29 april 2024, 14:55:59

slapen

Gestart door Ivy, 24 oktober 2004, 03:30:24

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi.
Ik heb net het doek van de kooi opgetild (even spieken) en mijn Nicky sliep niet op een stokje maar gewoon opgehangen op de trailies! Is dit normaal? Ze (hij?) hing gewoon met haar snaveltje aan de trailies in een rare positie, ik dacht eerst dat ze klem zat, maar nee, toen ik met mijn vinger dichtbij kwam, heb ze haar los gemaakt om te kunnen blazen... Zou het kunnen zijn dat ze het niet prettig vind om het doek over haar kooi te hebben? Heeft iemand nog een valk die zo slaapt? Gisteren sliep ze in haar bak met maagkiezel. Misschien kan ze niet goed in balans blijven op de stok door kortwieken? Iemand ervaring hiermee?
Bedankt, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Paul

Hoi Ivy,

Ik denk dat je valkje nog niet gewend is en angstig is.
Een doek over de kooi ben ik zelf niet echt een voorstander van.
Vaak als ze nog niet gewend zijn lijkt me een doek helemaal niet fijn voor ze.
Heb je de doek eroverheen omdat ie lawaai maakt?
Ik denk dat je valkje met een weekje wel wat meer gewend is en dan slaapt ie misschien wel op de stok.
Ook al zijn ze gekortwiekt ze kunnen prima klimmen en ook goed op de stok zitten dan hoor.
Ik heb ook wel eens valkjes die op een rare manier slapen en die zijn kerngezond hoor dus ik zou me daar geen zorgen over maken.
Als ze maar iet zielig op de grond slapen want dat is vaak niet goed dan kunnen ze ziek zijn.

Groetjes, Paul

Ivy

Hoi Paul.
Over de doek - Ik heb verschillende meningen gelezen over de doek. De ene zegt - je kan het beter niet doen en de andere - doe het wel, dan krijgen ze rust en de warmte blijft ook hangen in de kooi. Ik kon heel moeilijk een beslissing nemen. Mijn vriend is het er met de tweede mening eens, dus daarom hebben we de doek. Nicky is heel stil, ook overdag, dus nee, ik heb het niet omdat zij lawaai maakt. Nou weet ik het ook niet meer. Ik probeer het vanavond zonder doek maar het is moeilijk te zien wat zij prettiger vind, ze is in het algemeen een hele rustige vogel.
Bedankt voor je reactie, ik weet dat zij tijd nodig heeft om te wennen, maar ik heb haar net en alles ongewoon vind ik eng... :-/
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Hallo Ivy
Ik denk dat jouw valkje nog een beetje bang is,en haar weg in de kooi nog niet goed kan vinden.
Ben je bang dat ze het te koud heeft 's nachts dat je er een doek over heen doet??
Als een valkje goed in de veren zit hoef je niet bang te zijn dat ze het te koud krijgen.
Groetjes Riny

Riny

Hallo Ivy
Ik denk dat jouw valkje nog een beetje bang is,en haar weg in de kooi nog niet goed kan vinden.
Ben je bang dat ze het te koud heeft 's nachts dat je er een doek over heen doet??
Als een valkje goed in de veren zit hoef je niet bang te zijn dat ze het te koud krijgen.
Groetjes Riny

Ivy

Hoi Riny,
Ik neem dus aan dat je ook geen voorstander van een doek over de kooi bent? Over de kou ben ik niet echt bang, mijn kachel staat 's nachts gewoon op 19 graden, maar ik deed het meer voor de rust. Rond elf uur dek ik de kooi, we kijken dan soms nog tv, dus we willen haar niet storen. Beter geen doek dus?




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Hoy Ivy Ik zou de doek eraf laten.
Als ik valkjes binnen heb(ik maak ze tam voor andere mensen,
alleen valkjes die bij mij geboren zijn trouwens)gaan ze pas de kooi in als ik ook ga slapen.
Groetjes Riny

Inger m

Hoi,
Een valkparkiet is een prooidier, dus als jij een doek over de kooi gooit en vervolgens TV gaat zitten kijken in dezelfde kamer, is dat onprettig voor de vogel, die wel allerlei geluiden hoort, maar geen overzicht heeft over de omgeving. Het is dus maar sterk de vraag of het rustiger is.

Daarbij zal een doek best warmte vasthouden, maar bij een kamertemperatuur is dit nergens voor nodig. Mijn valken slapen zelfs in de vrieskou nog buiten.

Bij papegaaien wordt aangeraden om ze evt in een slaapkooi in een andere ruimte te zetten, indien ze te kort aan slaap krijgen (mensen die lange dagen maken).

Maar beter is het om de doek er gewoon af te laten, ik heb het zelf nooit gedaan en vind het eigenlijk ook best achterhaald.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ivy

Hoi Inger.
Elke keer als ik je reacties leest voel ik me alsof ik niks goed kon doen. Dit heb ik gelezen:

http://www.cockatielcottage.net/questions2.html#question19c
Should I cover my bird's cage at night?
Yes, you should cover your bird's cage at night. It provides your bird with a sense of security as well as some extra warmth at night. Covering the cage also signals both the beginning and end of each day for your bird. Some birds will start hissing and will hide on the bottom of the cage when you cover them. Most of them will adjust to being covered quickly. If your bird goes into a frenzy, they try covering just the back hald of the cage or half of one side. Some birds seem to like having the choice of where to sleep, under the covers or out of them,  Always keep a night light on to help prevent night frights.

Ik heb dit soort dingen op meerdere sites gelezen, en ik vind wel wat logika er in.
Ik ga haar vanavond zonder de doek laten slapen, ik ben benieuwd of ze zich anders gaat gedragen of maakt het haar niet uit. Ik weet het verder gewoon niet meer.
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Inger m

Sorry, t is ook nooit goed...ik geef gewoon mn mening net als de rest (Paul en Riny) over het onderwerp en als het niet goed is, dan reageer ik net zo goed niet meer...dit forum is bedoeld voor advies aan anderen en als het dan tegengesteld is aan wat je verwacht...ja, das jammer.

Wat het engelse stukje betreft...ik ben het er niet zo direct mee eens, maar dat geldt voor veel dingen die op internet staan...Je moet daarin heel selectief zijn en kan best snel op het verkeerde been gezet worden, maar ik ga hier ff verder niet op in.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Ivy,

Ik dan niet een maar meerdere valkjes en ik heb in de nacht een aantal keer een paniek aanval gehad dan vliegen ze echt alle kanten en en ze vliegen hun vliegels dan kapot tegen de tralies.
Ik heb daarom ook dag en nacht lampjes branden en die geven geen fel licht in de kooi maar ze kunnen wel wat zien.
Zelfs dan heb ik wel eens paniek nog in de kooi en als ik het grote licht aan doe worden ze pas rustig.
Ik moet er dus niet aan denken wat ze zouden doen als ze een doek over de kooi hebben hier en dan in paniek raken :-(
Met 1 valkje is het misschien wel iets anders omdat die de kooi voor zichzelf heeft en niet tegen andere valkjes aan vliegt in paniek.
Maar vooral Lutino's of andere mutaties met rode ogen zien in de schemer al amper iets en raken ook sneller in paniek dan.
Het word soms zelfs aangeraden om een nachtlampje bij de kooi te hangen.
Maar ze slapen hier ook gewoon ook al is er licht in de kamer.
Als valkjes broeden zitten ze ook in een pikdonker broedhok en ze voelen zich dan veilig en dat is misschien wel vergelijkbaar met een doek.
Het is dus afwegen wat ze zelf het fijnste vinden.
Ik heb hier het idee dat ze een doek niet fijn vinden in elk geval.
Dus probeer het gewoon uit wat je valkje het liefste lijkt te vinden.

Groetjes, Paul

Jet

Hoi ivy,

Ik heb pas sinds kort een valk en weet er dus nog niet zoveel van.
Het enige wat ik je kan vertellen is mijn ervaring:
Toen we haar net hadden bleef ze eerst 3 dagen onderin de kooi zitten. Dus niet op de zitstokken of bij het eten.
Toen heb ik wat voer en wat water onderin gezet, daar at en dronk ze van.
Langzamerhand ging ze haar kooi een beetje verkennen en zat ze wel gewoon op de zitstokken.
Vanaf het moment dat ze haar kooi een beetje verkend had, ben ik meerdere keren met mijn hand in de kooi gegaan.
Ik heb toen de zaadjes uit trosgierst gehaald (gaat heel gemakkelijk door een beetje te wrijven) en heel voorzichtig mijn hand bij haar gedaan.
Ze wende toen vrij snel aan mijn hand en kwam er zelfs op zitten.
Inmiddels, na drie weken, is ze zo tam dat ze naar me toe vliegt en haar koppie naar beneden doet zodat ik haar kan aaien.
Een doek heb ik nooit over de kooi gedaan, omdat ik denk dat ze tammer word als ze aan bewegingen om haar went.
Of het volgens de boekjes is weet ik niet, maar hier werkt het goed.
Zo heeft iedereen zijn eigen manier die het best bij hem en zijn valk past.

Veel succes met je valk,

groeten Jet

Karin

Hoi Ivy,

Amerikanen hebben nou eenmaal hele andere ideeën dan wij Nederlanders  ;D Zij vinden ook dat je een valkparkiet standaard moet kortwieken en ze stoppen hun valkjes in zulke kleine kooien ( ook andere dieren trouwens ) dat ik me wel eens afvraag hoe het kan dat ze zo´n andere kijk hebben op het houden van dieren. Jongen worden daar bijna standaard handgevoerd vanaf 3 weken leeftijd en bij dure mutaties vaak al vanaf dag 1. Als je op dit forum een vraag steld  zal je van diverse mensen hun mening horen, wil je dat niet, dan kun je beter geen vragen meer stellen. En als je mijn mening wilt horen : geen doek !  ;D Alleen als je bijvoorbeeld een pop hebt die maar eitjes blijft leggen en je dan door minder daglicht haar van de leg wilt halen. Maar ook dan nooit de hele kooi bedekken. Overigens passen valkjes zich heel goed aan aan het dag-nachtritme van hun baasjes. Ik ben vooral ´s avonds / ´s nachts actief op de vogelkamer ( staat de computer ) en dan zijn zij ook het actiefst, zingen, vliegen. Allemaal geen probleem. Wil ik dan toch even rust, dan dim ik de lichten wat. Slapen ze zo.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ivy

25 oktober 2004, 01:51:45 #13 Last Edit: 25 oktober 2004, 02:03:38 by Ivy
Hoi Karin.
Bedankt ook voor jou mening. Het is niet zo zeer dat ik geen andere meningen wil horen, maar ik neem dingen vaak te persoonlijk en dat kan ik dus beter niet doen.
Dus sorry ook Inger, ik weet dat je heel veel van valkjes weet en ik stel je adviezen zeer op prijs. Ik vond het alleen streng hoe jij het zei. Ben je een lerares misschien? (grapje)
Ik weet dat Amerikanen veel rare ideeen hebben, maar wist je dat er een verbod was om niet zelfstandige vogeltjes te verkopen in California? Dat vind ik nou zo een goede wet.
Goede nacht allemaal, vanavond doe ik geen doek over de kooi en bedankt voor de adviezen.
Groetjes van Nicky en groetjes van Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Inger m

Hoi Ivy,
Ik schreef dat ik het vrij achterhaald vind, wat vaak in oudere boeken staat beschreven, maar das gewoon mijn mening en niet rot bedoeld.

Ik ben geen lerares ;), maar ben zelf nog student...nog een maandje ofzo.

Wat betreft de Amerikanen, dat klopt idd wat Karin schrijft. Het is goed dat ze In Californie zo'n verbod hebben en dat zou eigenlijk op veel meer plaatsen moeten komen. Maar neemt niet weg dat hij daar bijna gewoonte schijnt te zijn de vogels vanaf dag 1 met de hand groot te brengen, en das jammer..

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.