16 mei 2025, 23:34:57

veer afgebroken

Gestart door betty, 24 oktober 2004, 16:10:07

« vorige - volgende »

betty

Hé,

Pluto, mijn valkje van nu zo'n 4mnd had vorige week een veer gebroken. Geen idee hoe dat gebeurt is. Deze heb ik toen afgeknipt net na de knip (dacht anders gaat het misschien bloeden want zat best hoog).
Nu heeft ie weer een geknakte veer nadat kennissen ze even vast hadden gepakt en hij daar niet zo'n zin in had en weg probeerde te vliegen.
Nu vraag ik me af of de veertjes slecht in aanleg zijn waardoor ze zo snel afbreken, aangezien Charly hier geen last van heeft.
Zo ja  kan ik misschien wat aan het voer verbeteren (naast sepia, grit, eivoer en trosgierst en natuurlijk gewone voer en water) zodat na de eerstvolgende rui de veertjes wat steviger zijn?

hij schijnt er verder geen last van te hebben,

alvast bedankt,
groetjes Shalina

Karin

Jonge valkjes zijn wat onhandig en breken snel een staartveer. Ik weet niet of die van jou gekortwiekt is, maar zo ja, dan breken ze nog vaken een staartveer omdat ze makkelijk naar beneden vallen. Na de eerste rui zal het beter gaan.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Shalina,

Ik denk ook niet dat het door slechte veren komt hoor en je geeft ze zo te zien de belangrijkste dingen al.
Jonge valkjes zijn ook al zijn ze niet gekortwiekt heel onhandig vaak.
Ik heb er momenteel ook een zonder lange staartveren en dat word bij mij ook wachten tot de rui voor ze terugkomen omdat ze op de helft zijn afgebroken.
Is een veer er helemaal uit dan komt ie vaak met 6 weken weer volledig terug.
Dus ik zou me geen zorgen maken als er wat veren beschadigd zijn.
Zoals Karin al zegt komt het na de rui vanzelf weer goed.

Groetjes, Paul

betty

Ok, dus dan hoef ik me verder geen zorgen te maken:) Het blijft wel een apart gezicht hoor, zo wordt het staartje steeds dunner. Ze zijn inderdaad gekortwiekt al begint het al weer aardig snel aan te groeien.. Ze beginnen steeds beter te fladderen en kunnen nu alweer stukje opstijgen.

Mijn vorige valkje was niet gekortwiekt en ik twijfel nu eigenlijk een beetje of ik ze weer zal kortwieken of niet. Als je dezelfde vraag gesteld had toen ik m'n andere valkje nog had was ik zeer op tegen geweest, maar nu begin ik te twijfelen.
Begin het nu ook wel veilig te vinden omdat je nu beter weet waar ze zitten (ivm stoel naar achter schuiven of plotseling ergens heenlopen)
Stel dat ik ze toch weer zou willen kortwieken, hoe lang zit er dan gem. tussen de twee kortwiekbeurten?

Gr Shalina

ps heb van de week een klein houten klautertoestelletje van hout gekocht en ze zijn er echt helemaal weg van, een aanrader.

Karin

Als ze goed tam zijn zou ik ze zeker niet meer kortwieken. Ik heb nu 2 gekortwiekte zitten, maar dat is eenmalig. Juist gekortwiekte zullen vaak over de grond scharrelen en zo ongelukken krijgen. Ook veel afgebroken veren en bloedveren. Één van mijn gekortwiekte heeft nog maar 2 staartveren en die zijn ook al geknakt. Ook heeft hij regelmatig  bloed aan zijn vleugeltje. Na de rui mag hij lekker zijn vleugeltjes houden. Dit was even een noodoplossing omdat hij niet echt goed tam te krijgen was. Een vogel is geboren om te vliegen, dan zijn ze pas echt vogel. Het is een heerlijk gezich om ze een paar rondjes te zien vliegen en als ze tam zijn komen ze na een paar rondjes fladderen lekker bij je uitrusten en te knuffelen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves