29 april 2024, 12:00:04

Met valkje onder de douche?

Gestart door Jet, 21 oktober 2004, 14:04:55

« vorige - volgende »

Jet

Ik heb sinds 3 weken een jonge valk. Hij is al heel erg tam.
Nou heb ik meerdere keren op internet gelezen dat valkjes met hun baasje mee onder de douche gaan.
Vinden valkjes dit prettig?
Zo ja, hoe moet ik dit doen en hoe moet ik mijn valk dit leren?

alvast bedankt voor de reacties!

suus

Hallo Jet,

Voor de valk is het prettig om regelmatig te douchen. Maar het hoeft niet letterlijk onder de douche te zijn. Ik besproei mijn valkjes altijd met de plantenspuit (waar NOOIT gif  in heeft gezeten...)
Vinden ze ook prettig. WEl op de vernevelstand....
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Jet,

Niet alle valkjes vinden het fijn onder de douche maar sommige vinden het wel heerlijk.
Geef ze altijd de gelegenheid dat ze uit de straal kunnen lopen als ze zo nat zijn kunnen ze vaak niet meer vliegen namelijk.
Je hebt ook speciale douche zitstokken die kan je dan op een plekje zetten waar ie maar een paar druppels vangt.


Maar probeer eerst uit of ie het fijn vind voor je een zitstok voor niks zou kopen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

suus

Mijn valkjes gingen overigens vroeger wel mee onder de douche met mij. Dus ik dacht laat ik zo'n makkelijke stang aanschaffen, die paul al op het plaatje liet zien. Sindsdien willen ze niet meer mee onder de douche, hoezo eigenwijs.. ;) :D ;D
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Jet

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het eerst eens met een plantenspuit proberen.

Toen ik haar (Joepie), kreeg, was ze nog erg jong. Ik weet niet precies hoe jong, maar ze had nog geen kuif.
Ik heb haar nu bijna 3 weken en ik vind dat ze al behoorlijk tam is. Ik kan ongestoord met mijn hand in de kooi en als ik mijn vinger door de tralies steek, komt ze naar me toe.
s' Avonds laat ik haar altijd los vliegen en dan komt ze vlak bij me zitten met haar koppie naar beneden. Ik moet haar dan over haar kop en in haar nekje aaien.
Hebben jullie nog meer tips voor mij? Wat vinden ze leuk?
Wat kan ik haar nog meer leren?
Alvast bedankt!

Groeten Jet

Paul

Hoi Jet,

Je kan in de badkamer met een palntenspuit even proberen dan maakt een beetje morsend water niet uit.
Neem een plantenspuit waar nooit iets anders dan water heeft ingezeten desnoods eentje die je alleen voor je valkje gebruikt.
Als er kunstmest ingezeten heeft voor planten kan er altijd wat achterblijven en de vogel krijgt het binnen.
Spuit dan een beetje omhoog zodat er druppels net als regen op je valkje vallen.
Als je rechtstreeks spuit een niet te harde straal maar een beetje op verstuiven zetten anders vinden ze het niet fijn.
Probeer met wat trosgierst in de kooi of hij het uit je hand wil eten en als ie dat gaat doen kan je hem zo op je hand lokken.
Ik denk niet dat je een valkje kan kopen waar de kuif nog van moet gaan komen en groeien ik denk dat de kuif door een ongelukje of door anders valkjes is uitgetrokken in de winkel want de kuif is het eerste wat aan veren gaat groeien.
Een valkje zonder kuif heeft totaal nog geen veren op zijn lijfje.
Je kan hem ook proberen wat woordjes en wat melodietjes te laten fluiten.
Herhaal steeds hetzelfde woordje of fluitje en dan kunnen ze het na gaan doen.
Mannetjes leren dat in het algemeen makkelijker dan popjes die doen dat niet zo vaak iets zeggen of melodietjes fluiten.

Groetjes, Paul

Jet

Hoi Paul,

Ik zal een plantenspuit kopen voor haar.

Ik hoef inmiddels geen trosgierst meer te gebruiken om haar te pakken; ik kan gewoon met de hand in de kooi en ze gaat meteen op mijn vinger zitten.
Als ze weer terug in de kooi moet kan ik haar ook zonder problemen pakken.

Nog even over de kuif: Toen ik haar kreeg, had ze op haar koppie alleen een paar (slag?) pennetjes. Nu, drie weken later, heeft ze een mooie kuif.

Zouden ze dan uitgetrokken zijn?

Groeten Jet

Paul

Hoi Jet,

Ik denk inderdaad dat je valkje door de ouder geplukt is bijvoorbeeld.
Dat is verder geen ramp hoor de veertjes komen allemaal terug nu.
Maar de pennetjes van de kuif komen als eerste veren door normaal en met 6 weken als ze zelfstandig gaan worden hebben ze al een volledige kuif dus er moet wel wat gebeurd zijn.
In elk geval is het wel een schattig gezicht dat kuifje he :-)
Ook erg goed dat ie al zo tam is het is een echt schatje zo te horen :-)

Groetjes, Paul

Jet

Geweldig!!!
Ik heb een plantenspuit gekocht en ben voorzichtig gaan nevelen. De vleugels gingen wijd en ze wrong zich in allerlei bochten om maar zoveel mogelijk water op te vangen!!
Was echt super om te zien!  :D
Hoe vaak moet ik het nu doen?
Kan het kwaad om het een paar keer per dag te doen?

Het is mijn eerste valk maar ik ben helemaal verzot op dat beest.
't is wel druk: 3 kleine kinderen, twee honden en een valk maar wel ontzettend leuk! 8)

Groeten Jet

Inger m

Hoi,
Er is niet echt een maat voor hoevaak je moet sproeien, maar een paar keer per dag lijkt me een beetje 'overdone'. Het moet wel leuk blijven en bovendien moeten de veren ook wel weer de kans krijgen om zich weer even te herstellen na de sproeibeurt en gaat de vogel zich uitgebreid zitten poetsen. Een goed verenkleed is in eerste instantie wel waterafstotend, maar wordt het erg nat, raakt het vaak wel 'lek'.

Er wordt aanbevolen om 1 keer daags te sproeien of iig een paar keer per week en het is goed om op die manier de veren in conditie te houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi jet,

Nog even voor de zekerheid dit nog.
Als je valkje nat is zeker oppassen met kou en tocht.
Een valkje wat nat is en op de tocht staat kan na een dag al overleden zijn door langontsteking dat gaat heel snel.
Zonder meer altijd oppassen met toch maar als ze nat zijn dan zijn ze er helemaal bevattelijk voor.
Ik zou het op 1 a 2 keer per week houden in de winter en in de zomer als het warm is kan je het dagelijks doen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

nance

Hai Paul,
Ik heb mijn valkje nu al 2 keer meegenomen onder de douche, de eerste keer vond ie het allemaal maar een beetje spannend, maar de 2e keer vond ie het heerlijk. Hij ging met zij vleugels wijd zitten, zodat ik hem kon besproeien!! :D
Maar mijn vraag is, als ik hem dan weer in de kamer loslaat, gaat ie op een plekje stil zitten, ipv zichzelf te wassen. Zo blijft ie best een tijdje nat. Ik heb nooit ramen open staan of iets dergelijks, dus hij heeft geen last van tocht.
Moet ik hem anders drogen met een fohn? 1keer geprobeerd en hij vond het geloof ik wel fijn. Alleen dat zit je natuurlijk wel met een wind.
groetjes nancy

Jet

Hoi nancy,

Joep wordt tegenwoordig gedouchd met de plantenspuit.
Toen ik zelf mijn haar een keer ging föhnen blies ik ook voor de gein wat wind op Joep. Hij vond het heerlijk!!

Dus als Joep nat is van de plantenspuit wordt hij standaard drooggeföhd. Het is echt geweldig om te zien hoe heerlijk hij het vind!

Groetjes Jet

nancy..

hai Jet,

Oh wat leuk zeg!  :) Nou dan probeer ik het bij de mijne ook!
Ik vind het altijd zo'n sneu gezicht als ie zo nat op zijn kooi zit! :P
Bedankt!! ;)

groetjes nancy

Riny

Hallo allemaal
Als jullie er maar voor zorgen dat je valkje opgedroogd is VOOr hij de nacht ingaat, anders kan hij ziek worden.
Groetjes en succes Riny :D ;D :D ;D