27 april 2024, 12:29:41

Jan en Tokey

Gestart door Kaat, 22 oktober 2004, 01:42:23

« vorige - volgende »

Kaat

Ik heb onder het stukje "verhalen" ook al 'n topic open staan, over Tokey's komst.
Toch begin ik lekker 'n dagboek hoor  ;D

Hier staat 't begin, voor diegene die 't leuk vinden:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=verhaal;action=display;num=1098225758

Groetjes,
Kaat, Jan en Tokey

Kaat

Het gaat vandaag zo goed, ik heb bijna buikpijn van het lachen!
Zoals gisteren heb ik vandaag de vogels ook weer allebei losgelaten, en de honden zijn ook los. Ik sta versteld van hoe goed die vier 't doen hier, ik ben dus ook apetrots!!!
Ik laat ze echt niet alleen hoor, óf de vogels óf de honden gaan vast in kooi/bench als ik even de kamer uit ga, al is 't maar om te plassen. Je weet ooit nooit he.

Vandaag heeft Jan, mijn grasparkiet, een nieuwe truc uitgevonden. Hij is nog lang niet zo tam als Tokey, maar het wordt echt met de dag veel beter. Het gaat met megasprongen vooruit.

Maar wat vandaag gebeurde: hij gebruikte mijn hoofd als landingsbaan!!! Tokey zat op m'n arm, terwijl ik achter de pc m'n mail zat te bekijken. Ineens vliegt Jan op m'n hoofd. En na 'n paar minuten later vliegt hij weer naar zijn kooitje. En dat ging zo wel 25 keer door!!! toen zat ie ineens even op m'n bril, dus ik zag niets. Ik kon m'n lach amper inhouden (wilde juist wel omdat ik 't niet wilde verstoren, vond het zo leuk dat hij zo dicht bij me komt). Nou heeft hij dus echt de smaak te pakken.

Ik heb vanavond zijn kooi grondig schoongemaakt. En ik stond in de keuken (heb een open keuken dus zie alles wat er in de kamer gebeurd) met de kooi en met Jan op m'n hoofd. Die was even zijn kooi kwijt en hoorde mij roepen en is maar weer op m'n hoofd geland.
Dus zie je mij daar aan de wasbak staan met 'n parkiet op m'n kop?
Helaas was Sjef niet thuis, anders had ik nu leuke foto's voor jullie!!!

Tokey moet echt nog wennen. Soms dan krijst ze moord en brand als je haar wilt pakken of op je hand wilt zetten. Soms pikt ze echt venijnig, maar ik laat m'n vel niet van m'n vingers pikken (of juist wel  :o) en houd stug vol. Eens dan roept ze me ook steeds en is ze niet bij me weg te slaan.
Jan was zo een paar weken geleden ook. Nu pikt hij drie keer en heeft door dat 't niet zo makkelijk gaat om mij weg te werken. Dus doet hij maar wat ik vraag!!!  ;)

Ik heb vandaag bij "ziekte" een vraag gesteld. Ik maakte me wat zorgen over Tokey's roos, neusje en niesje. Maar ik hoef me geen zorgen te maken volgens Irene. (zij gaf me antwoord!!!). Dus ik kan weer lekker slapen vanavond!

Morgen ben ik op tijd thuis (heb 's middags vrij omdat de buren gaan trouwen!) en misschien zie ik wel even 'n mogelijkheid om wat duidelijkere foto's van m'n scheetjes te maken!

Oh, als laatste: jan heeft in m'n lip gepikt. Dat is zijn manier van de liefde aantonen... het deed geen pijn, vond het eerder wel lief van hem! Hij loopt gewoon niet meer weg voor me.... JOEHOE !
en dat in 'n week tijd... petje af he!

Weltrusten allemaal!

Liefs en 'n slaap-lekker-knuffel van Jan en Tokey!
Kaat.

Kaat

Alweer wat dagen verder en het gaat alweer 'n stukje beter.
Als ik terugdenk aan de eerste dagen dat Jan bij ons was, dacht ik ook dat hij nooit zou gaan kletsen, altijd maar verstijfd op die stok zou blijven zitten.
Nou moet je hem nog maar es kijken, de grootste herrieschopper van 'stal', maar wel 'n lief scheetje!!!
Hebben jullie dat ook, je vogel begrijpen en precies weten wat hij bedoeld met zijn gekwetter? Nou ik heb  dat dus met Jan erg sterk!!!

Gisteren is mijn neefje op bezoek geweest. Hij heeft zelf ook 'n valk, Jin een mannetje. Hij was heel erg nieuwsgierig naar Tokey en natuulijk Jan (die had hij ook nog niet gezien) en heeft lekker met de vogels gespeeld (hij is pas 11).
Eigenlijk wilde hij niet eens naar huis, dus denk dat hij binnenkort wel 'n keertje komt logeren!!

Eigenlijk is er niet zo gek veel gebeurd de laatste dagen, als dat tokey iets meer aan het wennen is. Ze heeft aan haar mineralenstok zitten snoepen, dus ik hoop dat haar verenpakje er nu wat beter uit gaat zien (moet ze natuulijk wel meer gaan snoepen he!!).
De kale plekjes in haar nek zitten er nog steeds en 't zal ook wel even duren voor ze weg zijn, maar haar huidje daar is niet rood of beschadigd. Dus misschien komt 't nog goed!
Ze zit nu heerlijk te eten!!!
Jan is flink aan 't kletsen met soms een kreet van "mag ik er even uit"!!!
Strakkies, manneke!

Tot de volgende keer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaat

Ik dacht even dat 't niet zo goed ging met Tokey. Haar niezen baarde me wat zorgen, en we zijn vandaag met haar naar de dierenarts gegaan. Hieronder 'n kopie van mijn antwoord op 'n ander deel van dit forum:

Vanavond zijn we met Tokey naar 'n dierenarts in de buurt geweest. Onze eigen dierenarts gaf duidelijk aan te weinig kennis te hebben van vogels om haar te onderzoeken en stuurde ons door.
 
De dierenarts in Geldrop, dr. Evers, was 'n aardige man en liet duidelijk merken dat hij er wel verstand van had.
Ze was in slechte conditie zei hij, maar het niezen was niet erg. Ze mag best een beetje niezen, maar als de veren rond haar neus nat zijn, is het niet goed.
Ook het neusgat was dicht zat, heeft hij voorzichtig met 'n pincetje opengemaakt. het klepje zit daar iets verder naar de buitenkant, waardoor deze sneller verstopt lijkt. Het was ook geen ramp, en zou vanzelf ook wel weer opengaan. Maar nu heeft hij het wat geholpen.
 
Wel heeft ze 'n krom pootje, waardoor ze niet echt makkelijk op 'n stokje zit. Hier kan niets meer aan gedaan worden, maar zal niet echt een grote belemmering voor haar zijn, ze kan er best nog mee vooruit, maar de snelste zal ze niet gauw worden!!!
 
Ze kijkt ook wat scheef met haar kopje. De dierenarts heeft gekeken of 't op een oorontsteking lijkt, maar dat was niet het geval. Anders zou dit nog door haar pootje kunnen komen, maar is nog niet helemaal duidelijk.  
Ze krijgt nu n soort vitaminendrankje, niet echt 'n medicijn, wat ze te veel krijgt gaat er via d'r ontlasting weer uit. Dit geef ik nu door haar eivoer, omdat ze hier verzot op is als ik het rul.  
 
Het is even afwachten, haar conditie moet eerst sterk verbeteren. Mochten we over een tijd nog naar het hoofdje willen laten kijken, kan dat altijd nog. Maar nu is het van belang dat haar gezondheid weer optimaal wordt!!!
 
Ze zit nu lekker bij sjef te kroelen... ze is helemaal gek van zijn sikje, daar kruipt ze haast in. Nu is ze natuurlijk helemaal zielig omdat ze zo onderzocht is en wil ze éxtra aandacht  
 
Dit komt vast goed met haar!!!



Kaat

Hallo, hier zijn we weer!!!

Het is nu een week nadat we met Tokey naar de dierenarts zijn geweest en het lijkt met sprongen vooruit te gaan. Ze doet het heel goed op de vitaminedruppeltjes, ik heb het gevoel alsof ze al veel actiever is dan voorheen. Ze klauwterd door haar kooi heen alsof 't niets is, ze weet zich in moeilijke situaties te werken, maar ook daar komt ze wel weer uit! Ze denkt alleen nog steeds dat ze kan vliegen.... dus wat dat betreft moeten we haar nog supergoed in de gaten houden.

Het is alleen wel erg fijn dat de honden haar met rust laten als ze op de grond beland. Dan kijken ze van "hey, ze is weer gevallen"!! Meer doen ze niet (volgens mij zouden ze 't wel heel graag willen, maar weten wat daar de consequenties van zijn  ;))

Vandaag heeft Tokey voor het eerst een stukje geprakte banaan door haar eivoer gekregen. Ze heeft er nog niets van gegeten, moet er nog niets van hebben, maar wie weet komt 't nog.

Ze wordt ook met de dag ijdeler, poetst zichzelf veel meer dan een dikke week geleden. Ze roept ook meer, ze laat echt wel weten dat ze er ook is. Als ik thuis kom bijvoorbeeld, dan zeg ik "hallo" en dan begint ze ook mee te roepen (Jan deed dit altijd al).

Ook begint ze nu echt m'n maatje te worden. ze roept me niet alleen; haar gil waarop ik haar naam roep en zij weer reageert tot ik haar uit de kooi haal. Ze kan er namelijk nog steeds niet zelf uit!!!
Maar als ze ergens loopt, bijvoorbeeld over tafel ofzo, en ik leg mijn hand voor haar neer, klimt ze direct op mijn hand. Dat deed ze enkele dagen geleden ook nog niet, dan krijste ze nog steeds de halve buurt bij elkaar. Dat is veel minder geworden!!!

Ze zit nog niet netjes in haar verenpak, maar dat heeft meer tijd dan 'n week nodig denk ik. Maar ik heb er de vertrouwen in dat 't steeds beter met haar gaat!!!

Groetjes,
Kaat, Jan en Tokey

Kaat

Hallo!!!

Hier typ ik (Tokey) nog eventjes. ik zit nu op de schouder van mijn baasje en poepte net heel haar spijkerjasje onder!!!  :D
Ach, gaf niks zei ze....
Maar ik wilde alleen ffe zeggen dat ik haar sinds vanavond wel héééééél erg lief vind, ik geef haar nu kusjes op d'r wang en lippen en dat vind ze heel leuk. Ikke ook, want ze kust dan terug!!! hihi  ;D

Nou ga ik gauw weer kroelen hoor.... stel je voor dat ik wat te kort kom!!!

Dikke knuffel,
Tokey!!!