27 april 2024, 16:33:04

Overal EITJES!

Gestart door ziralioness, 19 oktober 2004, 18:15:14

« vorige - volgende »

ziralioness

19 oktober 2004, 18:15:14 Last Edit: 19 oktober 2004, 18:17:02 by ziralioness
Ik heb hier een probleem.

Mijn viertal, Nina, Kiko, Ricky en Wuppie, zitten samen in mijn kamervoliere.
De laatste maanden blijf ik maar eitjes vinden! Ik heb er over de laatste 3 maanden ruim 10 geteld, volgens mij wel 15. Erger nog, ze worden stuk gemaakt, wat een hele vieze voliere geeft. Echter, als ik ze weghaal begint het leggen gewoon weer opnieuw!!! Dus laat ik ze zo lang mogelijk liggen.
Er zit eigenlijk ook niet echt een stop in het leggen; 2 weekjes niet en dan weer een hele tijd word er gelegd.

Nu weet ik dat Nina en Wuppie een koppel zijn. Toch zijn er nooit bevruchte eitjes. Echter, de eitjes worden ook nooit eens bebroed, dus ik weet niet of het dan zichtbaar is?

Maar als AL die eitjes van Kiko (die geen mannetje heeft omdat Ricky haar niet wil) zijn, ben ik bang dat ze zich dood zal leggen.

Wat moet ik hiermee aanvangen?
Moet ik broedblokken plaatsen, zodat de dames kunnen broeden? Of moet er toch een mannetje voor Kiko bij, en wat dan als het wéér niet klikt?

Heel erg bedankt, alvast

Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Ria

19 oktober 2004, 18:48:41 #1 Last Edit: 19 oktober 2004, 18:49:59 by Ria
Hoi,

Misschien dat je de eitjes kunt vervangen door nepeitjes. Dan heb je en geen zooi in de kooi en gaan ze daar misschien wel op zitten te broeden. Misschien dan inderdaad handiger om er een broedblok in te zetten en zodra daar eitjes in liggen deze vervangen voor nepeitjes.

Groetjes,
Ria

ziralioness

Bedankt voor de tip Ria. :) Maar helaas hebben onze 3 dierenwinkels geen nepeitjes op valkparkietenformaat. Zouden die dan ergens te bestellen zijn?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Hoi Diane,

Als je een beetje handig bent kan je ze ook zelf maken van gips bijvoorbeeld.
Dat is dan ook niet echt schadelijk als ze er aan mochten pikken.
Je kan een malletje maken van klei en je kan dan bijvoorbeeld twee half gegoten eitjes op elkaar plakken en dan rond schuren.
Valkjes zijn niet zo kritisch als het maar een beetje op een ei lijkt is het al goed.

Groetjes, Paul

ziralioness

Helaas zal een eitje van gips geen optie zijn, want dan heeft Kiko ze ZO stuk!!!  ;D Kiko sloopt altijd één hoek van mijn muur bij het raam, ze knaagt graag op steen of gips.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Hoi Diane,

Je kan bij www.rimo.nl proberen die leveren veel voor vogels en sturen het gewoon op.
Op hun site zie ik geen eitjes staan maar volgens mij hebben ze ze wel want ik denk dat ik bij Rimo op de beurs eitjes heb zien liggen.
Dus stuur ze even een mailtje of bel ze even op of ze die hebben.

Groetjes, Paul