente, grit etc.
Jij adviseert om de eieren te schouwen maar dit heb ik nog nooit gedaan en nu broed het mannetje nog en ik ben bang dat deze dan ook op geeft.

Groetjes Kees

Tara

Hoi Kees,

zo te horen broedt de man nog, dus dat is mooi, het hoeft niet per se te zijn dat de pop ook broedt hoor, elk koppeltje heeft een beetje zijn eigen methode om te broeden.

Als de valkjes niet bang zijn gaan ze heus niet stoppen met broeden hoor als je schouwt, hier schouw ik de eieren ook vaak als ze nestjes hebben, om controle e.d. Want als er bijvoorbeeld rotte eieren in zitten die moeten er meteen uit want die kunnen sneller stuk gaan en dan is het nest helemaal vuil wat helemaal niet goed is voor de goede eitjes dan.

Groetjes, Tara