15 mei 2025, 07:13:05

bloed aan vleugels

Gestart door grietje, 2 november 2004, 12:24:46

« vorige - volgende »

grietje

2 november 2004, 12:24:46 Last Edit: 2 november 2004, 15:29:07 by grietje
Hoi,

Onze Falco heeft bloed aan zijn vleugels gehad vannacht, vorige week ook al een keer, en het gebeurd wel es vaker, maar toen ik vanmorgen wakker werd leek het wel of die behoorlijk gebloed had, het zat overal, nu heb ik wel es gehoord dat een lutino nachtblind is, maar we laten s'nachts al een lampje branden, zou dat niet genoeg zijn, maak me er wel een beetje zorgen om zolangzamerhand.

groetjes grietje :'(

Carla_en_Yoshi

Hallo.

Is Falco mischien in de rui?
Yoshi is ook in de rui en af en toe zie ik ook wel eens wat opgedroogd bloed op de veren,meestal ligt er dan ook een iets grotere veer in de kooi,die hij verloren heeft.
Zelf heb ik gezocht naar een wondje,maar ik zie niks.
Groetjes van Carla.

Inger m

Hoi,
Klinkt mij eerder als een vogel die s'nachts idd in paniek is geraakt en zich daarbij heeft verwond.

Een vogel die in de rui is, heeft weliswaar 'bloedpennen', dit omdat de veren tijdens de groei voorzien worden van voedingstoffen vanuit het bloed, maar dit betekent dat deze alleen door beschadiging zullen gaan bloeden en onder normale omstandigheden is dit niet de bedoeling.

Bij een pen die eenmaal beschadigd is, heb je kans dat deze weer sneller gaat bloeden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

grietje

Falco is niet in de rui, en het is niet alleen een pen die een beetje gebloed heeft, het bloed zit overal tegenop heeft dus aardig gebloed, maar als falco s'nachts vaak schrikt kan ik er dus niks tegen doen, we hebben s'nachts een lampje aan dus het is niet helemaal donker in huis. :-/

Ria

Hallo,

Wat voor lampje heb je branden dan bij je valkjes. Ik heb niet heel vaak dat ik bloed overal heb zitten maar ik heb na 1 of 2 keer een schemerlampje branden. Wel energiezuinig want het lampje brandt de hele dag. Het eerste lampje wat ik had was te klein dus vandaar.

Groet,
Ria

grietje

ik heb ook een schemerlamp aan met een energie zuinige lamp van 9 watt en geeft best wel veel licht.

Paul

Hoi Grietje,

Ik heb altijd dag en nacht twee hallogeen bureaulampjes branden en die schijnen niet rechtstreeks in de kooi maar geven wel licht in de kooi maar dat is indirect.
En inderdaad raken ze soms toch nog in paniek en moet ik echt het grote licht aandoen voordat ze pas weer rustig worden.
Staat het schemerlampje in de buurt van de kooi of ook een eind ervandaan?
Anders even proberen als je het schemerlampje dichter bij de kooi zet of het dan beter gaat.
Zo'n spaarlamp moet meer dan voldoende licht geven normaal in elk geval het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je een 1000 watt spot op de kooi richt.
Ook even kijken of er iets is waar je valkje van schrikt in de nacht misschien kan je zo de oorzaak vinden en daar wat aan doen.

Groetjes, Paul

grietje

Hoi Paul,

Ik ben al een beetje aan het bekijken waar Falco bang voor kan zijn s'nachts, en zelf denk ik nu dat onze poezen de daders zijn, ze houden zich eigenlijk nooit zo met onze vogeltjes bezig, omdat ze er niet echt bij kunnen, ze zitten in een kamer volliere, hoog van de grond, hebben we al speciaal gekocht zodat de katten er niet vanaf de grond bijkunnen en we hebben zeer makkelijke katten, die zich eigenlijk nooit echt druk maken om wat hier voor dieren in huis lopen of zitten, ik denk omdat ze wel wat gewend zijn hier we hebben nogal veel dieren, we hebben al een aantal jaar geleden een valkje gehad en die valk beet ze als ze bij de kooi kwamen en vanaf die tijd hebben ze eigenlijk nooit geen interesse in onze vogels gehad, (maar ja het blijven altijd roofdieren natuurlijk) maar nu denk ik dus toch dat de katten nu we licht laten branden een beetje vervelend worden s'nachts want de laatste tijd breken ze de hele tent af hier, dus eigenlijk geen rare gedachte dat ze bij Falco en Punky komen, via de vensterbank of zoiets, ik heb nu dus eerst maar de katten s'nachts in de bijkeuken, en kijken of het nu wel goed gaat, je moet toch wat proberen.

groetjes grietje 8)

Kolkkie

Hoi Grietje,

Je zou het idd een keer kunnen proberen om de katten in een andere ruimte te doen.
Als je valkjes niet meer schrikken zullen de katten ws de oorzaak zijn.
Als het niet de oorzaak is, kan het moeilijk zijn om de oorzaak te vinden van de paniek.
Mijn valkjes staan bij mij op de slaapkamer omdat mijn broertje een kat heeft.
Mochten ze in paniek raken, dan hoor ik het meteen en kan ik meteen een lamp aandoen.
Waar ze van geschrokken zijn dat kan ik eigenlijk nooit achterhalen.
Vaak willen ze nog wel eens in een bepaalde richting kijken, maar ik kan dan niets vinden.
Eigenlijk heb ik maar 1 keer de oorzaak van hun paniek gevonden.
Dat was een aantal jaren geleden toen ik nog een aquarium op mijn kamer had.
Mijn zoetwaterkrab was ontsnapt uit de bak en zat inmiddels in de hoek waar de kooi stond.
Ik dacht eerst dat het een grote spin was, maar dat was gelukkig niet het geval, want dan was ik evenals mijn valkjes helemaal in paniek geraakt.
De krab heb ik terug gezet en ik heb de gaten afgesloten met watten, zodat hij er niet meer uit kon.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

grietje

Hoi Mariska,

Haha moest wel lachen om het verhaal van die krab, heb het zelf al een keer meegemaakt dat er hier 1 ontsnapt is, en mijn man was niet thuis, ik helemaal in paniek omdat ik het maar een eng beest vond en de honden wilden ermee spelen, ik heb er een glazen kom overheen gezet zodat ik hem wel kon zien voor die weer ontsnapte,  :D

maar wijk nu een beetje af van probleem valken, maar zoals ik het nu dus kan bedenken zijn valken best wel schrikkerig,

de poezen zitten nu 2 nachten in de bijkeuken en het gaat nog steeds goed, dus mischien toch de oorzaak, en ik houd het huis een beetje netjes  :D overdag als wij werken zijn ze wel in de kamer, en dat gaat goed, het is vooral s'nachts maar ja katten zijn natuurlijk wel nachtdieren, overdag slapen ze wel, dan vraag ik me wel es af of we nog wel katten hebben, dus ga het nu eerst maar volhouden de katten s'nachts in de bijkeuken, vinden ze ook niet erg hoor,ze waren het altijd gewend maar ja ik vond het zielig dus toch maar proberen om ze te laten lopen, maar zoals het nu lijkt dus geen succes. 8)

groetjes grietje

grietje

We zijn nu 10 dagen verder, en de poezen zitten s'nachts nog steeds in de bijkeuken en Falco heeft nog geen bloed weer gehad, nog wel s'nachts het lampje aan, denk nu toch dat de poezen de daders waren van het probleem, dat ze toch op 1 of andere manier de valkjes zo aan het schrikken hebben gemaakt dat Falco helemaal wild is geworden, dus maar 1 oplossing poezen s'nachts in de bijkeuken.

en ze zitten daar ook lekker warm, dus als dit de oplossing is dan moet het maar zo. ;D